Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jagtregler !!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af kongsted » 05 jan 2014 11:19

Lintz skrev: Rådyr kan faktisk også opdrættes i indhegninger og aflives på en anden vis. Ligeledes kan fasaner og vildsvin.
....
Bare lidt "mod-galle" fra en "Ikke-jæger" :D
Lidt off topic, men ikke Rådyr. Derimod kan Dådyr, Sika, og Kronvildt..

Nogle enkelte holder endda køer og får i indhegninger - Det er endnu kun enkelte steder i verden, det er anset som OK. icon_cheesygrin.gif

Angående aflivning, kan man f.eks. på youtube se forskellige "aflivnings"metoder. Eks. kosher (jødisk). Det er ikke rart at se på ift. et rådyr der falder i skuddet. http://www.youtube.com/results?search_q ... 20cow&sm=3
Ikke at anbefale for svage sjæle.

Men stadig må kødspisere indse, at bøffen har været levende.

On topic:
Angående de 50 meter til "nabo" beboelse, så mener jeg også personligt at det er for kort, hvis der ikke er en konkret aftale om omstændighederne.

//Kongsted
Hvor der på de sidste 3 jagter kun er skudt i alt 1 rådyr (et skravl af et lam). Ellers går det mest op i gåtur og snakken.
Som også har kat... Så jeg er udstødt fra begge lejre :)


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Jagtregler !!!

Indlæg af energi-kriger » 05 jan 2014 11:27

Det er for så vidt intet problem for den faste bestand af småfugle at vores ca 1 million katte snupper hen ved 10-15 millioner af småfuglene årligt, plus det "løse".
Det er snarer de vildtlevende rovdyr der er påvirket og som har fået et problem med at skaffe føde nok, netop pga. af kattes naturlige adfærd. Kattene har så at sige spist rovfugle, ræve, mår mv. ud af huset.

Jeg ved nøjagtigt hvad vores katte min. fortærer af småfugle/dyr årligt. 8)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 11:44

kongsted skrev:
Lidt off topic, men ikke Rådyr. Derimod kan Dådyr, Sika, og Kronvildt..

Nogle enkelte holder endda køer og får i indhegninger - Det er endnu kun enkelte steder i verden, det er anset som OK. icon_cheesygrin.gif

Angående aflivning, kan man f.eks. på youtube se forskellige "aflivnings"metoder. Eks. kosher (jødisk). Det er ikke rart at se på ift. et rådyr der falder i skuddet. http://www.youtube.com/results?search_q ... 20cow&sm=3
Ikke at anbefale for svage sjæle.

Men stadig må kødspisere indse, at bøffen har været levende.

On topic:
Angående de 50 meter til "nabo" beboelse, så mener jeg også personligt at det er for kort, hvis der ikke er en konkret aftale om omstændighederne.

//Kongsted
Hvor der på de sidste 3 jagter kun er skudt i alt 1 rådyr (et skravl af et lam). Ellers går det mest op i gåtur og snakken.
Som også har kat... Så jeg er udstødt fra begge lejre :)
Kald dem hvad du vil - Jeg nøjes med "Heste med grene på hovedet" Så er det nok ik helt ved siden af... icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 11:53

kongsted skrev:
Lidt off topic, men ikke Rådyr. Derimod kan Dådyr, Sika, og Kronvildt..

Nogle enkelte holder endda køer og får i indhegninger - Det er endnu kun enkelte steder i verden, det er anset som OK. icon_cheesygrin.gif

Angående aflivning, kan man f.eks. på youtube se forskellige "aflivnings"metoder. Eks. kosher (jødisk). Det er ikke rart at se på ift. et rådyr der falder i skuddet. http://www.youtube.com/results?search_q ... 20cow&sm=3
Ikke at anbefale for svage sjæle.

Men stadig må kødspisere indse, at bøffen har været levende.

On topic:
Angående de 50 meter til "nabo" beboelse, så mener jeg også personligt at det er for kort, hvis der ikke er en konkret aftale om omstændighederne.

//Kongsted
Hvor der på de sidste 3 jagter kun er skudt i alt 1 rådyr (et skravl af et lam). Ellers går det mest op i gåtur og snakken.
Som også har kat... Så jeg er udstødt fra begge lejre :)
For en god ordens skyld skal det da lige nævnes at vi har masser sf sika......................


Naboen plantede nok ca 1000 af dem sidste år. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Brandsen » 05 jan 2014 12:20

Halløj i forum,

@Lintz, håber han huskede at plante de Sika med 'grenene' opad 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Lintz » 05 jan 2014 12:33

Brandsen skrev:Halløj i forum,

@Lintz, håber han huskede at plante de Sika med 'grenene' opad 8) 8)
Det ser det faktisk ud til - Han er vist dygtig - Eller bare heldig :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Tom_AT » 05 jan 2014 12:36

kongsted skrev:
Lidt off topic, men ikke Rådyr. Derimod kan Dådyr, Sika, og Kronvildt..

Nogle enkelte holder endda køer og får i indhegninger - Det er endnu kun enkelte steder i verden, det er anset som OK. icon_cheesygrin.gif

Angående aflivning, kan man f.eks. på youtube se forskellige "aflivnings"metoder. Eks. kosher (jødisk). Det er ikke rart at se på ift. et rådyr der falder i skuddet. http://www.youtube.com/results?search_q ... 20cow&sm=3
Ikke at anbefale for svage sjæle.

Men stadig må kødspisere indse, at bøffen har været levende.

On topic:
Angående de 50 meter til "nabo" beboelse, så mener jeg også personligt at det er for kort, hvis der ikke er en konkret aftale om omstændighederne.

//Kongsted
Hvor der på de sidste 3 jagter kun er skudt i alt 1 rådyr (et skravl af et lam). Ellers går det mest op i gåtur og snakken.
Som også har kat... Så jeg er udstødt fra begge lejre :)
Arh.. Er det ikke at være lidt pivet, undskyld mig?
Altså sådan ser det jo ud når en ko for skåret halsen over, uanset slagtemetoden. Rart at se på? Det rører mig ikke rigtigt. Egentlig burde man vise flere aflivninger i folkeskolen, så børn får en sund holdning til hvor maden kommer fra, og hvad det vil sige at spise kød. I stedet for at sidde og sige adder.

Det er i øvrigt ikke fordi jeg mener at helt små børn skal have stukket indvolde fra dyr helt op i hovedet osv. Blot mener jeg at børn ville have godt af at vide lidt mere om hvad det vil sige at slagte et dyr, og at det måske ikke set med deres øjne ser så rart ud, som når dyrene går i staldene.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2014 13:18

Tom_AT skrev:
Arh.. Er det ikke at være lidt pivet, undskyld mig?
Altså sådan ser det jo ud når en ko for skåret halsen over, uanset slagtemetoden. Rart at se på? Det rører mig ikke rigtigt. Egentlig burde man vise flere aflivninger i folkeskolen, så børn får en sund holdning til hvor maden kommer fra, og hvad det vil sige at spise kød. I stedet for at sidde og sige adder.

Det er i øvrigt ikke fordi jeg mener at helt små børn skal have stukket indvolde fra dyr helt op i hovedet osv. Blot mener jeg at børn ville have godt af at vide lidt mere om hvad det vil sige at slagte et dyr, og at det måske ikke set med deres øjne ser så rart ud, som når dyrene går i staldene.

Hehe når man så lære sine børn det giver det underlige ansigtsudtryk hos pædagogerne i børnehaven.... icon_cheesygrin.gif

Fruen har jo passet grise og haft ungerne med sommetider.... Den bette fortalte så i børnehaven at der var en lille gris som var syg, så den slog mor ihjel.... Sådan her (og så svingede hun armen) så sagde det klask og så var den død.... icon_cheesygrin.gif :oops: :oops:

Men de ved hvordan det sker... Og forstå at det er livet...

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af majland » 05 jan 2014 15:21

[quote="Tom_AT"][/quote]

Kan anbefale at tage en tur på Hjerl Hede når der er levendegørelse - Slagtning af gris og får er et stort hit blandt børnene. (http://www.hjerlhede.dk/) Også de helt små - Det er næsten kun nogle få forældre der synes at det er ulækkert, mens næsten alle børn finde det spændende - også indvoldene ...

Ja gu er det da lidt makabert, sådan at stå i flok og vente på at grisen trækkes ud af stalden for at få en tur med boltpistolen. Der kan heller ikke undgåes at der spildes lidt blod så de små skal passe på hvor de træder så de ikke får blod på støvlerne.

Den nu store knægt har heller ikke været mere end 2,5år da han første gang var med til at slagte høns. Han var godt nok lidt skeptisk i starten med hvad der var der foregik, men på et tidspunkt pejede han på de plukkede kyllinger og sagde maaaad . Så havde han fanget pointen ;-)

Jeg har ikke selv jagttegn, men den dyreryg vi fik nytårsaften havde jeg ingen kvaler med at sætte til livs :-)

Vi har også katte. Primært for at holde mus/rotter væk, men de kan nu også være meget søde (når det passer dem). Og ja gu strejfer de og der er også flere katte der spiser her end vore egne og i gennemsnit bliver de heller ikke så gamle som en velpasset bykat. De får vand og tørkost - frisk kød må de selv finde... Og så ryger der selvfølgelig også småfugle med i købet...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Jagtregler !!!

Indlæg af t-staff » 05 jan 2014 15:44

Jeg er selv ved at tag jagttegn efter de nye regler og jeg mener at der skal være 150 meter til ejendom så de står alt for tæt på..


Besvar