Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Holz Hausen

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Holz Hausen

Indlæg af Ugelvig » 18 feb 2014 21:22

Hej alle

Er der nogen, der har erfaring med holz hausen eller round wood pile som afarten hedder i USA?

http://www.youtube.com/watch?v=a6PJMH_9ijg

Vi får leveret 10 rm stammer i næste uge, og vil gerne have dem lagt til tørre i haven, da vi ikke har plads til det under tag. Derfor overvejer vi at gøre som i videoen. Efter lidt granskning på nettet, kan jeg læse mig til, at træet skulle tørre rigtig godt i disse stakke. Nogle skriver ligefrem, at træet er klart efter kun én sæson ude. Ligeledes skulle det kunne ligge ude indtil, det skal bruges. Nogle skriver ligefrem, at de henter det i stakken og brænder det med det samme.

Vi er ret nye udi det med brænde, så alle råd er velkommende :wink:

På forhånd tak!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Holz Hausen

Indlæg af triumph » 19 feb 2014 07:24

Min kammerts og hans (halvtossede) svigerfar byggede en der var 12 meter høj.
For den ikke skulle skride ud, lagde de løbende kæppe fra midten af stakken, og ud til kanten.
Ligesom egerne på et gammelt træhjul.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Holz Hausen

Indlæg af Ugelvig » 19 feb 2014 07:27

Fedt! Der skal en god stige til for at nå toppen. Gad vide, hvad teknisk forvaltning har gjort... Kaldt det en silo?! :p

Det med kæppene har jeg også set brugt på kvadratiske stakke. Kunne godt være, det skulle med i overvejelserne.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Holz Hausen

Indlæg af energi-kriger » 19 feb 2014 09:22

Jeg stiller mig ret tvivlende over om træet inde i sådan en kube, der ligger hulter til bulter, overhovedet når at tørre ordentligt, inden der går råd i træet, specielt hvis det er bøg. Men flot er det. :wink:

Alting er bare meget mere mega "over der" prøv lige at se her...

http://singletrackworld.com/forum/topic ... sen/page/2

Note
Hvepse og Gedehamse elsker at stifte bo i brændestakke hvor der er begrænset luftcirkulation, det er nu så hyggeligt med de små kræ... 8)

Ups.. sku´ da vist i UK.. :lol:
Last edited by 1 on energi-kriger; edited 19 times in total

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Holz Hausen

Indlæg af Ugelvig » 19 feb 2014 09:38

Som jeg har forstået tyskerne, skal træet i midten stå lodret, således der skabes en "skorstenseffekt" op igennem stakken. At amerikanerne bare smider det "løst" i midten er vist mere, fordi de er lidt dovne?

Et af klippene på Youtube viser, at ca. 10 cm af ydersiden bliver våd i regnvejr, men at det tørre op i løbet af en dag! Derfor mener de også, at træet er klart til brug efter en sæson! Siger vi normalt ikke to sæsoner i Danmark?

Ungerne skal jo lære, at "fluer" kan stikke! Vores den midterste fangede en hveps i en alder af 1 år. Han mestrede pincetgrebbet så fint, at han fangede hvepsen oppefra, så den ikke kunne stikke ham! Meget heldigt vi så det og fik ham til at slippe hvepsen igen!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Holz Hausen

Indlæg af energi-kriger » 19 feb 2014 09:54

Det skal jeg ikke kunne sige, faktisk første gang jeg høre om den tyske metode, men det lyder logisk og rigtig.
Tørretid 3 år så er man på den sikre side, men bestemt afhængig af træsort. Ask/ahorn tørre og er fyringsklart betydeligt hurtigere end bøg/eg.

Ak ja de kære børn, de er roden til mange glæder og ... :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Holz Hausen

Indlæg af energi-kriger » 19 feb 2014 11:27

Men hov det var jo råd du efterlyste.

Sav og kløv stammerne om muligt mens de er friske. Ikke nyskovet stammer kan være trælse at oparbejde til brænde. Især bøg, det springer, ikke at forglemme de pokkers forgreninger og knastknuder. Grene og mindre Ø-stammer kan med fordel saves i en skærekasse.

Min personlig og bedste erfaring (igennem næsten 30 år) med at nedtørre skovtræ til brænde er følgende:

Stak træstykkerne i en slags løbende "krydsforbandt med bindere" Første lag den ene vej, næste lag på tværs osv. Brænde stakken afsluttes gerne med bølge (eternit) plader, det giver luft. Ikke noget med alt det skide plastik, det holder blot på fugtigheden. Efter 3 år ( :wink: ) nedtages brændestakken og stables i tørt brændeskur e.lign.

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Holz Hausen

Indlæg af miller » 19 feb 2014 16:59

energi-kriger skrev:Men hov det var jo råd du efterlyste.

Sav og kløv stammerne om muligt mens de er friske. Ikke nyskovet stammer kan være trælse at oparbejde til brænde. Især bøg, det springer, ikke at forglemme de pokkers forgreninger og knastknuder. Grene og mindre Ø-stammer kan med fordel saves i en skærekasse.

Min personlig og bedste erfaring (igennem næsten 30 år) med at nedtørre skovtræ til brænde er følgende:

Stak træstykkerne i en slags løbende "krydsforbandt med bindere" Første lag den ene vej, næste lag på tværs osv. Brænde stakken afsluttes gerne med bølge (eternit) plader, det giver luft. Ikke noget med alt det skide plastik, det holder blot på fugtigheden. Efter 3 år ( :wink: ) nedtages brændestakken og stables i tørt brændeskur e.lign.
Med andre ord Uglevig, så skulle du ha tænkt på i 2011 at du ville fyre med pind nu icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Miller

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Holz Hausen

Indlæg af Ugelvig » 19 feb 2014 18:00

miller skrev:Med andre ord Uglevig, så skulle du ha tænkt på i 2011 at du ville fyre med pind nu icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Miller
Ingen problem! Vi har 100 rm liggende i laden på den anden ejendom, skovet over de sidste 3 år. Så om jeg snupper lidt til brændeovnen opdager de vist ikke derude :wink:

Det var nu mere, for at få noget hjem på én gang, så jeg ikke skal slæbe det med traileren! Og det ser lidt godt ud, sådan et hus!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Holz Hausen

Indlæg af energi-kriger » 20 feb 2014 00:40

I øvrigt kan det for langt de fleste (mener jeg) slet ikke betale sig at save og kløve brændetræ selv for at spare ca. 150kr/rm.

Tjen pengene på jobbet om muligt evt. ved lidt overarbejde. Det kan man gøre hurtigere end "bøvlet" med og den tid det tager at oparbejde hele stammer til brænde.

Lad de professionelle gøre det de er gode til og køb brændet færdig savet, kløvet og gerne lagret, det er også sjovest..! :wink:


Besvar