Side 8 af 15

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 19:20
af Lintz
Aaen skrev:Ham kloakmesteren sender da regningen videre, hvad der er skyld i at han ikke får det dækket, kan der jo være mange grunde til. f.eks at han efter deres udsagn kan have ødelagt den med en gravemaskine under montering.

Jeg er enig med dig i at sælger er ansvarlig i at tage hånd om en evt reklamation, men alle rep. og ombytninger sker via producenten. alle udgifter dækkes af producenten. og skulle sælger lukke butikken, gælder garantien stadig, så må man rette henvendelse til producenten, der kan udpege en anden forhandler, som kan håndtere en reklamation, hvis de ikke selv vil.
Nemli :great:

Ville selv være betænklig ved at blive forhandler af et produkt hvis det viste sig at man skulle hæfte for evt. lort som producenten lavede.

Og når du nævner bilbranchen så er det jo sket flere gange at frabrikken har indkaldt flere hundre tusinde biler for at få rettet noget u.b. eller under garanti - Det sker godtnok igennem forhandler men det er producenten der indkalder.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 19:39
af kovas
Lintz skrev:
Nemli :great:

Ville selv være betænklig ved at blive forhandler af et produkt hvis det viste sig at man skulle hæfte for evt. lort som producenten lavede.

Og når du nævner bilbranchen så er det jo sket flere gange at frabrikken har indkaldt flere hundre tusinde biler for at få rettet noget u.b. eller under garanti - Det sker godtnok igennem forhandler men det er producenten der indkalder.
Hej igen.
Egentlig havde jeg besluttet mig for at lade det ligge men.
Dette er sakset fra forbrug.dk:ende spørgsmål fra andre brugere:
Spørgsmål
af Tove Andersen d. 24-02-13 kl. 11:51

Jeg har købt et par skindbukser i en modebutik. Modebutikken lukker, og jeg finder fejl i buksernes syning, der gør, at de "drejer". Jeg tager kontakt til producenten af bukserne. De afviser i første omfang, da de ikke har mulighed for at bytte til en buks af samme str. og farve. Men oplyser, at de gerne vil "hjælpe" mig og levere et par bukser i en anden farve (som jeg egentlig ikke har lyst til) Men hvad skal jeg gøre ? Bør producenten ikke refundere bukserne, såfremt jeg har en bon, der viser prisen ? Producenterne bruger jo alligevel vejl. priser hos deres forhandlere.
Svar
af Rasmus, Forbrugerhotlinen
d. 26-02-13 kl. 13:42
84%
Butikken er forpligtet til at hjælpe

Det er alene butikken, som har solgt bukserne, der er forpligtet til at hjælpe dig. Producenten af bukserne er ikke forpligtet over for dig.
Når sælger går konkurs eller lukker

Hvis butikken lukker, vil du normalt miste din normale ret til at få varen repareret for sælgers regning eller at få pengene retur, hvis varen er mangelfuld. Da butikken i mellemtiden er lukket, er det eneste du kan gøre, at tage imod eller afslå producentens tilbud om et par andre bukser.
Hvad er det som jeg har læst forkert? Siden I er så skråsikre.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 19:41
af J-B
kovas skrev:Hej Aaen.
Selfølgelig sender dit værksted regningen videre, hvis det kan. Men det ændre jo ikke ved hvem der er ansvarlig for at tage hånd om reklamationen.
jeg fik laver nyt nedsivningsanlæg udført af en kloakmester. Efter nogen tid kunne jeg se at trekammerbrønden ikke var tæt. Kloakmesteren gravede den op og der var en stor revne i den. den blev skiftet ub. for mig. Efterfølgende fik han ikke en krone fra grosisten. Hvis han havde været gået konkurs i mellemtiden havde været for min egen regning. Eller hvordan skulle jeg få penge ud af et svensk firma som ikke har solgt noget til mig. har du læst hvad der står i det link jeg indsatte?
Hej kovas.
Nu er det jo ikke sikker at din kloakmester har opfyldt kravene fra producenten?
Jeg har kendskab fra en producent, at der er krav om at der skal være fotodokumentation af monteringen, da de har haft mange der blev "smadret" af dem der skulle sætte dem i jorden, de holder ikke til at blive brugt som "nedbrydningskugle/stamper", derfor dette krav og skulle der så være fejl på den, så dækker de fuldt ud.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 19:51
af pejle
Kovas har fat i den lange ende her - garanti er mellem parterne i købsaftalen (sælger og køber) - at forhandleren(sælgeren) så kan videreføre dette til leverandøren er kunden underordnet. Kun flot at der er producenter overtager forpligtigelsen fra et konkursbo og kan vel ses som en salgsparameter.

Derfor er forbrug.dk også gået ind for hjælpe den stakkel der tabte i en byretssag til goleif.dk (skod selskab i øvrigt) hvor de i forbindelse med Cimbers konkurs ikke vil dække tabet, som strider mod den gængse fortolkning af købeloven.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:02
af kovas
[quote="pejle"]Kovas har fat i den lange ende her - garanti er mellem parterne i købsaftalen (sælger og køber) - at forhandleren(sælgeren) så kan videreføre dette til leverandøren er kunden underordnet. Kun flot at der er producenter overtager forpligtigelsen fra et konkursbo og kan vel ses som en salgsparameter.

Derfor er forbrug.dk også gået ind for hjælpe den stakkel der tabte i en byretssag til goleif.dk (skod selskab i øvrigt) hvor de i forbindelse med Cimbers konkurs ikke vil dække tabet, som strider mod den gængse fortolkning af købeloven.[/quot

Må jeg lige rette en meget almindelig misforståelse. Garanti har ikke noget med købeloven at gøre. Producenten kan give garanti som ikke må stille dig ringere end købeloven, og den skal han self overholde uanset sælgers status. I følge købeloven har du 2 års reklamationsret som ikke kan fraviges ( byggematerialer 5år) den står sælger for og er han forduftet så er du på den. Så spørgsmålet er om nbe giver garanti? ellers vil det vær pr. kulance ( fordi de er flinke) men ikke en rettighed.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:12
af pejle
Enig jeg taler om reklamationsret - beklager at jeg faldt i den. :-)

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:20
af Aaen
Hvis du køber en ny bil af en forhandler, og han lukker. Er din reklamations ret væk?

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:30
af Lau
Nej, men det er kun fordi din garanti bakkes op af importøren, som har en aftale med fabrikken.

Garanti og reklamationsret kan ikke sammenlignes, nye biler har som regel minimum 2 års garanti, selvom de lovmæssigt kun skal levere 2 års reklamationsret. (Som jeg har forstået det)

Hvis du køber en ferrari, har jeg hørt onde tunger tale om at der kun opretholdes reklamationsret, men fabrikken kan godt finde på at fortælle dig at du har købt en racer, så du må forvente den går meget i stykker.

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:35
af kovas
Hej igen Aaen
Jeg tror ikke du har læst den side jeg henviste til, men er det en enkeltstående uafhængig forhandler så ja. Er det en kæde af forhandlere så går den videre til de andre forhandlere i kæden. Men det er nok lidt anormalt i forhold til bilbrancen som lau skriver

Dansk VVS Center konkurs?

: 10 feb 2014 20:37
af Aaen
Jeg er ikke enig. Jeg er overbevist om at reklamationsretten er skruet anderledes sammen hos Peugeot hvor jeg arbejder. Undersøger sagen i morgen.