God artikel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

God artikel

Indlæg af triumph »

Endelig en fornuftig artikel om biobrændsel, der ikke gør sagen mere kompliceret en den er;
Hvis man fælder skovene i samme fart som de vokser er biobrændsel (næsten) CO2 neutralt.
Hvis man ikke fælder skovene, rådner træerne, og udleder co 2 alligevel.
Unge træer optage mere CO2 end gamle træer, derfor er det bedst at fælde skoven inden den bliver for gammel.
CO2 ophobning i atmosfæren skyltes ikke biomasse, men kul og olie.
Og kulstof gælden der kommer ved at fælde skov, er overdreven, da alternativet er, ikke at fælde skoven => at energien fra biomasse erstattes af kul og olie, og da gammel skov ikke optager så meget co2 som ung skov, så går regnestykket ikke op
http://ing.dk/artikel/kronik-bioenergia ... ven-162213

jopa

God artikel

Indlæg af jopa »

Send den til Martin pisgård minister
nemocharley

God artikel

Indlæg af nemocharley »

jopa skrev:Send den til Martin pisgård minister
tror desværre han har en helt anden dagsorden..... :x
levi

God artikel

Indlæg af levi »

triumph skrev:Endelig en fornuftig artikel om biobrændsel, der ikke gør sagen mere kompliceret en den er;
Hvis man fælder skovene i samme fart som de vokser er biobrændsel (næsten) CO2 neutralt.
Hvis man ikke fælder skovene, rådner træerne, og udleder co 2 alligevel.
Unge træer optage mere CO2 end gamle træer, derfor er det bedst at fælde skoven inden den bliver for gammel.
CO2 ophobning i atmosfæren skyltes ikke biomasse, men kul og olie.
Og kulstof gælden der kommer ved at fælde skov, er overdreven, da alternativet er, ikke at fælde skoven => at energien fra biomasse erstattes af kul og olie, og da gammel skov ikke optager så meget co2 som ung skov, så går regnestykket ikke op
http://ing.dk/artikel/kronik-bioenergia ... ven-162213
Du skylder billeder af din fars fyr icon_cheesygrin.gif
nemocharley

God artikel

Indlæg af nemocharley »

så er Sass Larsen igang, gad vide hvad planer de nu har derinde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/1 ... m?rss=true

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

God artikel

Indlæg af triumph »

levi skrev:
Du skylder billeder af din fars fyr icon_cheesygrin.gif
ja. ja. :oops: :oops:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

God artikel

Indlæg af triumph »

nemocharley skrev:så er Sass Larsen igang, gad vide hvad planer de nu har derinde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/1 ... m?rss=true
Der er også nok at tage fat på, men gad vide hvordan de vil effektivisere private, eller semiprivate virksomhedder ?
Har et par kammerater der arbejder for fjernvarme fyn. Det er helt til hest.......
De har kedlelcentraler stående flere forskelige steder på nettet, for at eftervarme fjernvarmen. De køre max 3 uger pr. vinter, og kun når det er allerkoldest.
Aligevel sidder der en mand på samtlige kedelcentraler hele året, for at holde øje med et gasfyr der ikke kører......
Personligt ville jeg nok ikke vælge at ansætte en mand til at holde øje med mit gasfyr 8 timer om dage. Og da slet ikke når det er slukket.

På maskinmesterskolen var vi ude at se fynsværket. Der var en mand ansat, kun til at vaske og støvsuge de ansattes biler..... ( det var i 1992)
nemocharley

God artikel

Indlæg af nemocharley »

triumph skrev:
Der er også nok at tage fat på, men gad vide hvordan de vil effektivisere private, eller semiprivate virksomhedder ?
Har et par kammerater der arbejder for fjernvarme fyn. Det er helt til hest.......
De har kedlelcentraler stående flere forskelige steder på nettet, for at eftervarme fjernvarmen. De køre max 3 uger pr. vinter, og kun når det er allerkoldest.
Aligevel sidder der en mand på samtlige kedelcentraler hele året, for at holde øje med et gasfyr der ikke kører......
Personligt ville jeg nok ikke vælge at ansætte en mand til at holde øje med mit gasfyr 8 timer om dage. Og da slet ikke når det er slukket.

På maskinmesterskolen var vi ude at se fynsværket. Der var en mand ansat, kun til at vaske og støvsuge de ansattes biler..... ( det var i 1992)
christ! :shock: - mon de bliver os med stoker, som trækker det korteste strå i det samlede spil? Der skal trods alt ikke meget fordyrelse til før der er økonomi i at jeg anskaffer mig en varmepumpe som yderligere supplement.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

God artikel

Indlæg af Kjeld P »

Det har jeg gjort...endda 3stk
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
nemocharley

God artikel

Indlæg af nemocharley »

Kjeld P skrev:Det har jeg gjort...endda 3stk
Jeg ender nok med 3000kwh i overskud fra mine solceller - egentlig vil jeg bare fyre dem af via en elpatron i min buffertank. Men jeg vil da lige holde øje med hvad du får mast dit forbrug ned på - prøver du at ramme det således, at du ikke skal betale for el, og så varmer med piller for resten?

Besvar