Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af majland » 25 sep 2013 14:29

Når en udenlandsk virksomhed må sælge VE brændsel for 1000kr excl moms (leveringspris er det incl leveringsomkostninger ?) til en dansk kunde er løsningen ligetil. Som kunde holder man sig bare under beløbsgrænsen ligesom man holder sig under de 80kr ved købt af hong kong elektronik.

Bestiller man således ~500kg brændsel om ugen op til fyringssæsonen kan man som køber eller sælger jo ikke gøre ved at fragtfirmaet ikke kommer hver uge men kun en gang om måneden eller lign. Postvæsenet kører jo heller ikke alle pakker ud enkeltvis ...

Men det kan da godt tænkes at vi skal til at bruge vores brændeovn noget mere med træ fra egen grund eller sankebrænde der jo også ser ud til at blive fritaget. Heldigvis kan det gamle fyr jo godt tage 1/2meter stykker og spare på træpillerne.

Jeg fik træpiller hjem tidligere på ugen (Ganz lokal - mit dänische moms und alles). Har blot som sædvanligt købt til en enkelt fyringssæson, men han fortalte at rigtig mange allerede nu køber ind til 2års forbrug eller mere. Jeg overvejer da også om ikke jeg skal få ham til at levere et læs mere i december, selvom det så kniber lidt med garagepladsen til bilen. Fra 1/1 er det alligevel 253,75kr/ton i afgift incl moms eller en forbruger prisstigning på 13% i forhold til hvad jeg lige har betalt. Havde jeg haft pladsen havde jeg bestilt et helt træk sydfra mit tysk eller litauisk moms. Så ville besparelsen være endnu større og jeg havde træpiller til de næste 5år... Så kunne det jo være at forsyningssikkerhedsafgiften var gået samme vej igen som afgifterne på fedt og sodavand ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Ugelvig » 25 sep 2013 21:21

Det vi snakker om er 5 øre pr. kWh... pr. 1. januar 2014. Hvis det bliver vedtaget, intet er sikkert endnu.

For mit vedkommende bliver det til 1.750,- årligt ekstra, for de ca. 7t vi bruger. Har I overvejet hvor meget en "beskidt" kedel koste i nedsat ydelse? Fremadrettet skal vi lave fælles rens af kedler hver fredag kl. 16.00 og ikke som vi konkurrere om nu, hvor vi gør kedler rent 2 gange om året for at "prale" over for den anden farve... Vi snakker om ca. 12% ekstra i pris, så jeg håber ikke folk, der "hamstre" betaler det over kassekreditten, så kan det blive noget dyre at købe dem nu, end næste år.

Skal vi ikke afvente, hvad der sker inden vi går i sort?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Allan M
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 169
Tilmeldt: 16 apr 2008 00:19
Mit fyr: Scotte 30 KW
Areal: 600 m2
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 12 ton
Geografisk sted: Vildbjerg
Modtaget likes: 7 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Allan M » 25 sep 2013 21:32

Ugelvig skrev:Det vi snakker om er 5 øre pr. kWh... pr. 1. januar 2014. Hvis det bliver vedtaget, intet er sikkert endnu.

For mit vedkommende bliver det til 1.750,- årligt ekstra, for de ca. 7t vi bruger. Har I overvejet hvor meget en "beskidt" kedel koste i nedsat ydelse? Fremadrettet skal vi lave fælles rens af kedler hver fredag kl. 16.00 og ikke som vi konkurrere om nu, hvor vi gør kedler rent 2 gange om året for at "prale" over for den anden farve... Vi snakker om ca. 12% ekstra i pris, så jeg håber ikke folk, der "hamstre" betaler det over kassekreditten, så kan det blive noget dyre at købe dem nu, end næste år.

Skal vi ikke afvente, hvad der sker inden vi går i sort?
Det kunne da næsten ikke skrives bedre, gu er det trals at tingene stiger, men tror i ikke olien er steget lige så meget til den tid?

Staten mangler penge i kassen og får de dem ikke denne vej hapser de dem bare en anden sted, vi slipper ikke

nemocharley

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af nemocharley » 25 sep 2013 21:32

jeg tager det, som det kommer - jeg kan jo ikke gøre så meget mere :)

calle

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af calle » 26 sep 2013 00:22

nemocharley skrev:jeg tager det, som det kommer - jeg kan jo ikke gøre så meget mere :)
Døde fisk flyder med strømmen - man kan evt. flytte sit kryds til et parti, der så vidt muligt undgår skatter og afgifter :)

Venlig hilsen


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af majland » 26 sep 2013 08:11

Ugelvig skrev:
Vi snakker om ca. 12% ekstra i pris, så jeg håber ikke folk, der "hamstre" betaler det over kassekreditten, så kan det blive noget dyre at købe dem nu, end næste år.

Skal vi ikke afvente, hvad der sker inden vi går i sort?
Ideen med at sende sådan noget ud i høring er dels både at få kvalificerede svar, men også at skabe lidt debat...

Den anden vej rundt får man heller ikke meget i rente på sin opsparing så der er 12-13% da en ganske fin forrentning :-)

Men det er ikke vedtaget endnu... Men når de at gøre det i nuværende form med virkning fra 1/1 så bestiller jeg til en sæson mere levering inden 31/12. Både for at spare penge, men også for at minimere hvad de får ind på den afgift...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

nemocharley

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2013 08:30

Hus forbi i Calle.

Jeg er ikke nogen Steen Møller, men jeg gør hvad jeg kan, ud fra det jeg mener at se i mine omgivelser. I det lys kan jeg da fortælle dig at der ikke er nogen partier, som kan hjælpe dig eller mig når det begynder at ramle. Det indirekte repræsentative "demokrati" har spillet fallit over for en monopoliserende feudalistisk storkapital - selv fagforeningerne er i tovene. Massen er splittet, og når ydre økonomiske pres samler den igen rejser det blonde bestie sig i Europa og/eller samfundsstrukturene kollapser.

Det rigtige at gøre? Go small and local. Forbered til ødrift, dyrk haven, styrk de lokale bånd, køb lokalt. Et brændefyr eller en masseovn og selvcirkulerende solvarme var nok bedre - men jeg er for doven og måske decideret uegnet til et mere praktisk og fysisk hårdt liv... (og håber måske nok stadig på, at det ikke går så galt). Hvad gør du af dit spildevand, hvordan får du drikkevand, er du forberedt på det nye vejr?

Nyder du at sende en led kommentar på Youtube på via nye smartphone, som er lavet i Bangladesh af nu død børnearbejder? Hvor er dit tøj fra. Kan du godt lide burhøns og indhegninger? Er du overbevist af din egen selvkritik? Kan du undvære en bil? Tør du sætte børn i verden?

Hvor meget energi kan du tillade dig at forbruge, når vi er på vej mod 8 milliarder idioter på den her knold støv i ekspresfart? Er du en af de havende eller ikke havende - lokalt og globalt set? Hvis du tror fuldt og fast på den frie ejendomsret, hvad er der så i vejen med, at en, der ikke har noget, kommer og tager alt det, du har, bare for at han kan få oplevelsen af også at eje?

Hvorfor er der ikke mere oprør over de ting der sker i det her lille land? Hvorfor er så mange af jer ude af stand til at tale ud fra andet end pengenes logik? Tror du dit sprog er dit eget? Eller dine tanker?

Og jeg er i øvrigt politisk aktiv på græsrodsniveau - det hedder folkets frie valg - fordi jeg hellere vil misbruges af min egen befolkning end af Nestlé. Den eneste grund til at det ikke kan lade sig gøre, er på grund af de døde fisk.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Ugelvig » 26 sep 2013 08:42

Satan Nemo... Du har været tidligt oppe ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af nemocharley » 26 sep 2013 09:05

ja det har jeg.... jeg kan ikke løbe fra at jeg er humanist (det er sådan en der blandt andet er næsten voldeligt imod Djøf-vældet), en skide akademiker som aldrig ville være blevet psykoteraput (som jeg nu selv betalte for) og akademiker, havde det ikke været for hårdtarbejdende mennesker, som mine forældre blandt andet. Det jeg prøver at give tilbage er Jer selv, jeres eget Selv. Ikke den identitet vi propfodres med af medier, pengemagt og skrupelløse politikere. Long and hard is the road to freedom, men de store masser og den evige bonde vil få deres dag, på den ene eller den anden måde.

Nye forslag: Loft over alle offentlige lønninger pålydende 500k årligt, og indfør indeksreguleret borgerløn som eneste offentlige ydelse. Forbyd brugen af slips (stopper tydeligvis for ilttilførelsen til hjernen), jakkesæt og burkaer....

I må godt hade mig, det er ikke så vigtigt. Jeg er på jeres side (det er bare den side fåtallet vil kendes ved - lidt endnu da). Jeg lyder måske skør eller manisk - men som jeg nu engang har lært; du bliver nødt til at tabe forstanden for at genvinde dine sanser, og det er herfra en mere sund fornuft udvikles.

Og for guds skyld, bed mig ikke om at stemme på et ny-liberalt parti. Det ville være mere nådigt og ærligt at skyde mig selv en kugle for panden.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forsyningssikkerhedsafgift høring

Indlæg af Ugelvig » 26 sep 2013 11:40

/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar