Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Købe mere jord til ejendomme?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af ktm » 11 nov 2007 16:25

Et lidt usædvanligt spøgsmål:

Hvis jeg ellers er lidt aktiv og pågående, kunne jeg nok komme til at købe et jordstykke på små 2 ha, der ligger op til min ejendom og har tidligere hørt til den.
Dyrkningsmæssigt er det helt håbløst og består af 2 små trekanter, som ligger i brak i dag. En ordning som sikkert stopper snart.

Ejd. er i dag på små 4.000 m2 og der vil være mulighed for at holde krikker.

Kan det betale sig?
Vil ejendommen blive mere værd, end det jorden koster?

Er der nogen, der ved hvad landbrugsjord koster i Vestsjælland eller hvor man seriøst kan finde ud af det? (De svar man får fra ejd.mgl. svajer op og ned som et strå i vinden, hvis de overhovedet gider svare!)

Jeg har ingen ambitioner om at bruge det til noget, og det vil være noget af en økonomisk belastning både at købe og betale skat af. Man får heller ikke noget i lejeindtægt, der er værd at regne med.
Men det er jo godt at have, og så slipper man da for et evt. rodeøre lige uden for sine vinduer, hvilket der er overhængende fare for.

Håber på lidt input!
mvh
ktm


levi

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af levi » 11 nov 2007 17:14

Hej KTM.

Jeg bor imellem Slagelse og Kalundborg - og herude koster en HA jord mellem 140 - 200.000 kr.

Hvis det er et landsted du har vil det helt klart forøge din værdi med ekstra jord, læg mærke til at ejendomsmæglerne meget ofte skriver "velegnet til heste".

Det betyder meget - men kommer naturligvis igen helt an på hvilket område du bor i.

Hvis du har nok i friværdi til at den kan betale for jorden, så er jeg næsten sikker på det er en god investering. (Jeg købte gerne den mark der støder op til min grund, men jeg har desværre ikke 1,6 mill i friværdi som bonden vil have) :0(

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af johnny Møller » 11 nov 2007 17:35

Hej
Jeg er også sikker på at det er en god investering at købe mere jord til sin ejendom, havde jeg den mulighed så købte jeg også jorden.
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af Brian B » 11 nov 2007 18:07

Hej
Det vil altid gør din ejendom mere værd i en salgs situation da folk er helt pjattede med at kunne have en krikke eller to sådan er det da her omkring de små ejendomme med 2-8 hektar bliver hurtigt solgt men dem med 5000 m2 kan godt stå et stykke tid.
Jeg ville osse købe jord hvis jeg fik budet. men der er 4-5 mega farmer her omkring så det bliver nok ikke aktuelt
min fars nabo har lige solgt 8 hektar til en pris mellem 1,6-1,7...... :shock: :shock: :shock: så kan jeg godt undvære
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af Ole S. » 11 nov 2007 18:50

Hej
Vil bare tilslutte mig de andre og sige køb køb. Det er altid en fordel med lidt jord til en ejendom. Og er ret sikker på at du også, uden problemer, kan låne penge til jord, hvis det skulle være aktuelt. Det er nok noget af det mest sikre at indvestere i overhovedet. Det kan selvfølgelig købes for dyrt, men tror ikke det er et problem, hvis det er nogle ukkurante stykker.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af ktm » 11 nov 2007 19:05

Jamen jamen, er alle virkelig så "jordbegærlige"?
Så er der da ikke noget at sige til at jordpriserne er kommet så vildt op :shock: Eller også må der virkelig være meget store penge i at drive landbrug! :shock:

Jeg synes bare at hvis jeg skal rykke ud med 3-400.000, efter Sørens prisangivelse, + udg. til landmåler, skøde oma. vil det så virkelig gøre ejendommen mindst det dyrere og kan man virkelig få det mere hjem en dag? Det er nok bare mig, der er lidt bagstræberisk.

Det havde jo været lettere, hvis I havde advaret imod dette galemandsværk, men konen vil også partout have den skide mark. :)
mvh
ktm

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af johnny Møller » 11 nov 2007 21:28

Jamen du har fuldstændig ret i at jordpriserne er sky høje lige nu og at det er vildt at det kan koste det nu, jeg købte for 7 år siden en lille gård på landet med 13,6 hektar til ca 1 million og som det ser ud nu har det da været en af de bedste investeringer jeg har lavet til nu, og jeg mener klart at diT landsted bliver meget mere atraktiv med lidt ekstra areal....
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

Brugeravatar
sandhagegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 28 dec 2006 10:21
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 180 kvm + 35 kvm
Brændsel: Træpiller - Flex Heat 8 mm
Årligt forbrug: Ca. 5,9 tons
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af sandhagegaard » 11 nov 2007 21:41

Jeg tror også snildt, at det vil kunne betale sig at købe jorden til. Ejendommen bliver meget mere attraktiv.

Du skal bare være opmærksom på, at du enten skal holde dig under 5000 kvm. eller over 20.000 kvm (2 hektar). Jeg har i sin tid talt med jordbrugskommisionen om det til vores gamle ejendom. Kommer ejendommens areal over 20.000 kvm. bliver der pålagt landbrugspligt.

Statsforvaltningen har efter kommunalreformen overtaget opgaven med jordbrugskommisionerne fra amterne.
Du kan læse mere her:


http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=3279
Mvh. Erik

Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af christian » 12 nov 2007 14:51

sandhagegaard skrev:Jeg tror også snildt, at det vil kunne betale sig at købe jorden til. Ejendommen bliver meget mere attraktiv.
Vi har 4,3 Ha 3 km nord for Randers, og vi kan vel nu teoretisk sælge alt jorden for lidt mindre end det vi for 3 år siden gav for ejendommen, at det så vil være idiotisk at gøre det er jo ikke spørgsmålet.
Det er dog altid rart at vide at man har den sikkerhed.
Desduen så har vi bortforpagtet de 3,5 Ha, vhilket giver ca. 9000 kr / skat + alt det halm vi skal ahve til hestene + bortskaffelse af mødding + diverse adgang til vennetjenester med rendegraver etc.
Du skal bare være opmærksom på, at du enten skal holde dig under 5000 kvm. eller over 20.000 kvm (2 hektar). Jeg har i sin tid talt med jordbrugskommisionen om det til vores gamle ejendom. Kommer ejendommens areal over 20.000 kvm. bliver der pålagt landbrugspligt.
Hold af heste opfylder også landbrugspligt.
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!

Brugeravatar
sandhagegaard
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 28 dec 2006 10:21
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 180 kvm + 35 kvm
Brændsel: Træpiller - Flex Heat 8 mm
Årligt forbrug: Ca. 5,9 tons
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Købe mere jord til ejendomme?

Indlæg af sandhagegaard » 12 nov 2007 15:36

Ja, det gør det - det er det vi selv bruger vores jord til.
Mvh. Erik


Besvar