Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regler angående privat fællesvej?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Morten o » 06 jul 2013 23:57

Hej Stoker Pro :)

Her til aften var jeg ude at lufte hunden, i den nært liggende skov, som jeg så tit har været.

Pludselig bliver jeg råbt an af en jæger, som kommer frem fra træerne og gør mig uhøfligt opmærksom på at jeg ikke har noget at gøre her, da det er en privat vej, og at jeg da slet ikke må lufte min hund her.

Fair nok tænker jeg, da jeg er ret uvidende om disse regler.. Men hvis han går og jager der, har jeg da heller ikke lyst til at lufte min hund med en gal skovmand med en bøsse i nærheden.

Så går jeg så hjem og undersøger vejen som vi gik via, inde på CVF's register, og der kan jeg se at vejen er en privat fælles vej; Hvoraf jeg så kan se at min ejendom er den eneste som egentlig er beligget på denne privat fælles vej.

Hvad er mine rettigheder så på denne vej?
-Må jeg ikke gerne lufte min hund, på denne vej? Jeg er vel også en del af denne "fælles" vej??

Selve grunden hvor vejen går igennem er givetvis ejet af en anden bonde, som dyrker juletræer "en masse"
Men iogmed at min ejendom er placeret på denne "privat fælles vej", har jeg så ikke også noget at skulle have sagt?

Jeg håber der er nogen som ved noget om dette, da det er et skide hyggeligt sted at lufte hunden :)


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af BWJ » 07 jul 2013 00:36

Vil mene, at fra offentlig vej til din ejendom, må du lufte al den hund du vil.
Hvis det er en fællesvej, må jægeren heller ikke jage på den, uden dit samtykke.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af TaagMan » 07 jul 2013 01:32

Det er jægeren der er gal på den.. med mindre du ikke havde din hund i snor.

Hvis du har din hund i snor må du bevæge dig på veje og stier som du har lyst til... og det er lige meget hvem der ejer dem.

Du kan eventuelt læse: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=7359
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Morten o » 07 jul 2013 01:43

TaagMan skrev:Det er jægeren der er gal på den.. med mindre du ikke havde din hund i snor.

Hvis du har din hund i snor må du bevæge dig på veje og stier som du har lyst til... og det er lige meget hvem der ejer dem.

Du kan eventuelt læse: http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=7359
Hunden var ikke i snor, da jeg mødte på jægeren. Jeg beklagede og informerede om at jeg ikke kendte den regel, og kom hunden i snor med det samme igen. Så spurgte jeg om jeg overhovedet måtte være der, og lufte min hund. Det sagde han at jeg ikke måtte.

Men tror da at jeg skal derned igen i morgen så :) og håbe på jeg støder på ham :p for han "truede" nærmest; "Dét ser jeg ikke igen". Men det gør han så :p Nok hvis jeg gerne må gå der. hihi

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Lintz » 07 jul 2013 08:16

Tag du nu og læs diverse regler for adgang i naturen godt igennem - evt. også jagtloven, med hensyn til jagt og skud i forhold til afstand til beboelse.
Find ud af, om det er ham som ejer jorden, eller om han kun har jagten der.

Det er jo ikke sikkert at ejeren ønsker en nabo-tvist pga. en jæger som er lidt nidkær.

Mener du at du har retten på din side så print det hele ud og gå en tur med hunden i snor.
Møder du ham - så tag en rolig snak med ham - For husk:

DU STÅR I DEN FORKERTE ENDE AF BØSSEN... :cry:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Hjemme teori » 07 jul 2013 08:48

Retten har du nok, men husk at hunde skal føres i snor. Selv i "hunde" skove skal de føres i snor, hvis ikke man har fuld kontrol over hunden.

Det kan man læse om i hundeloven. Det er tit det jægere tænder af på, da grunden til at de skal føres i snor i skove (som ikke i hundeskove) er for at "frede" vildtet. Faktisk kan man få en administrativ bøde for ikke at føre hunden i snor. det betyder at ansatte i skov og naturstyrelsen kan uddele dem og hvis ikke man betaler, sendes de til politiet som laver en rigtig bøde.
Mvh. Sophus

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af kongsted » 07 jul 2013 10:17

Prøv at læse lidt her: http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-74.html
også denne: http://www.familieadvokaten.dk/breve-100/b100-103.html

Men jeg vil mene, du skal snakke med ejeren af jorden, hvis der blvier noget. En jæger der har lejet sig ind, har intet at skulle have sagt ang. færdsel. Der kan dog "forbydes" adgang til skove ved større jagter, ved skiltning.

//Kongsted

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af EKP » 07 jul 2013 11:57

Nu skriver du at du bor på vejen men ikke om det er den eneste vej til din ejendom. Det er ofte sådan at man har tinglyst brugsret til veje der går til og fra ens ejendom (kørselsbrug) - det vil sige at du har ret til at bruge vejen selvom det er en anden der ejer jorden den ligger på. Med en ret der følger ofte en pligt - det vil sige at du ofte også har vedligeholdelsespligt på vejen. Det er ikke altid sådan det hænger sammen men det er jo egentlig meget rimeligt.

Du kan sikkert se på skødet om der står noget vdr. den pågældende vej.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af abn » 07 jul 2013 22:57

Jeg bor lige op af en privat fælles vej inde i byen. Og den eneste forskel på den og en offentlig vej er hvem der rydder sne. Alle har ret til at færdes på den, men kommunen kommer ikke og rydder sne. Det må dem der bruger den selv sørge for.
Mvh Anders

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Hjemme teori » 03 maj 2023 23:20

Ved godt det er en meget gammel tråd, men har faktisk fundet reglerne der overtrumfer alle andre på området.
Når det er på landet gælder naturbekyttelsesloven vedr. privat fællesveje samt færsel i skoven. Samme regler gælder for private veje, medmindre der lovligt er skiltet med noget andet.

Så det kan være lidt forskelligt.
I skoven ad stier og veje fra kl. 6 til solnedgang, hunden skal føres i snor.
På stier og veje i det åbne land må man færdes til fods og på cykel og da det ikke nævnes ej heller i hundeloven skal hunde ikke føres i snor. Mener dog altid en løs hund skal være under fuldt herredømme.

Skove
§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis der er lovlig adgang
dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget
ansvar. Hunde skal føres i snor.
Stk. 2. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres. Der må ikke opsættes usædvan-
lige hegn omkring skove.
Stk. 3. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i områder, hvor der foregår
intensivt skovningsarbejde.
Stk. 4. Enhver, der færdes i skoven på anden måde end tilladt, har pligt til at oplyse navn og bopæl på
forlangende af skovejeren eller dennes repræsentant.
Stk. 5. I privatejede skove må færdsel til fods og på cykel kun ske ad stier og veje. Der er kun adgang
fra kl. 6 til solnedgang, og ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og driftsbygninger.
LBK nr 240 af 13/03/2019 9
Stk. 6. Ejeren af privatejede skove på mindre end 5 ha kan ved skiltning efter bestemmelserne i mark-
og vejfredslovens § 17 fastsætte indskrænkninger i offentlighedens adgang.
Stk. 7. Reglerne i stk. 5 og 6 gælder ikke for skove, der ejes af offentlige stiftelser.
Stk. 8. Ejeren kan ved skiltning fastsætte indskrænkninger i adgangen til cykling på stier, hvor cykling
medfører særlige problemer. Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljø- og fødevareministeren,
kan helt eller delvis tilsidesætte et sådant forbud.
Stk. 9. Ridning er tilladt ad private fællesveje, der fører igennem skove, medmindre ejeren ved skilt-
ning efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 helt eller delvis har forbudt adgangen til
ridning. Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljø- og fødevareministeren, kan i særlige tilfælde
helt eller delvis tilsidesætte et sådant forbud.
Stk. 10. Reglerne i § 26 a gælder også for veje og stier i skove, der giver adgang til skovens øvrige
vejsystem.

Veje og stier
§ 26. Adgangen til færdsel ad veje og stier i det åbne land kan, for så vidt angår færdsel til fods eller på cykel, af ejeren ved skiltning efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 kun helt eller delvis forbydes, hvis færdslen er til gene for den erhvervsmæssige udnyttelse af ejendommen, hvis den i særlig grad generer privatlivets fred, eller hvis der er behov for beskyttelse af plante- og dyreliv. Adgang sker på eget ansvar.

Stk. 2. Ejeren kan på samme måde forbyde cykling på stier, hvor cykling medfører særlige problemer, og færdsel ad private enkeltmandsveje og -stier på dage, hvor der holdes jagt, eller hvor færdslen på grund af intensivt landbrugsarbejde kan være forbundet med fare.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan helt eller delvis tilsidesætte et forbud mod gående og cyklende færdsel for gennemgående vejes og stiers vedkommende og i særlige tilfælde tilsidesætte et forbud mod ridning på gennemgående private fællesveje.
Mvh. Sophus


Besvar