Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
chrschou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 nov 2010 11:26
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 150 + kælder
Brændsel: Olimp 8mm
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Lemvig

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af chrschou » 13 aug 2013 19:32

Så er der desværre kommet nyt om afgiften på træpiller :(
Forslaget er sendt i høring og det ser ud som om, at afgiften bliver indført pr 1 jan. 2014 med ca. 200 kr. pr ton træpiller stigende over de næste 6 år til over 500 kr. pr tons. (i 2013 priser)
Ser også ud som om de har fundet en løsning på at begrænse grænsehandelen, ved at indføre pligt til at betale afgift ved køb for mere end 1.000 kr. + moms, uanset om man selv henter eller får dem leveret.
Den med at købe træpiller som strøelse til fx heste har de desværre også fundet en løsning på, ved at man for ALLE træpiller skal betale afgift og hvis man så betaler mere end 5.000 kr. årligt i afgift og man kan dokumentere at de fx er brugt som strøelse kan man få afgiften retur.

Læs selv om høringsforslaget her:
http://www.skm.dk/skatteomraadet/love/l ... ring/9752/

Notatet Beskrivelse af model for.... er nemt læseligt.

Øv :(


levi

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af levi » 13 aug 2013 19:41

chrschou skrev:Så er der desværre kommet nyt om afgiften på træpiller :(
Forslaget er sendt i høring og det ser ud som om, at afgiften bliver indført pr 1 jan. 2014 med ca. 200 kr. pr ton træpiller stigende over de næste 6 år til over 500 kr. pr tons. (i 2013 priser)
Ser også ud som om de har fundet en løsning på at begrænse grænsehandelen, ved at indføre pligt til at betale afgift ved køb for mere end 1.000 kr. + moms, uanset om man selv henter eller får dem leveret.
Den med at købe træpiller som strøelse til fx heste har de desværre også fundet en løsning på, ved at man for ALLE træpiller skal betale afgift og hvis man så betaler mere end 5.000 kr. årligt i afgift og man kan dokumentere at de fx er brugt som strøelse kan man få afgiften retur.

Læs selv om høringsforslaget her:
http://www.skm.dk/skatteomraadet/love/l ... ring/9752/

Notatet Beskrivelse af model for.... er nemt læseligt.

Øv :(
Skidt pyt - det er ikke noget der vælter folks fyringsbudget overhovedet.

Olie og El kommer også til at stige henover de næste par år, - bare endnu mere procentmæssigt, - så vær du bare glad for du har et pillefyr :great:

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af pille bruger » 13 aug 2013 19:46

Så må vi jo køre 2 gange i stedet for 1.
Altså kan jeg komme til at handle dobbelt så ofte i den billige grænsehandel :great:
Så er det lige ved at jeg også kan nå at forsyne mig med dagligvarer derfra i stedet for i Netto.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

chrschou
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 nov 2010 11:26
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 150 + kælder
Brændsel: Olimp 8mm
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Lemvig

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af chrschou » 13 aug 2013 20:05

Jeg synes da ved et forbrug på 6 tons om året det er meget og surt at skulle betale 1.200 kr. mere årligt næste år, stigende til 3.000 kr om 6 år. (i nutids kroner)
Er godt klar over mine alternativer er små, andet end at håbe på den globale opvarmning 8)

levi

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af levi » 13 aug 2013 20:07

chrschou skrev:Jeg synes da ved et forbrug på 6 tons om året det er meget og surt at skulle betale 1.200 kr. mere årligt næste år, stigende til 3.000 kr om 6 år. (i nutids kroner)
Er godt klar over mine alternativer er små, andet end at håbe på den globale opvarmning 8)
Tja, - jeg har ventet på de her afgifter i snart 10 år hvor man første gang begyndte at snakke om dem, - jeg må indrømme jeg syntes vi slipper meget billigt ift. alle andre :great:

Så jeg siger stadig skidt pyt - med den regering vi har, - kunne det have været langt værre :oops:


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Brandsen » 13 aug 2013 20:46

Halløj i forum,

... så var det da dæl'me godt jeg fik købt en Scotte af ham dér hestehandleren Levi, for så kan jeg fyre med træpiller,
hvis de da ellers er billige nok, ellers slår man da bare over på Baxi'en, og fyrer med korn, raps, kravlenisser, majs,
pebbernødder, korkpropper, spildkorn, eller hvad man nu kan finde der er billigere end træpiller 8)

Er nok meget enig med Levi, vi skal glæde os over det vi allerede har sparet, og hvis det røde kabinet
bliver emsige nok, så flytter vi os bare et andet sted hen, og i øvrigt sparer vi fortsat mange penge,
selv om der skulle komme en afgift på kr 200,- pr ton.

Der er flere grunde til jeg købte en Scotte, selv om jeg har en Baxi i forvejen, og det var at Scotten
erstattede en gammel Salamander oliestoker, og selv om den faktisk aldrig blev brugt, så ville vores
kære regering have kr 2.500,- om året i lovpligtigt eftersyn på bæstet. Prøv lige at regne efter,
alene den post kan forrente en Scotte på 10 år, og det helt uden nogen andre af alle besparelserne
med i regnestykket !

Nogle af os her en levealder så vi husker Startrack i fjernsynet, hvor den mest berømte sætning var,
når nogen kom i knibe : "Beam me up Scotty", altså i sikkerhed i rumskibet !
Den sætning har fået en helt ny betydning, og gad vide om det ikke bliver det nye marketing slogan hos NBE. 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Ugelvig » 13 aug 2013 22:26

Jeg tager det altså også meget roligt...

Træpille pris i dag: 2.100,- pr. tons = 0,42 kr. pr. kWh
Olie pris i dag: 11.300,- pr 1.000 l = 0,96 kr. pr. kWh

Tillæg i (ekstra) afgift i 2020:
Træpiller: 0,11 kr. pr. kWh
Olie: 0,08 kr. pr. kWh

Så mon ikke prisen stadig er gunstig for træpiller? Så har jeg slet ikke snakket generelle prisstigninger på energi. Dette er kun 2013 prisen + fuld (VE)afgift i 2020...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af BWJ » 13 aug 2013 22:38

Og så må man ikke glemme den kommende partikelafgift, - bare vent :lol:
Og så kommer der med garanti også snart en afgift, på afgifterne, - ufatteligt hvad dansken skal finde sig i, af afgifter - man kan ikke afgifte sig ud af alt, til sidst er der ikke mere at lægge afgifter på, men hvad, GSG :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af lamborg » 14 aug 2013 08:18

Avs avs for mine 14t kommer det til at koste fra 2800 stigende til 7000 når afgiften er helt gennemført. Det er sgu da dyrt men vi ved jo godt at intet er gratis, alt koster og et eller andet sted så må man jo også kikke på hvem der betaler i form af afgifter idag (el-olie osv ) og hvem der ikke gør . Så er det ikke bare en udligning af byrden ? Jeg synes sgu også at det er træls med alle de afgifter men jeg vil heller ikke betale mere i skat så er det ikke lidt pest eller kolera ?.. Det koster jo at holde det danske samfund kørende og at lave et samfund som feks USA hvor enhver er sin egen lykkesmed vil vi vel heller ikke ,for det er muligt at mange folk kan putter mere i deres lommer men så må man jo forsikre sig mod sygdom osv så mon ikke det går lige op. Hvis jeg skulle have en sygesikring i en alder af 56 år i USA så vil det koste i omegnen af 5800 kr om mdr i USA og jeg skal så bevise at min kræftsygdom ( hvis jeg havde en sådan ) krævede behandling og ikke bare skulle løbes væk !!! Er det lykken . Næ jeg tror det ikke . Tror ikke at det er levestandarden der stiger ved at spare på det offentlige ,nærmere kriminaliteten ..
Og desværre skal vi ikke vente på den global opvarmning som en skrev. Den gør jo at det bliver koldere og ikke varmere så bliver det jo bare endnu dyrere .
Hvis Danmark da ikke bliver dækket af 10m is og sne..:-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Ulrik » 14 aug 2013 16:42

Ro på. Der er et stykke vej fra høring til lov.
Vi er med i EU. Jeg er ikke sikker p[ AT det er lovligt at smide afgift p[.
MvH Ulrik©


Besvar