Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

noller skrev:At tilpasse sig omgivelserne, er jo det en god soldat gør, og det kræver at man er villig til forandring, i bund og grund er det jo ikke ligefrem det vi er bedst til, vi vil jo meget hellere forandre alle andre end os selv, men en dag må vi erkende at den største bedrift at opnå er at forandre tilpasse sig selv. :great:
Men hvorfor skal "tilpasningen" ske ned til en lavere fællesnævner?

De goder/velfærdssamfund, vi har arbejdet så hårdt for i generationer, skal åbenbart trækkes væk under
os, fordi det tillades borgere fra andre EU lande at arbejde her i landet, på ulige vilkår i forhold til os selv.

Ulige, fordi disse løndumpere ikke er her med hensigt om, at skabe sig et liv her hos os. Nej, de arbejder
til lønninger, der må få enhver alm. lønmodtager til at krumme tæer. Det kan de gøre, fordi de ikke har de
samme udgifter til livets ophold, som os fastboende her i landet. Efter en periode rejser de ofte videre, og
fylder så lige vognen med tyvekoster, inden de drager videre.

Jeg mener det er rimeligt, at man yder, før man kan nyde. Det gælder os alle sammen.

Jeg var tilhænger af EU, dengang da det kun drejede sig om samhandel. Arbejdskraftens frie bevægelighed
derimod, bør ske under hensyntagen til den måde samfundet er bygget op på. Her adskiller nord- og
Vesteuropa sig væsentlig fra syd- og Østeuropa, idet det sociale netværk her er langt bedre underbygget.
Ydelserne her afspejler i nogen grad udgiftsniveauet ved at være borger i det på gældende land.

Når en fremmedarbejder så, gennem EU regler, tildeles SU, børnepenge, og andre ydelser, til familien bosat
i deres eget hjemland, bare fordi "farmand" arbejder her, så knækker filmen for mig.

Jeg er slet ikke overbevist om, at regnestykket er gjort rigtig op i omtalte undersøgelse. Matematik kan
vendes og drejes til bestemte formål, alt efter hvilket resultat man ønsker at fremme.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2185722.ece



Mvh.
Senest rettet af MichaelK 02 jan 2014 16:16, rettet i alt 1 gang.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

newpas skrev:Det er dog utroligt. Er det kun EB læsere der skriver her?? :evil:
Kunne det være at utilfredsheden med EU og fremmedarbejderne, er af en langt større
omfang, end bare EB's nationen forum? At det er derfor, at debatten trækker i samme
retning her? -Mon ikke? icon_cheesygrin.gif

Personligt benytter jeg ENHVER mulighed af at stikke systemet en kæp i hjulet.
Jeg kæmper for at gøre det så besværligt som muligt, for firmaer med østeuropæisk
arbejdskraft, at udføre deres arbejde her i landet. Ene og alene med en lille håb
om, at de opgiver og tager hjem.

EU er jo en noget mere besværlig ting at genere så det batter noget. Her må jeg jo
så "nøjes" med at stemme NEJ ved ALLE folkeafstemninger, til ALLE forslag, der går
vores land til en endnu større del af dette monster.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

triumph skrev:
Jeg mente skam ikke at alle dem der bliver udskiftet med polsk arbejdskraft er dovne.
Da jeg sejlede for mærsk, fik vi brev om at danskere var dobbelt så dyre som filipinere. Derfor måtte vi belave os på at halvere vores løn. Dog; fordi Mærsk var så storsindede, og fordi der måske var en minimal forskel på evnerne. Så ville Mærsk godt acceptere at vi kun gik 40% ned i løn.......
Jeg sendte min opsigelse med det samme jeg kom hjem.

Du har fuldstændigt ret. Det handler om at få de arbejdsløse vi har gående. I arbejde.
Hvordan får vi arbejdsgiverene til at vælge en arbejdsløs dansker, frem for en polak ?
Det syntes jeg er spørgsmålet.

Her i Skælskør er mange af jobbene på Harboe overtaget af østeruopæere til 20 kr/t.
Ligesom alle frugtplukkere på Bernd Grieses (direktøren på Harboe) frugtplantager er østeruopæere
Direktøren har sammen med formanden (der er ungarere) og en lokal brugtvognsforhandler. Startet en tømre/murer fortning. De ansatte får 18 kr i timen. En bekendt var nede og skulle lave noget på harboe. Der gik 6 mand for at montere nye sternbræder. De havde 1 skruemaskine. Og 1 pakke blanede skruer. Så 2 mand holdt brættet, en mand sorterede skruer, en skruede, og en dirigerede.
Og alligevel var timelønnen lavere end at hyre en dansker. Det er sku ikke fair.
Hvis det er korrekt at der går folk på danske arbejdspladser til den løn er det ganske enkelt. ANMELD DEM.
Kan sikkert gøres gennem de fleste fagforeninger ganske anonymt.
Ikke nok med at fagforening og politi møder op, men det gør arbejdstilsynet også - Og vi ved jo godt at der er ingen der kan rette sig 100 % efter reglerne, så chancen for at de for et påbud oven i hatten er ganske stort.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev:
Kunne det være at utilfredsheden med EU og fremmedarbejderne, er af en langt større
omfang, end bare EB's nationen forum? At det er derfor, at debatten trækker i samme
retning her? -Mon ikke? icon_cheesygrin.gif

Personligt benytter jeg ENHVER mulighed af at stikke systemet en kæp i hjulet.
Jeg kæmper for at gøre det så besværligt som muligt, for firmaer med østeuropæisk
arbejdskraft, at udføre deres arbejde her i landet. Ene og alene med en lille håb
om, at de opgiver og tager hjem.

EU er jo en noget mere besværlig ting at genere så det batter noget. Her må jeg jo
så "nøjes" med at stemme NEJ ved ALLE folkeafstemninger, til ALLE forslag, der går
vores land til en endnu større del af dette monster.
Sørg du bare for at de får den samme løn som os - og ikke en skid mindre.
Så kommer det helt af sig selv.

Derudover kan jeg sige at jeg fornemmer en lille tendens til at nogle arbejdsgiverer er ved at få øjene op for at det ikke kan betale sig med østlændinge. [tag]Nemocharley[/tag] nævnte bla. Frisenborg og jeg har hørt lidt af de samme rygter i byggesektoren. Bare ikke kraftige nok - Endnu.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »


»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af nemocharley »

det jeg mente med tilpasning som vores centrale kapacitet (eller natur?) var at det var evolutionært og ubevidst - det er bare det vi som organismer gør. Vi vænner os til ting og accepterer omgivelserne vi fødes ind i - når det så ændres bliver vi utrygge, og vi begynder at kigge rundt efter forklaringer eller årsager.

Men det er jo lidt ved siden af... for jeg mener heller ikke at vi skal tilpasse os laveste fællesnævner. Men jeg mener også det er ineffektivt at gå efter østarbejdere eller andre fattige grupper. Vi skal gå efter dem, der systematisk har tilranet sig ufattelige summer på en krise de selv har skabt - og i det har vi faktisk fælles interesse med østarbejderen (som nok hellere ville blive hjemme og arbejde, hvis det var muligt).

Klassekampen lever, dette er for mig tydeligt hvis vi tager de globale briller på (de virkelig rige opererer globalt - lille Danmark er bare endnu en brik i deres jagt på stadig større monopoliseringer og fortjenester).

EU - eller kommisonen hvor de tunge ting foregår er uden for offentlighedens rækkevidde - uden for demokratisk kontrol. Det er her multinationale selskaber, globale entrepenører lægger deres "sponsor"- euro, når de skal have noget igennem. En enkelt borger i DK har ikke en kinamands chance i det spil. Så den organisation vil jeg meget gerne ud af. Men ikke for at isolere os, vi skal bare have reel mulighed for at passe på os selv og det velfærdssystem vi har skabt i fællesskab.

Det sidste hørte jeg Corydon sige at det netop var hans motiv, da han skrev under på den nye finanslov og sammen med Bødskov og diverse top-embedsmænd har stået for diverse reformer. De vil beskytte velfærds-staten.... - er der nogen der kan forklare mig, hvordan de selv tror på, at de gør det rette?
nemocharley

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af nemocharley »

nå ja og så HTS´s nytårstale...... der var simpelthen umuligt for mig at se, om hun mente det hun sagde - hun er jo blevet helt udtryksløs i ansigtet.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

Lintz skrev:
Sørg du bare for at de får den samme løn som os - og ikke en skid mindre.
Så kommer det helt af sig selv.

Derudover kan jeg sige at jeg fornemmer en lille tendens til at nogle arbejdsgiverer er ved at få øjene op for at det ikke kan betale sig med østlændinge. [tag]Nemocharley[/tag] nævnte bla. Frisenborg og jeg har hørt lidt af de samme rygter i byggesektoren. Bare ikke kraftige nok - Endnu.
Vi har ingen østarbejdere ansat i det firma jeg arbejder for. Når vi benytter underleverandøre, så
er billedet ofte det samme der. Det dog mit indtryk, at det sjældent er "rigtige" danske firmaer,
der ansætter et par udlændinge, og dumper priserne. Det største problem er firmaer med rent
udenlandsk arbejdskraft. I disse firmaer er det alt for nemt at snyde med lønninger og pensioner.
De udenlandske arbejdere aner ofte ikke, hvilke rettigheder de har. Deres arbejdskultur ligger
heller ikke lige til at kritisere chefen, derfor finder de sig jo i det.

Det lyder jo fint at sige, at de bare skal have det samme i løn. Man glemmer bare, at den løn ofte
er ren minimumsløn efter gældende overenskomster. Det er nemlig det eneste krav en fagforening
kan fremsætte mht. løn. Løn ud over minimumslønnen, aftales jo via lokalaftaler, og lønforhand-
linger på de enkelte arbejdspladser.

Problemet opstår jo, hvis fremmedarbejderen får 120,- for det samme arbejde jeg får 150,- for,
selvom vi begge måtte arbejde under overenskomst. Hvem af os vil arbejdsgiveren helst have?

Jeg kunne godt overleve for 120,- i timen. Jeg må ganske vist skære drastisk ned, og evt. sælge
huset, men overleve det gør jeg da nok. Men hvorfor skulle jeg, bare fordi EU har sagt, at det skal
jeg acceptere. Samtidigt med at jeg ingen indflydelse har på beslutningsprocesserne i EU, fordi
et lille land som vores, ikke har det samme antal stemmer i europaparlamentet som de store
lande. Beslutninger i folketinget kan vi påvirke, det andet, tja....... ikke en skid :evil:

Nogle vil sikkert kunne argumentere for, at jeg får mere i løn, fordi jeg sikkert også er mere værd
i form af uddannelse, erfaringer mv.. Det er sikkert også rigtig?
Men hvis nu der kommer en anden med samme uddannelses- og erfaringsniveau, men som acceptere
120,- i timen, fordi det er en super løn der hvor han kommer fra, så er man slået tilbage til start.

Igen må jeg pointere, at den danske arbejders lønkrav, i høj grad afspejler hans leveomkostninger.

Skal vores samfund være sammenhængende og velfungerende, så skal tilgangen af udenlandsk
arbejdskraft reguleres og kontrolleres allerede ved grænsen. Det er den eneste måde, hvorpå
vi kan beskytte vores velfærdssamfund i længden.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev:
Vi har ingen østarbejdere ansat i det firma jeg arbejder for. Når vi benytter underleverandøre, så
er billedet ofte det samme der. Det dog mit indtryk, at det sjældent er "rigtige" danske firmaer,
der ansætter et par udlændinge, og dumper priserne. Det største problem er firmaer med rent
udenlandsk arbejdskraft. I disse firmaer er det alt for nemt at snyde med lønninger og pensioner.
De udenlandske arbejdere aner ofte ikke, hvilke rettigheder de har. Deres arbejdskultur ligger
heller ikke lige til at kritisere chefen, derfor finder de sig jo i det.

Det lyder jo fint at sige, at de bare skal have det samme i løn. Man glemmer bare, at den løn ofte
er ren minimumsløn efter gældende overenskomster. Det er nemlig det eneste krav en fagforening
kan fremsætte mht. løn. Løn ud over minimumslønnen, aftales jo via lokalaftaler, og lønforhand-
linger på de enkelte arbejdspladser.

Problemet opstår jo, hvis fremmedarbejderen får 120,- for det samme arbejde jeg får 150,- for,
selvom vi begge måtte arbejde under overenskomst. Hvem af os vil arbejdsgiveren helst have?

Jeg kunne godt overleve for 120,- i timen. Jeg må ganske vist skære drastisk ned, og evt. sælge
huset, men overleve det gør jeg da nok. Men hvorfor skulle jeg, bare fordi EU har sagt, at det skal
jeg acceptere. Samtidigt med at jeg ingen indflydelse har på beslutningsprocesserne i EU, fordi
et lille land som vores, ikke har det samme antal stemmer i europaparlamentet som de store
lande. Beslutninger i folketinget kan vi påvirke, det andet, tja....... ikke en skid :evil:

Nogle vil sikkert kunne argumentere for, at jeg får mere i løn, fordi jeg sikkert også er mere værd
i form af uddannelse, erfaringer mv.. Det er sikkert også rigtig?
Men hvis nu der kommer en anden med samme uddannelses- og erfaringsniveau, men som acceptere
120,- i timen, fordi det er en super løn der hvor han kommer fra, så er man slået tilbage til start.

Igen må jeg pointere, at den danske arbejders lønkrav, i høj grad afspejler hans leveomkostninger.

Skal vores samfund være sammenhængende og velfungerende, så skal tilgangen af udenlandsk
arbejdskraft reguleres og kontrolleres allerede ved grænsen. Det er den eneste måde, hvorpå
vi kan beskytte vores velfærdssamfund i længden.


Mvh.
Åbenbart lidt forskelligt efter hvilken branche man er i. Meget typisk at se tagdækker-firmaer med både polsk / dansk arbejdskraft. Ligeså med belægningsfirmaer og mange andre.
Har snakket med jord-folk som "lige har et par stykker" selv om det er overvejende dansk arbejdskraft.
Med hensyn til timeløn på 120 kontra 150 er det måske rigtig at arbejdsgiver vil vælge "polakken" i første omgang - Dog er jeg sikker på at i de fleste tilfælde vil han skifte tilbage til danskeren, Simpelthen fordi han i det lange løb vil få "mere for pengene"
Er godt klar over at man ikke kan generaliserer og sige "at sådan vil det være for alle".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK »

Sjovt som vi har forskellige erfaring, selv inden for de samme brancher.
Jeg arbejder nemlig selv i et entreprenørfirma, som maskinfører, brolægger,
betonstøbninger, og kloaklægning. Det eneste jeg ikke laver, er kabelarbejde.

Nu har jeg været i branchen i mere end 7 år, og jeg har ikke mødt danske
firmaer med bare lige et par stykker ansat. Men nu laver vi primært arbejde
i og omkring Århus, så det kan jo være billedet er anderledes andre steder?

Firmaet: http://www.j-a-aps.dk/

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar