Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oplagring af overskudsvarme

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af Claus » 23 nov 2007 16:01

Hej i stuen
Jeg går og fundere lidt over et alternativ til en akutank. Jeg forestiller mig noget i retning af en palletank fyldt med fint sand. En rulle gulvvarmeslange ( 120 m ) deles i 2 stykker på 100 m. og 20 m. Af de 100 m laves en spiral i de nederste 2/3 af den sandfyldte tank og af de 20 m. laves en spiral i de øverste 10 cm af tanken. Hvis jeg tilføre varme i den nederste spiral vil sandet omkring den blive opvarmet, spørgsmålet er så : Vil varmen vandre langsomt op gennem sandet til den spiral i toppen ?
Hvis ja, bør det være muligt at hente varmen tilbage igen ved at lade retur vandet fra huset passere gennem den øverste spiral i sandlageret.
Hvad mener i ?
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af BFE » 23 nov 2007 16:18

Hej Claus,

Hvad vil du egentlig opnå. Eller sagt på en anden måde, hvad er det du vil spare i forhold til en akkumuleringstank der er fremstillet til formålet? Så dyre er de da heller ikke. Men de virker og er effektive, ikke snadt?
Hvis det bare er for at prøve det af, vil det måske være meget sjovt, men hele molevitten skal så isoleres. Du skal nok se lidt på sands varmeledningsevne i forhold til vand. Imellem alle disse sandkorn er der luft. Stillestående luft har meget dårlig varmeledningsevne, dvs virker isolerende. Med mindre du vælger at mætte sandet med vand, men hvorfor så ikke bruge kun vand, eller en dertil indrettet akkumuleringstank?
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af Claus » 23 nov 2007 18:30

BFE skrev:Hej Claus,

Hvad vil du egentlig opnå. Eller sagt på en anden måde, hvad er det du vil spare i forhold til en akkumuleringstank der er fremstillet til formålet? Så dyre er de da heller ikke. Men de virker og er effektive, ikke snadt?
Hvis det bare er for at prøve det af, vil det måske være meget sjovt, men hele molevitten skal så isoleres. Du skal nok se lidt på sands varmeledningsevne i forhold til vand. Imellem alle disse sandkorn er der luft. Stillestående luft har meget dårlig varmeledningsevne, dvs virker isolerende. Med mindre du vælger at mætte sandet med vand, men hvorfor så ikke bruge kun vand, eller en dertil indrettet akkumuleringstank?

Hej BFE.

Jeg kan fyre med brænde samtidig med at stokeren er i drift. Det går også udemærket når bare der er et stort varmebehov, men det ville være rart hvis man også kunne komme af med en palle og lignene i den sidste 3/4 af året.
Tanken var så lidt teknik som muligt og samtidig have et lager som afgiver varmen langsomt ,så langsomt at det ikke påvirker stokerdriften så meget. Det er vel nogenlunde det princip som bruges i en masseovn.
Jeg mener iøvrigt at der er lavet et kæmpe varmelager af sand på Ærø i forbindelse med et stort solvarmeanlæg.
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af BFE » 23 nov 2007 19:06

Forstår dit dilemme. Ville bare sætte tingene lidt på spidsen. :)
Masseovn, brændeovne med fedtsten. Jo i udgangspunktet drejer det sig om at kunne akkumulere og styre varme.
Hvis du kan komme gratis til de materialer de agter at bruge, så kast dig ud i en forsøgsmodel først.
Vi hører gerne om dine erfaringer.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af Brian B » 23 nov 2007 19:08

Hej
Jeg har set et sådan lager til solvarme lavet under et hus... hold da ferie et hul 3*8*12 meter vil jeg tro, jeg mener at have hørt fra andre at han regner med at kunne gemme varme til næsten hele året i den, hvor meget solfanger der skal på ved jeg ikke.
Jeg ved ikke om det kan virke i mini format, det er der vel en vvs teknikker der har en kvalificeret ide om.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
TommyT
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:53
Mit fyr: Baxi 2,5 F
Areal: 260
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 8600
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af TommyT » 23 nov 2007 19:47


Brugeravatar
Claus
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 240
Tilmeldt: 12 jan 2007 20:58
Mit fyr: KSM 275-18-i
Areal: 300
Brændsel: Kirsebærsten, kornafrensning, træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Årligt forbrug: regner med 15 t
Geografisk sted: Midtfyn ( Heden )
Kontakt:

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af Claus » 23 nov 2007 22:50

TommyT skrev:her er en metode icon_cheesygrin.gif

http://www.aidt.dk/dansk/Sandlager.html
:great: jeg må igang med at grave kælder ud. Det kan godt være at systemet ikke duer i mindre format måske prøver jeg en dagstid
Claus Bendixen
27 x 300 w Growatt paneler monteret mod syd-vest med 35 graders hældning, 3 x 2000 w Growat invertere
20 andele i Rynkebygård møllelaug

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Re: Oplagring af overskudsvarme

Indlæg af johnny Møller » 25 nov 2007 12:50

Hvad så om sommeren når der er godt gang i solvarmen og "sandkassen" under huset bliver varmet kraftigt op, vil det så ikke blive så varmt i huset at man ikke kan være der?
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....


Besvar