Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ADR Nogen eksperter?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 26 feb 2014 16:43

C2-PASSAT skrev:
afhænger af formålet !!
levering af diesel til andre eller til dig selv ??
Udelukkende til eget forbrug.....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 26 feb 2014 20:55

Vad skrev:vil mene at hvis det er yderst sjældent du kommer ud for at skulle køre ADR gods - så lad andre om det - det koster 5 dage på skolebænken (gælder i 5 år) derudover skal du have alt muligt med eks: skovl, kost, kattegrus, syrefaste handsker, syrefaste støvler, advarselslamper (gristfri) åndedræts værn (filtre udskiftes 1 gang årligt) øjenskyllevæske (skal også skiftes) pulverslukkere.............

mht til bilen er der egentlig kun en ting der skal være på plads (når vi taler stykgods ikke klasse 1 og 7) der skal være fastmonterede orange skilte for og bag på køretøjet og så lige parkeringsklodser.

så der skal køres med adr gods jævnligt (mod tillæg) for at det kan tjene sig selv hjem. og som en anden nævnte ovenfor - sikkerhedsrådgiver!! heller ikke gratis men kører du for et af de større transportfirmer har de ofte en løsning der inkluderer fast indlejede vognmænd
Hvorfor mener du at det vil være yderest sjældent? :shock:

Kan da se når jeg læser så kommer jeg da hvis til det mere end en gang om ugen... :shock:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 26 feb 2014 20:58

Lintz skrev:Godkendt 1500 l ADR tank med max 1000 l diesel-fuel som transpoteres på kærre efter kran mellem skiftende byggepladser.

Har endnu ikke helt fundet ud af hvad det kræves af uddannelse - Er et 1 dags kursus nok ?
Mener der skal fragt-dokument på - men det skulle være nok at skrive en i hånd.
Faldt over den med diesel som frimængde på beredskabsstyrrelsens hjemmeside.... Den hedder 1000L Men max 450L pr tank.... :shock:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 26 feb 2014 21:05

Landlyst skrev:
Faldt over den med diesel som frimængde på beredskabsstyrrelsens hjemmeside.... Den hedder 1000L Men max 450L pr tank.... :shock:
Ja - Men der hvor vi købte tanken (Thyholm olieservice) snakkede de om at et ét dags kursus samt et håndskrevet dokument var lovligt for transport på IKKE over 1000 l i 1500 l tanken.

De 450 l var vist nogle andre regler.

Sq ik til at finde ud af - Men ADR-kovektionen er vist også på ca 1600 sider - Så ik så mærkelig vist man bliver forvirret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 26 feb 2014 21:13

Lintz skrev:
Ja - Men der hvor vi købte tanken (Thyholm olieservice) snakkede de om at et ét dags kursus samt et håndskrevet dokument var lovligt for transport på IKKE over 1000 l i 1500 l tanken.

De 450 l var vist nogle andre regler.

Sq ik til at finde ud af - Men ADR-kovektionen er vist også på ca 1600 sider - Så ik så mærkelig vist man bliver forvirret.
Hmm nu kan jeg jo ikke huske hvor på de der 1600sider jeg så det... :oops: Men Det var rimeligt udpenslet at 1000L Men mindst 3 tanke....

Men ja det er godt nok for vidrekomne.... Jeg synes jeg plejer at kunne læse mig til det meste og har ikke synnes nogle af krankurserne har været svære, heller ikke sikkerhedskursus til polyester, epoxy og isocyanater var svært.... Men tror godt nok jeg kommer på arbejde for at tage ADR.... :shock:


C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af C2-PASSAT » 27 feb 2014 20:37

Lintz skrev:Godkendt 1500 l ADR tank med max 1000 l diesel-fuel som transpoteres på kærre efter kran mellem skiftende byggepladser.

Har endnu ikke helt fundet ud af hvad det kræves af uddannelse - Er et 1 dags kursus nok ?
Mener der skal fragt-dokument på - men det skulle være nok at skrive en i hånd.

hej igen lintz
skulle lige vende den med min sikkerhedsrådgiver inden jeg sagde noget forkert :roll:
ingen fragtbrev-intet bevis-ingen sikkerhedsrådgiver
dog en god ide at medbringe en kopi af teksten
Dennis

citat:
I ADR 1.1.3.1. er der anført at ADR reglerne GÆLDER IKKE ved tran sport af farligt gods, når det er en underordnet aktivitet i forhold til hovedaktiviteten, og der er tale om f. eks. dieselolie til egen forsyning. Dog maks. under frimængden, altså 1000 L dieselolie.


2014.03.27
Eivind .Grosen
citat slut.
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 27 feb 2014 20:47

C2-PASSAT skrev:

hej igen lintz
skulle lige vende den med min sikkerhedsrådgiver inden jeg sagde noget forkert :roll:
ingen fragtbrev-intet bevis-ingen sikkerhedsrådgiver
dog en god ide at medbringe en kopi af teksten
Dennis

citat:
I ADR 1.1.3.1. er der anført at ADR reglerne GÆLDER IKKE ved tran sport af farligt gods, når det er en underordnet aktivitet i forhold til hovedaktiviteten, og der er tale om f. eks. dieselolie til egen forsyning. Dog maks. under frimængden, altså 1000 L dieselolie.


2014.03.27
Eivind .Grosen
citat slut.
Den skal jeg lige have på godt nordjysk icon_cheesygrin.gif

Altså - jeg må køre med en godkendt ADR-tank på 1500 l med MAX 1000 l ombord uden fragtbrev og uden uddannelse, Ej heller ingen sikkerhedsrådgiver i firmaet.
Men det gælder KUN fordi jeg bruger diesel-olien TIL EGET FORBRUG -Korrekt ???

Hvilket kopi bør jeg medbringe ???

Og STORT TAK :great: :great: :great:

Samt en lille dans funnyanimation28.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af C2-PASSAT » 27 feb 2014 21:08

prøver med vest jysk !! :wink:
fordi du kun transportere til eget brug er du undtaget og fordi du skal bruge brændstoffet til at udføre dit hovederhverv
men max 1000 L.

hvis du leverede til andre gælder de normale ADR regler
du kan jo kopiere denne tekst og hvis du føler for det smide en flaske vino rossa hos eivin ved TUC i Aarhus som jeg bruger som sikkerhedsrådgiver :)
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Lintz » 27 feb 2014 21:22

C2-PASSAT skrev:prøver med vest jysk !! :wink:
fordi du kun transportere til eget brug er du undtaget og fordi du skal bruge brændstoffet til at udføre dit hovederhverv
men max 1000 L.

hvis du leverede til andre gælder de normale ADR regler
du kan jo kopiere denne tekst og hvis du føler for det smide en flaske vino rossa hos eivin ved TUC i Aarhus som jeg bruger som sikkerhedsrådgiver :)
Den der med vino rossa så kan det godt blive aktuel - Der er dog stor risiko for at flasken er tom når den ankommer :oops:

Ps. kan ikke finde Eivin på deres hjemmeside. :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

ADR Nogen eksperter?

Indlæg af Landlyst » 28 feb 2014 20:30

Så vil jeg godt lige rette lidt på den sikkerhedsrådgiver.... :shock: Dette er hvad Beredskabsstyrrelsen selv skriver....
Punkt 1.1.3.1 (c): Undtagelsesbestemmelsen for virksomheder
Undtagelsesbestemmelsen er tænkt som en lempelse for eksempelvis håndværkere, der i deres arbejde medbringer farligt gods til brug på arbejdsstedet. Det må formodes, at de pågældende har en vis erfaring med og kendskab til det farlige gods og derfor kan transportere dette på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.

Der må højst medbringes 450 liter farligt gods pr. emballage og i øvrigt inden for de i underafsnit 1.1.3.6 angivne mængdegrænser. Der skal endvidere træffes foranstaltninger til forebyggelse af udslip af indholdet under normale transportforhold.

Bemærk, at undtagelsesbestemmelsen ikke kan bruges ved transport af farligt gods i klasse 7 eller ved virksomheders interne og eksterne distribution af farligt gods.
Dette er kopieret fra denne side.... http://brs.dk/forebyggelse/transport/ve ... elser.aspx


Besvar