Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til webshop

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Hjælp til webshop

Indlæg af Oldgaard » 26 nov 2013 22:11

KjeldB skrev:Er det muligt at lukke for adgang til webshoppen, mens den bliver lavet. Eller lave en forside, hvor der evt. står hvornår den går i luften. ?
Nu er det godt nok et stykke tid siden jeg har rodet med Presta, men ja jeg mener at man kan "lukke" mens man arbejder på den
KjeldB skrev:Og er det meningen, at man skal taste sit varesortiment ind manuelt, eller er der en mulighed for at kan få en standard database med scooterdele, som man kan uploade til webshoppen. ?
Med mindre du kan lokke databasen ud af en anden der har en webshop, så er der desværre kun den hårde måde tilbage ;)


hvis du vil have en shop som du kan lege med uden at ødelægge noget for dig selv, så sig til jeg kan hurtigt sætte en standart op til dig, hvor det kun er dig der har adgang ( og selvfølgelig mig ;) )
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Hjælp til webshop

Indlæg af KjeldB » 26 nov 2013 22:32

hvis du vil have en shop som du kan lege med uden at ødelægge noget for dig selv, så sig til jeg kan hurtigt sætte en standart op til dig, hvor det kun er dig der har adgang ( og selvfølgelig mig ;) )[/quote]

Jeg takker for dit tilbud, men jeg har sat mig for, at jeg vil lære dette, så det bliver den svære måde og så må vi håbe at jeg ikke ødelægger for meget undervejs icon_cheesygrin.gif .

Med hensyn til få udleveret en database fra en anden webshop, så tror jeg ikke det bliver nemt :)
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Hjælp til webshop

Indlæg af EJB » 27 nov 2013 13:10

Hej!

Du kan importere CSV filer (exelark).

I dit kontrolpanel, kaldet Instrumentbræt (forsiden) kan du i venstre side under "En god start" se om din shop er aktiv, hvis du vil lave dette om til ikke aktiv klikker du dig frem og retter.

Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Hjælp til webshop

Indlæg af KjeldB » 27 nov 2013 13:47

I dit kontrolpanel, kaldet Instrumentbræt (forsiden) kan du i venstre side under "En god start" se om din shop er aktiv, hvis du vil lave dette om til ikke aktiv klikker du dig frem og retter.[/quote]

Den er fundet, den lå under præferencer og vedligeholdelse. :great:

Den her må du gerne uddybe lidt "Du kan importere CSV filer (exelark)"
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Hjælp til webshop

Indlæg af EJB » 28 nov 2013 13:59

Du går ind i Katalog > Varer.
Oppe i højre hjørne er et ikon med import exel.
Klik på den.
Frem kommer "Avancerede parametre > CSV import.
Øverste linje er "upload" lige under klikker du på linjen "Klik for at se vores eksempler på CSV-filer".
Frem kommer muligheder for valg af eksempel-filer.
Klik på en af dem.
Nu kan du åbne den valgte eksempelfil.
Du skal åbne i Excelark eller hvis du anvender Libre Office så er det Calc.
Så kan du se hvordan en CSV-fil ser ud, som skal importeres til Prestashop.
Denne fil laver du i et af de her omtalte programmer.

Du kan måske også ha' gavn af at gå ind på http://www.prestashop.com de har et forum hvoraf noget også er på dansk.


Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Hjælp til webshop

Indlæg af KjeldB » 07 dec 2013 20:23

Lige lidt opdatering :)

Jeg er næsten færdig med at oversætte prestashoppen til dansk, det var ikke alt der blev oversat automatisk, da jeg importerede sproget dansk.
Jeg har leget lidt med forskellige tema'er, lært at overføre dem via filezilla og opdaget, at stort set alle dem der er gratis passer ikke. Tekster, linier og menu'er står ikke de rigtige steder på siden, så gode idéer kunne godt bruges her :great:

Så har jeg set en masse youtube video'er omkring prestashop, fået kigget på CSV import, og kan se at det vil være nemmest at taste varene ind i excel og så importere det bagefter.
1.jpg
Jeg er nu rendt ind nye udfordringer icon_cheesygrin.gif som i kan se er der en top-bjælke med menu'er og en kategorivisning til ventre.

Er det muligt, at når man trykker på menu'en "Dæk" i top-bjælken, at man så til venstre i kategorivisningen kan se alle dækmærkerne, istedet for det der vises på billedet. ?

Samtidig kunne det være rart, når man førte musen hen over menupunktet Dæk i top-bjælken, at der så rullede en lodret kategorivisning frem på alle dækmærkerne, kan man det ?

Så er jeg blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg skal teste shoppen inden den lanceres.
Skal jeg bygge en testshop op først og så den rigtige bagefter, eller hvordan ?

Og så vil jeg da lige sige tak for jeres hjælp indtil videre, den har været kanon :great:
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Hjælp til webshop

Indlæg af EJB » 11 dec 2013 12:31

Det er meget vigtigt at vælge det rigtige tema (theme, themeplate) til sin shop. Her vil jeg foreslå at man er meget omhyggelig, og ikke er alt for sparsommelig. Det er i temaet at mange funktioner i Prestashop forefindes.

Man kan også tilkøbe forskellige moduler, se dette link: http://addons.prestashop.com/en/front-o ... nager.html

Hvis du trykker på demo knappen og fører musen hen over en af menuerne i den vandrette menubjælke, kan du se en meget eksklusiv menu med tekst og billeder.

Der findes også gratis moduler, men sørg for at gennemprøve dem grundigt, og vær sikker på at de passer til din version af Prestashop. Hvis du vælger et gratis modul, kan du altid gå ind på forum i prestashop.com og søge på det, for at se hvad andre mener.

Dette link kan også hjælpe dig med dine menuer: http://www.prestashop.com/forums/topic/ ... ntal-menu/

-Og du kommer langt ved at google et emne i Prestashop du gerne vil lære lidt mere om.

Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at teste shoppen. Du kan jo selv gå ind og foretag køb, og se om tingene virker. Du kan anvende bankindbetaling, hvis du har gjort det rigtigt, skulle du gerne modtage en mail som du har angivet adressen på ved dit køb.

Venlig hilsen

Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Hjælp til webshop

Indlæg af KjeldB » 15 dec 2013 18:30

Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at teste shoppen. Du kan jo selv gå ind og foretag køb, og se om tingene virker. Du kan anvende bankindbetaling, hvis du har gjort det rigtigt, skulle du gerne modtage en mail som du har angivet adressen på ved dit køb.

Venlig hilsen[/quote]

Jeg kan se, at nogle laver deres webshop i WAMP, som jeg forstår det, foregår dette på pc'en (localhost) og ikke på en online server. Er der en fordel ved det ?

Andre anbefaler at oprette et subdomæne i cpanel til at teste shoppen på inden den lanceres.

Hvad er din mening om dette ?

Som du kan se på billedet neden under, har jeg løst mit problem med roll down menu'en i topmenu blokken, man skulle bare oprette en ny kategori under den kategori man har i top menu'en så kommer den automatisk. :great:

På billedet er der en kategoriblok til venstre, der hedder kategorier.
Er det muligt når jeg f.eks. trykker på Dæk i topmenu blokken, at kategoriblokken til venstre så skifter fra kategori til dæk og dennes underkategorier. ?
3.jpg
Hvad sker med ens tema, hvis der kommer en ny version af prestashop, kan tema'et så riskere at ændre sig så linier og andre ting ikke længere passer, eller skal man ikke opgradere til ny version ?
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Hjælp til webshop

Indlæg af EJB » 18 dec 2013 16:50

Jeg kan se, at nogle laver deres webshop i WAMP, som jeg forstår det, foregår dette på pc'en (localhost) og ikke på en online server. Er der en fordel ved det ?

At arbejde i WAMP betyder at man opretter en lokal server med tilhørende database på sin pc.
Dette er som regel anvendt af folk der laver mange hjemmesider/webshops til andre.
Fordelen er at det hele foregår på ens egen komputer, og altså ikke på Internettet.
Når projektet så er færdigt og kunden er tilfreds, finder man et webhotel og placerer hjemmesiden/shoppen der.

Andre anbefaler at oprette et subdomæne i cpanel til at teste shoppen på inden den lanceres.

Dette kender jeg ikke noget til, men så er domænet vel også oprettet og aktiveret ude på Internetet?
Og så har man vel skrevet på dette at shoppen er under opbygning.

Jeg ved at Meebox anbefaler, hvis man ikke vil anvende sin lokale pc som server, hvilket godt kan betyde en del hovedbrud, at man køber et domæne, 45 kr. for et år, og anvender dette domæne til at lave shoppen i, og når den er færdig bliver den oprettet i det domæne, man havde tænkt sig skulle anvendes til sin shop.

Som du kan se på billedet neden under, har jeg løst mit problem med roll down menu'en i topmenu blokken, man skulle bare oprette en ny kategori under den kategori man har i top menu'en så kommer den automatisk.

Ja, så misforstod jeg spørgsmålet, jeg troede du ville have noget "mere smart". Du kan lave menuer i flere niveauer simpelt ved at tilføje en underkategori til en kategori og tilføre en ny underkategori til den lige oprettede underkategori, og oprette en underkategori til denne.

På billedet er der en kategoriblok til venstre, der hedder kategorier.
Er det muligt når jeg f.eks. trykker på Dæk i topmenu blokken, at kategoriblokken til venstre så skifter fra kategori til dæk og dennes underkategorier. ?


Så vidt jeg husker Prestashop, så er det fra denne kategoriblok, man henter kategorier og underkategorier ved at tilføje dem i den horisontale topmenu, men det er nogle år siden, jeg sidst har arbejdet med det.
Hvis du vil ha' topmenuen til at vise underkategorier i venstre side menuen, bliver du nok nød til at finde et modul, der gør dette, som det er nu står de jo begge steder. Men som sagt, du bliver nok nød til at undersøge dette selv, evt. på forum i Prestashop.com.


Måske er du kommet for tidligt igang med selve shoppen, forarbejdet er meget vigtigt. Inden du starter, skal du gerne vide, hvad du vil have at din shop skal kunne gøre. Hvis shoppen skal vokse sig rigtig stor, med mange funktioner, ville valget måske falde på http://magento.com/ som er Rolls-Roycen inden for open source webshops.


Hvad sker med ens tema, hvis der kommer en ny version af prestashop, kan tema'et så riskere at ændre sig så linier og andre ting ikke længere passer, eller skal man ikke opgradere til ny version ?

Ved at vælge gratis temaer (templates), er chancen for at de ikke bliver opdateret til ny version af Prestashop stor.
Hvorimod de fleste købe templates bliver opdateret når en ny version af Prestashop udkommer. Det kan kun anbefales at opdatere Prestashop løbende. Du har sikkert set problematikken i videoen omhandlende templates på hjemmesiden "Gratis HTML kursus".


Besvar