Pillefyr

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Zafira 18

Pillefyr

Indlæg af Zafira 18 »

Hej alle i forum

Hvor er det dog dejligt at se at det fyr man har brugt så lang tid på at udvikle, viser sig at være godt.
Den første prototype til dette fyr blev lavet i efteråret 2004. Og sat i drift på en Baxi Tec 18 kedel.
Prototypen blev lavet med udgangspunkt i de erfaringer jeg fik med den gamle Fasan Stoker. Der blev så ændret på nogle ting som var lidt problematiske på Fasan Stokeren.
Manden der har fyret er stadig glad og tilfreds, skal jeg hilse og sige..... :) :)

Den uofficiele test der er lavet af Zafira 18, er lavet med flowmålere, og et test apperat der hedder Testo 330.
Ganske rigtigt er varmetab ikke taget med. Men konen brokker sig over at man ikke kan tørre tøj mere i vores fyrrum.........som hun siger.."Det vil fandme ikke tørre derude"
Det giver da et fingerprej om at varmetabet ikke er helt skidt.

Testen på DTI gik skævt fordi jeg ikke lige tog højde for de forhold der var. Feks har jeg senere fået oplysninger fra en anden dygtig pillefyrsfabrikant om at jeg har gjort forskellige ting forkert. Det er jo bare et laboratorium......!!!, som han sagde til mig.

Om der kommer en ny test, må tiden vise.

Dette indlæg er skrevet som oplysning til de mennesker der stadig tvivler på om man virkelig kan et lave et pillefyr SÅ simpelt, og dog stadig driftsikkert og økonomisk.
Det kan man.....!!!

Venlig stokerhilsen
Ulrik Hermansen

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
16
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Pillefyr

Indlæg af BFE »

Zafira,

Det er spændende læsning, men hvis du havde ladet dit indlæg ledsage af nogle få billeder, ville det blive mere interessant.
Så op med nogle skud.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.
Besvar