Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontant - vanvittige vvs priser

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af pendec » 12 sep 2013 19:19

levi skrev:Ja det er jo netop det jeg skriver ? - Når man sammenligner varer, - så sammenlign 2 ens varer, - den der er billigst får ordren :)
og når faktura/tilbud ikke nævner producent, så bliver servicen leveret, rigtig svær at få sammenlignet. som jkjensen nævner, har man selv købt delene så vil de ikke hjælpe dig. så er man vistnok lidt på tynd is, hvis man vil forsøge at sammenligne service + dele, når vvs'rn ikke skriver oprindelses sted, så kan man hurtigt tro noget som måske ikke er sandt.

kontant manglede nok lige at forklare lidt om kvaliteten af reservedele brugt, og hvor meget disse kan variere i pris, selvom funktionen af denne del er den samme og ser ens ud. Det var nok programmets svage side, og vvs-ekspertens præsentation kunne have nævnt at delene og kunne fåes i varianter til en højere pris i nogle tilfælde :)


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af Flemming DJ » 12 sep 2013 21:22

levi skrev:For lige at sætte en fed streg under min pointe i denne tråd.

Hvis programmet skulle have været godt, - så skulle man sammenligne samme produkter/mærker for at se prisforskellen.

Vvs-eksperten som var med i programmet overfor de andre grossister har jo f.eks masser af mærkevarer i deres sortiment som de andre grossister også forhandler, - f.eks. Ifø, Grundfos, Danfoss ja der kan nævnes mangle flere gode produkter & navne, - og det var sådanne produkter man skulle sætte op imod hinanden, - for så kunne man sammenligne på et korrekt grundlag - sammenligne Æbler med Æbler.

Dog vil jeg også sige - at programmets pointe om at de vejledende priser i vores branche er helt hen i hegnet, - absolut også er en holdning jeg deler - prisstrukturen hos de største grossister er helt hen i hegnet, - og total ulogisk!

Men sådan har det jo altid været, - og der er tilsyneladende ingen der vil ændre på det....

Det er forøvrigt en struktur der generelt er kendt i rigtig mange brancher i DK, - og absolut ikke kun i vvs-branchen, - det var bare vvs-branchen der stod for tur denne gang - næste gang er det vel om avancen på briller og stel....
Well said. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

levi

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af levi » 12 sep 2013 21:27

pendec skrev: og når faktura/tilbud ikke nævner producent, så bliver servicen leveret, rigtig svær at få sammenlignet. som jkjensen nævner, har man selv købt delene så vil de ikke hjælpe dig. så er man vistnok lidt på tynd is, hvis man vil forsøge at sammenligne service + dele, når vvs'rn ikke skriver oprindelses sted, så kan man hurtigt tro noget som måske ikke er sandt.

kontant manglede nok lige at forklare lidt om kvaliteten af reservedele brugt, og hvor meget disse kan variere i pris, selvom funktionen af denne del er den samme og ser ens ud. Det var nok programmets svage side, og vvs-ekspertens præsentation kunne have nævnt at delene og kunne fåes i varianter til en højere pris i nogle tilfælde :)
Ja!

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af Landlyst » 12 sep 2013 21:36

Hmm Hvorfor skulle en smed ikke ville lave timeløns arbejde? Det er da let tjente penge... Og har kunden ikke de rigtigt stumper så er ventetiden på at kunden skaffer dem da rigtigt let tjente.... Og Garanti..... Det er jo kun på at arbejdet er korrekt udført, ikke på delene... Og er der kun timer på en faktura, så bliver det hvis mere end svært at kræve garanti på noget...

Og kan kun give Levi helt ret... Sammenlign Wavin rør med Wavinrør, Og så videre....

jkjensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 sep 2013 10:32
Mit fyr: Ecoteck HR 100
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5491
Geografisk sted: Fyn

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af jkjensen » 12 sep 2013 22:51

Landlyst skrev:Hmm Hvorfor skulle en smed ikke ville lave timeløns arbejde? Det er da let tjente penge... Og har kunden ikke de rigtigt stumper så er ventetiden på at kunden skaffer dem da rigtigt let tjente.... Og Garanti..... Det er jo kun på at arbejdet er korrekt udført, ikke på delene... Og er der kun timer på en faktura, så bliver det hvis mere end svært at kræve garanti på noget...

Og kan kun give Levi helt ret... Sammenlign Wavin rør med Wavinrør, Og så videre....

Tja - eller man kunne sige: Har kunden ikke de rette stumper, så er der ekstra penge at tjene på de dele man forsyner kunden med...
Og i forhold til garantien, ja så giver det ikke rigtig mening at lægge hele ansvaret over på delene, da det jo netop som du skriver kun kan være en garanti for korrekt udført arbejde.

Argumenterne styrker kun min undren - og argumentet om at timelønnen er så lav, at den kun lige dækker de ansattes meget høje lønninger, den holder vist ikke helt. I de år jeg har arbejdet som håndværker (dog ikke inden for Metals område), har jeg aldrig fået 495 + moms / time fra min arbejdsgiver.


Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af vilhapiller » 12 sep 2013 23:15

Det er vel ikke uden grund at alle vvs firmaer bliver røde om halsen af raseri, når de kigger priser hos vvs forhandlere som sælger til private. Før i tiden havde man som privat ikke så mange andre muligheder ind at ringe til den lokale vvs mand når toilettet skulle udskiftes, og man måtte jo bare sluge kamelen når man fik en regning på et par tusind kr.
Nu kan man få et tilbud på et toilet og derefter finde det samme på nettet meget billigere. Vvs manden skal nok holde sig fra at handle de billige steder, for ellers for han vel en på snuden af rørforeningen og sikkert også af hans konkurrenter.
Jeg vil tro at alle vil tjene så meget som muligt, også nytter det jo ikke at der kommer et firma som under byder såvel på time lønnen som på billige stumper. Men jeg tror at de med tiden vil komme til at revidere fremgangsmåden, for det holder bare ikke at bruge brutto pris listen fra en grossist hvis man vil have private kunder, og hvis man så endda tillige ligger godt oven i prisen så holder det slet ikke.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af MichaelK » 12 sep 2013 23:36

Mht. Lønnen, så er jeg enig med jkjensen. Den med lønnen lyder som en rigtig dårlig undskyldning. Jeg ved
ikke hvad en VVS'er har i timeløn, ligesom der også er forskel på, om firmaet er beliggende i Jylland, eller
på Sjælland. Jo tættere vi kommer på hovedstaden, jo højere er timelønnen sædvanligvis.
Loenstatistik.dk angiver dog gennemsnitslønnen til knap 190,- timen. Men det er sikkert inkl. feriepenge og
pensionsindbetalinger?

Som jord- og betonarbejder, får jeg 167,50,-/timen i Århus opland (Inkl. feriepenge og pension). Mester
angiver de samlede omkostninger af pensionsindbetalinger, feriepenge, arbejdstøj mv. til ca. en ½ gang
timelønnen. Altså skulle jeg koste firmaet ca. 250,-/timen. Kundens timepris er ca. 380,- +moms (Med
mindre det er fast pristilbud, naturligvis).

Hvis man overføre mit forhold til en VVS'er (hvis man kan det?), så skulle han koste firmaet ca. 300,-/timen.
Når VVS firmaet så forlanger 495,-/timen, så har han faktisk et større overskud, end min mester har., Og
selvom værktøj mv. er dyrt i indkøb, så slår det vel næppe en entreprenør maskinpark til et par millioner?
(Omtalte entreprenør har 2 timelønnede medarbejdere, og 1 sekretær på deltid, ud over chefen selv).

Når man forsøger at lave sammenligninger som jeg gør her, uden at kende til de faktiske forhold, så virker
det faktisk som om VVS priserne har rimelige muligheder for at tjene penge. Og det uden at behøve at
skrue materialepriserne så højt op!



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af energi-kriger » 13 sep 2013 05:13

Her i østjylland (Århus-omr.) er normen at en vvs-svend årligt tjener 50-60.000kr til firmaet. En dygtig 3 - 4 års lærling derimod ofte bidrager med op til det dobbelte, div. tilskud iberegnet.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af MichaelK » 13 sep 2013 06:20

energi-kriger skrev:Her i østjylland (Århus-omr.) er normen at en vvs-svend årligt tjener 50-60.000kr til firmaet. En dygtig 3 - 4 års lærling derimod ofte bidrager med op til det dobbelte, div. tilskud iberegnet.
Hvis det passer, så tjener vvs firmaet kun ca. 30,-, hver gang de fakturere en times arbejde.
Det lyder ikke af meget. En vvs montør må være meget dyr i drift :shock:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Kontant - vanvittige vvs priser

Indlæg af MartinLau » 13 sep 2013 15:11

energi-kriger skrev:Her i østjylland (Århus-omr.) er normen at en vvs-svend årligt tjener 50-60.000kr til firmaet. En dygtig 3 - 4 års lærling derimod ofte bidrager med op til det dobbelte, div. tilskud iberegnet.
Det må da enten være månedligt ellers mangler der et nul i begge tal, ikk?

Hvis ikke, så lyder det som en meget usund forretning.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Besvar