Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev:Sjovt som vi har forskellige erfaring, selv inden for de samme brancher.
Jeg arbejder nemlig selv i et entreprenørfirma, som maskinfører, brolægger,
betonstøbninger, og kloaklægning. Det eneste jeg ikke laver, er kabelarbejde.

Nu har jeg været i branchen i mere end 7 år, og jeg har ikke mødt danske
firmaer med bare lige et par stykker ansat. Men nu laver vi primært arbejde
i og omkring Århus, så det kan jo være billedet er anderledes andre steder?

Firmaet: http://www.j-a-aps.dk/

Mvh.
Jeg har beskæftiget mig med rejsearbejde (ligesom polakkerne :oops: ) for det samme firma i 22 år og har set dem stille og rolig brede sig i de forskellige firmaer. Bla dem som jeg har nævnt tidligere.
Men du har da ret - De "rene" firmaer med kun østarbejder dukker da også op.
Også mange hvor der ikke er en dansk "bagmand" bag - Sådan som jeg opfatter det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af noller »

MichaelK skrev:
Men hvorfor skal "tilpasningen" ske ned til en lavere fællesnævner?

De goder/velfærdssamfund, vi har arbejdet så hårdt for i generationer, skal åbenbart trækkes væk under
os, fordi det tillades borgere fra andre EU lande at arbejde her i landet, på ulige vilkår i forhold til os selv.

Ulige, fordi disse løndumpere ikke er her med hensigt om, at skabe sig et liv her hos os. Nej, de arbejder
til lønninger, der må få enhver alm. lønmodtager til at krumme tæer. Det kan de gøre, fordi de ikke har de
samme udgifter til livets ophold, som os fastboende her i landet. Efter en periode rejser de ofte videre, og
fylder så lige vognen med tyvekoster, inden de drager videre.

Jeg mener det er rimeligt, at man yder, før man kan nyde. Det gælder os alle sammen.

Jeg var tilhænger af EU, dengang da det kun drejede sig om samhandel. Arbejdskraftens frie bevægelighed
derimod, bør ske under hensyntagen til den måde samfundet er bygget op på. Her adskiller nord- og
Vesteuropa sig væsentlig fra syd- og Østeuropa, idet det sociale netværk her er langt bedre underbygget.
Ydelserne her afspejler i nogen grad udgiftsniveauet ved at være borger i det på gældende land.

Når en fremmedarbejder så, gennem EU regler, tildeles SU, børnepenge, og andre ydelser, til familien bosat
i deres eget hjemland, bare fordi "farmand" arbejder her, så knækker filmen for mig.

Jeg er slet ikke overbevist om, at regnestykket er gjort rigtig op i omtalte undersøgelse. Matematik kan
vendes og drejes til bestemte formål, alt efter hvilket resultat man ønsker at fremme.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article2185722.ece



Mvh.
at tilpasse sig handler også for mig om at værne og beskytte alt hvad man har kært, de gamle måtte kæmpe.
Vi debattere det nu, men jeg tror det bliver vores børn eller vores børnebørn der virkelig kommer til at kæmpe, men se det gør vi jo allerede noget ved, igennem fagforeningerne. Så at sige at det er ned til lavere fællesnævner er ikke korrekt, men du har sikkert ret i at man kan gøre det bedre. Vi kan sagtens bekæmpe social dumpning, bare vi kan blive enige om at kæmpe.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Landlyst »

Nu kommer jeg jo en del rundt i branchen og der er rigtig mange af de polakker som er her som er selvstændige, det vil sige at de jo selv hæfter for evt. bøder fra arbejdstilsyn og som selvstændige kan fagforeningen jo have meget svært ved at rør dem....

Men ved at f.eks. Årslev ikke har udlændinge i deres støbesjak, de har haft... Men de sparede ikke noget i sidste ende fordi at der skulle flere til at "holde øje med dem" fordi at de jo ikke kunne læse en dansk tegning eller for at undgå andre kommunikations fejl.... Så nu er det rene danske sjak....

Men ser også polakker som er rigtigt dygtige håndværkere... Men de knokler også....

Men jeg forstår heller ikke at (var det ikke) Mette fjoller.... Frederiksen udtalte at vi skulle have flere udenlandske arbejder ind fordi at det var en go ide...

Ja kigger man isoleret set på det så kan firmaerne producere lidt billigere og der med sætte gang i noget, Men der er flere dansker på overførselsindkomster, færre skatte indtægter og det er jo starten på en ond spiral for så hæver de skatten/afgifterne for at få det til at hænge sammen og så skal danskeren have endnu mere for at det giver mening for ham og så er det endnu billigere at ansætte en polak....

Der er kun en rigtig løsning men den tror jeg ikke der findes nogen i dansk politik som har nosser nok til at gennemføre.... Det er ud af EU, og tage en total omlægning af tilskudssystemet.... Ligesom de gjorde i Australien med landbrugsstøtten for mange år siden.... Det virkede og vil også virke her... Men det er en stor kamel at sluge fordi at det sænker ALT, men det er både indtæger og udgifter der sænkes voldsomt...
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph »

Lintz skrev:
Hvis det er korrekt at der går folk på danske arbejdspladser til den løn er det ganske enkelt. ANMELD DEM.
Kan sikkert gøres gennem de fleste fagforeninger ganske anonymt.
Ikke nok med at fagforening og politi møder op, men det gør arbejdstilsynet også - Og vi ved jo godt at der er ingen der kan rette sig 100 % efter reglerne, så chancen for at de for et påbud oven i hatten er ganske stort.
Det er skam lavet så det er mere eller mindre lovligt.
Ungaren der er ansat hos Harboe, har samtidigt oprettet et firma i et eller andet østland. Og det er dette østeruopæiske firma der bliver hyret til at løse opgaver for Harboe. Derfor; Ingen danske løn, eller arbejdsvilkår
Fagforeningen har skam været der
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

triumph skrev:
Det er skam lavet så det er mere eller mindre lovligt.
Ungaren der er ansat hos Harboe, har samtidigt oprettet et firma i et eller andet østland. Og det er dette østeruopæiske firma der bliver hyret til at løse opgaver for Harboe. Derfor; Ingen danske løn, eller arbejdsvilkår
Fagforeningen har skam været der
Så er der Ekstra Bladet tilbage..........Og dagen efter vågner politikerne op. Og råber vagt i gevær og kræver handling.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph »

Lintz skrev:
Åbenbart lidt forskelligt efter hvilken branche man er i. Meget typisk at se tagdækker-firmaer med både polsk / dansk arbejdskraft. Ligeså med belægningsfirmaer og mange andre.
Har snakket med jord-folk som "lige har et par stykker" selv om det er overvejende dansk arbejdskraft.
Med hensyn til timeløn på 120 kontra 150 er det måske rigtig at arbejdsgiver vil vælge "polakken" i første omgang - Dog er jeg sikker på at i de fleste tilfælde vil han skifte tilbage til danskeren, Simpelthen fordi han i det lange løb vil få "mere for pengene"
Er godt klar over at man ikke kan generaliserer og sige "at sådan vil det være for alle".
EBK huse i Slagelse (der bygger træhuse) hyrede en del polakker midt i "nullerne". De blev hyret til alm. dansk løn, som alle andre danskere i firmaet.
Da krisen kom, og der skulle fyres folk. Der var det ikke polakkerne der røg.
Som før omtalt, skulle de ikke hente børn. De var altid klar på overarbejde, og aldrig syge.

Jeg har arbejdet sammen med både pollakker og tjekker. Langt de fleste var dygtige. Og næsten alle knoklede mere end den typiske dansker.

Jeg syntes at det er fuldstændigt fair at de kommer og tager vores job. Hvis de arbejder på samme løn og arbejdsvilkår.
Det er det bare de færreste der gør.

Jeg syntes at man skulle kigge på norge der har stor erfaring med at forhindre social dumpning. ( jeg tror nok at der er indført mindsteløn på 90 kr/t. Ligegyldigt hvor firmaet kommer fra) Samt en omfattende kontrol af firmaer, så man ikke bare kan snige sig ind og arbejde sort.
(som det sker i stor stil i danmark)

Jeg syntes også at både lønmodtagere og arbejdsgivere skulle "motiveres" til at besætte danske job med danskere.
Der findes jo snart ikke en dansker der arbejder inden for gartnerier, skov og landbrug.
Mange har ikke lyst til et job med en løn der kun ligger lidt over understøttelsen. Og arbejdsgiveren har ikke lyst til at ansætte en, der rejser så snart han finder et bedre lønnet job
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af Lintz »

triumph skrev:
EBK huse i Slagelse (der bygger træhuse) hyrede en del polakker midt i "nullerne". De blev hyret til alm. dansk løn, som alle andre danskere i firmaet.
Da krisen kom, og der skulle fyres folk. Der var det ikke polakkerne der røg.
Som før omtalt, skulle de ikke hente børn. De var altid klar på overarbejde, og aldrig syge.

Jeg har arbejdet sammen med både pollakker og tjekker. Langt de fleste var dygtige. Og næsten alle knoklede mere end den typiske dansker.

Jeg syntes at det er fuldstændigt fair at de kommer og tager vores job. Hvis de arbejder på samme løn og arbejdsvilkår.
Det er det bare de færreste der gør.

Jeg syntes at man skulle kigge på norge der har stor erfaring med at forhindre social dumpning. ( jeg tror nok at der er indført mindsteløn på 90 kr/t. Ligegyldigt hvor firmaet kommer fra) Samt en omfattende kontrol af firmaer, så man ikke bare kan snige sig ind og arbejde sort.
(som det sker i stor stil i danmark)

Jeg syntes også at både lønmodtagere og arbejdsgivere skulle "motiveres" til at besætte danske job med danskere.
Der findes jo snart ikke en dansker der arbejder inden for gartnerier, skov og landbrug.
Mange har ikke lyst til et job med en løn der kun ligger lidt over understøttelsen. Og arbejdsgiveren har ikke lyst til at ansætte en, der rejser så snart han finder et bedre lønnet job
Skægt som du skriver det - At danskeren bare tænker på at komme hjem og hente børn - Og er overhovedet ikke intresseret i overarbejde.
Jeg har været på arbejdsmarkedet siden midt-firser og har altid haft en arbejdsuge på 40 -45 + timer. Og det er ikke kun mig, Det er hele afdelingen i firmaet der arbejder sådan - Det samme er med de folk og firmaer som vi støder på gang på gang når vi rejser rundt i landet.

MEN - Det er ikke arbejderne (de danske) der er problemet - Det er de arbejdsgiverer som du selv omtaler her i tråden.
Dem der kun tænker på at få udført et stykke arbejde til færreste lønkroner.
For det kan sagtens lade sig gøre at få udført et stort stykke arbejde uden at det er nødvendig at smide 14 - 18 timer i døgnet.

Løsningen hedder planlægning, effektivitet, samarbejde og medbestemmelse.

En opgave der ligge uden for mange arbejdsgiveres rækkevidde - Derfor er det nemmere at hyre nogle flere folk til billigere penge
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af triumph »

man bliver jo nød til at hente unger når børnehaven lukker.
det er man jo fri for når unger bliver hentet af konen. I Polen
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af 2009bokke »

propaganda med en titel af professor... ikke en skid andet.... lad os se nogen fakta i stedet for...
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Så god en forretning er østeuropæere for Danmark

Indlæg af newpas »

Lintz. Det er dog pokkers så ukollegial du og dine kollegaer er i firmaet. Hvis i holdte jer til de ca 37 timer så ville der jo være plads til flere af dem der går arbejdsløse! Michael K. Har du været regnskabsfører for nogle af de firmaer som kan give 120kr/time så du ved at de kunne betale mere? Ved du hvad den alm løn er i nordjylland? Jeg er klar over at der sidder en del personer herinde med en anden overbevisning end min, men jeg har dog et vist kendskab(måske modsat flere andre der udtaler sig af overbevisning) til det jeg udtaler mig om!

Besvar