Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz » 02 jan 2014 08:35

Copy-pastet fra TV2 nyhederne:

Østeuropæere fra Polen, Litauen, Rumænien og syv andre EU-lande bidrog fra 2009 til 2011 med mere til den danske statskasse, end de fik udbetalt i velfærdsydelser.

Det viser nye tal fra Finansministeriet, skriver Information.

- Samlet set er der en gevinst for den danske stat ved at østeuropæere arbejder i Danmark, siger Bo Sandemann Rasmussen, der er økonomiprofessor på Aarhus Universitet, efter at have set tallene.

Jon Kvist, der er professor og forsker i velfærdspolitik og EU på Syddansk Universitet, er enig.

- Vi har tidligere vist, at det er en god forretning for Danmark, når der kommer borgere fra andre EU-lande til landet og arbejder. Tallene viser, at det også gælder for østeuropæere, siger han til Information.

De nye tal kaster et klarere lys på den politiske debat om den såkaldte velfærdsturisme, mener Dorte Sindbjerg Martinsen, professor på Center for Europæisk Politik ved Københavns Universitet.

- Vi har hidtil debatteret, om fænomenet velfærdsturisme eksisterede. Det ser vi ikke noget belæg for, når det gælder EU-borgere fra Østeuropa, som jo ellers har været i særligt spotlys i den diskussion, siger hun.

Finansministeriets tal dækker indkomstskatter og indkomstoverførsler fra 2009 til 2011. I sidstnævnte år var der indkomster for 2,2 milliarder kroner, mens der var udgifter for 0,9 milliard kroner til statsborgerne fra de 10 lande med permanent bopæl i Danmark.

Og det er særligt interessant, at tallene dækker år, hvor dansk økonomi har været i krise, mener professor Dorte Sindbjerg Martinsen.

- I de år kunne man antage, at østeuropæere i højere grad ville gøre brug af velfærdsydelser og ikke bidrage via indkomstskatter. Men det viser sig så, at man i kriseramte år bidrager til velfærdsbudgettet."

Tallene dækker dog ikke udgifter til serviceydelser som eksempelvis uddannelse eller lægebehandling.


Så lad os da bare få nogle flerer håndværker herop, samt noget mere ulovligt carbotage-kørsel - Det kan jo kun gå den rigtig vej ifølge dette.
Måske vi med tiden kan opnå et rigtigt "velfærds-samfund" Hvor vi sidder på den flade og lader os betjene af udenlands arbejdskraft.

Måske endda hr. Bo Sandemann Rasmussen, Jon Kvist og fru Dorte Sindbjerg Martinsen skulle udskiftes med nogle polakker - Det kan jo kun fremme vores økonomi.
Last edited by 1 on Lintz; edited 2 times in total
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph » 02 jan 2014 08:55

Der har lige været en sag hvor en rumæner havde arbejdet kort tid i belgien (tror at kravet er 10 uger)
Han tog tilbage til rumænien.
Senere skulle hans søn studere i england.
Det ophold blev lavet med SU/uddannelses udgifter betalt fra belgien.
Rumæneren fik medhold i at hans søn havde krav på SU/betalt uddannelse i england.

Jeg finder det problematisk at EU lande konkurrere om hvem der kan tilbyde de laveste skatter, så virksomhedder/folk bosætter sig der.
Og samtidigt kan folk hive ydelser fra de lande der har højere skatter/bedre velfærs ydelser.

Resultatet er 100% sikkert; Danmark kommer til at opgive velfærdssystemmet, og få forsikringer ligesom i usa.

Og Linz har ret; Vi kan komme til at sidde som overmenesker, og styre vores "tyvende" der arbejder til 18 kr/t.
En praksis vores sydlige nabo allerede har haft en del tanker om.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af MichaelK » 02 jan 2014 09:10

Og hvad er løsningen? -Ud af EU, så vi selv kan styrer hvem, hvad ,og hvornår :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Tom_AT » 02 jan 2014 09:28

Jeg må indrømme, for mig at se er debattet ikke helt så firkantet.
Jeg har det helt fint med at østeuropæere kommer og udfører arbejde i danmark, når så mange dovne danskere bare kan sidde og fede den på overførselsindkomst af en eller anden slags. Der er alt for mange der skulle tage at lette røven og komme ud og arbejde i stedet for at sidde i sofaen og få fra det offentlige.

Og hvad EU angår, så tror jeg vi mister mere end vi vinder på at melde os ud af det. Danmark er trods alt bare et bette pis-land.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af thoken » 02 jan 2014 09:32

MichaelK skrev:Og hvad er løsningen? -Ud af EU, så vi selv kan styrer hvem, hvad ,og hvornår :great:

Hej!
Ja, hvis ikke EU kan fatte det, så må vi bare ud af det cirkus :roll:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph » 02 jan 2014 09:48

Tom_AT skrev:Jeg må indrømme, for mig at se er debattet ikke helt så firkantet.
Jeg har det helt fint med at østeuropæere kommer og udfører arbejde i danmark, når så mange dovne danskere bare kan sidde og fede den på overførselsindkomst af en eller anden slags. Der er alt for mange der skulle tage at lette røven og komme ud og arbejde i stedet for at sidde i sofaen og få fra det offentlige.

Og hvad EU angår, så tror jeg vi mister mere end vi vinder på at melde os ud af det. Danmark er trods alt bare et bette pis-land.
Sagen er bare den, at der jo altid er nogen der er de dårligste/mest dovne. Og meget kan man beskylde østeroupæere for, men dovenskab er ikke en af tingende. De vil jo være lykkelige for et job til 100 kr i timen.
Jeg går hellere ikke ind for at lukke grænserne, men hvordan får vi arbejdsgiverne til at vælge en demotiveret dansker (det ville jeg ihvertfald være, hvis jeg skulle arbejde for 100 kr/t) frem for en top motiveret østeroupæer, der ikke skal hente børn, og kun kommer for at tjene penge, og derfor er villigt til at arbejde døgnet rundt ?

calle

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af calle » 02 jan 2014 10:02

MichaelK skrev:Og hvad er løsningen? -Ud af EU, så vi selv kan styrer hvem, hvad ,og hvornår :great:
Fuldstændig enig, men vi skal også ud af Schengenaftalen, så vi ikke har østeuropæere til at bevogte den danske grænse :shock:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz » 02 jan 2014 10:05

Tom_AT skrev:Jeg må indrømme, for mig at se er debattet ikke helt så firkantet.
Jeg har det helt fint med at østeuropæere kommer og udfører arbejde i danmark, når så mange dovne danskere bare kan sidde og fede den på overførselsindkomst af en eller anden slags. Der er alt for mange der skulle tage at lette røven og komme ud og arbejde i stedet for at sidde i sofaen og få fra det offentlige.

Og hvad EU angår, så tror jeg vi mister mere end vi vinder på at melde os ud af det. Danmark er trods alt bare et bette pis-land.
Kunsten er squ da ikke at hente udenlandsk arbejdskraft istedet for disse "alt for mange " danskerer som ikke gider arbejde.
Kunsten er da at udnytte den arbejdskraft som vi har her i landet - Dovne såvel som dem som er blevet kastet ud i arbejdsløshed mod deres egen vilje.
Bla. ved at visse danske arbejdsgiverer heller vil betale polakker end danskere.
Heri-blandt danske vognmænd der kan tilbyde dumping-kørsel fordi deres firma befinder sig i en postkasse i udlandet.
Alle de chauffører der er blevet sparket ud pga af det er jo nødvendigvis ikke dovne, Som du beskriver det.

Eller hvad med en af vores store entreprenører herhjemme - Phil og søn som brugte polsk arbejdskraft i stor stil - Og som nu er gået konkurs - Alle de polakker som de havde under sig kunne lige så godt være danskerer - Så havde de måske også været fri for anklager om social dumping, dobbeltkontrakter og skattetænkning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

nemocharley

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af nemocharley » 02 jan 2014 10:43

Læste forleden dag en artikel om at Frisenborg skovbrug ledte med lys og lygte efter danske arbejdere. Det var for dyrt for dem med østeuropæiske arbejdere (hvordan det lige hang sammen, eller hvad de præcist mente med det, ved jeg ikke). Men der var ingen danskere som gad at gå og knokle i skovene.

artiklen i start citatet er i øvrigt et glimrende eksempel på mange djøfferes afstumpethed, som måske kommer af et ensidigt fokus på bnp fremfor mennesker (deres modargument er vel det samme som regeringens - at reformerne/østarbejderne er nødvendige for nationens overlevelse (altså hellere skære og trimme end at decideret aflive). Jeg er enig med Triumph her - vi er på vej mod amerikanske tilstande. Om en udmelding af EU m.fl internationale aftaler vil gøre en positiv forskel tvivler jeg på, men tiden må jo vise det. Jeg stemmer gerne for udmeldelse af den monstrøsitet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph » 02 jan 2014 13:01

Lintz skrev:
Kunsten er squ da ikke at hente udenlandsk arbejdskraft istedet for disse "alt for mange " danskerer som ikke gider arbejde.
Kunsten er da at udnytte den arbejdskraft som vi har her i landet - Dovne såvel som dem som er blevet kastet ud i arbejdsløshed mod deres egen vilje.
Bla. ved at visse danske arbejdsgiverer heller vil betale polakker end danskere.
Heri-blandt danske vognmænd der kan tilbyde dumping-kørsel fordi deres firma befinder sig i en postkasse i udlandet.
Alle de chauffører der er blevet sparket ud pga af det er jo nødvendigvis ikke dovne, Som du beskriver det.

Eller hvad med en af vores store entreprenører herhjemme - Phil og søn som brugte polsk arbejdskraft i stor stil - Og som nu er gået konkurs - Alle de polakker som de havde under sig kunne lige så godt være danskerer - Så havde de måske også været fri for anklager om social dumping, dobbeltkontrakter og skattetænkning.
Jeg mente skam ikke at alle dem der bliver udskiftet med polsk arbejdskraft er dovne.
Da jeg sejlede for mærsk, fik vi brev om at danskere var dobbelt så dyre som filipinere. Derfor måtte vi belave os på at halvere vores løn. Dog; fordi Mærsk var så storsindede, og fordi der måske var en minimal forskel på evnerne. Så ville Mærsk godt acceptere at vi kun gik 40% ned i løn.......
Jeg sendte min opsigelse med det samme jeg kom hjem.

Du har fuldstændigt ret. Det handler om at få de arbejdsløse vi har gående. I arbejde.
Hvordan får vi arbejdsgiverene til at vælge en arbejdsløs dansker, frem for en polak ?
Det syntes jeg er spørgsmålet.

Her i Skælskør er mange af jobbene på Harboe overtaget af østeruopæere til 20 kr/t.
Ligesom alle frugtplukkere på Bernd Grieses (direktøren på Harboe) frugtplantager er østeruopæere
Direktøren har sammen med formanden (der er ungarere) og en lokal brugtvognsforhandler. Startet en tømre/murer fortning. De ansatte får 18 kr i timen. En bekendt var nede og skulle lave noget på harboe. Der gik 6 mand for at montere nye sternbræder. De havde 1 skruemaskine. Og 1 pakke blanede skruer. Så 2 mand holdt brættet, en mand sorterede skruer, en skruede, og en dirigerede.
Og alligevel var timelønnen lavere end at hyre en dansker. Det er sku ikke fair.


Besvar