Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Regler angående privat fællesvej?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af svanggaard » 05 maj 2023 05:59

Jeg har en smule skov i fælleseje med en bror. Der er mange lokale som færdes i skoven, og det er vel OK. Men vi har også haft nogle trælse episoder.

Nogle unge mennesker benyttede området til paint-ball kamp. Da de blev trætte af at male hinanden fik jagthytten en ordentlig tur. Det var heldigvis ikke værre end at regnen klarede ærterne, men jeg var grædefærdig da jeg så hytten lige efter de havde været på besøg.

Ved en anden lejlighed sad jeg og nød livet i et jagttårn. Pludselig var skoven fyldt med mountainbikes. Det viser sig at en lokal cykelklub havde lagt en off-road rute gennem vores skov, uden at spørge. En enkelt eller to cykler er fint, med 400 deltagere... der sætter jeg grænsen. Jagten røg i vasken, og jeg måtte ta' en alvorssnak med klubben.

Byens ungdom drikker bajere (det er vist breezers i dag) i skoven med jævne mellemrum. Ind imellem har vi et større oprydningsarbejde. Det er selvf. ikke i orden, men omvendt har jeg også lidt ondt af dem. De har efterhånden ingen steder de kan være. Aften/ungdomsskole og klubben findes ikke længere. Kroerne med weekend-disco er for længst lukket, og de beværtninger der er tilbage tø'r ikke lukke 16-17 årige ind.

Alt i alt betyder det, at jeg har tegnet ekstra brandforsikring på skoven. Det er min største frygt - at en af skovens gæster smider et cigaretskod, eller tænder et bål, som ender med at brænde det hele ned.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af Hjemme teori » 05 maj 2023 13:26

svanggaard skrev:
05 maj 2023 05:59
Jeg har en smule skov i fælleseje med en bror. Der er mange lokale som færdes i skoven, og det er vel OK. Men vi har også haft nogle trælse episoder.

Nogle unge mennesker benyttede området til paint-ball kamp. Da de blev trætte af at male hinanden fik jagthytten en ordentlig tur. Det var heldigvis ikke værre end at regnen klarede ærterne, men jeg var grædefærdig da jeg så hytten lige efter de havde været på besøg.
Det reguleres nok primært af at man skove må man kun færdes på anlagte stier og veje og så bliver paintball vel lidt kedeligt?

Ved en anden lejlighed sad jeg og nød livet i et jagttårn. Pludselig var skoven fyldt med mountainbikes. Det viser sig at en lokal cykelklub havde lagt en off-road rute gennem vores skov, uden at spørge. En enkelt eller to cykler er fint, med 400 deltagere... der sætter jeg grænsen. Jagten røg i vasken, og jeg måtte ta' en alvorssnak med klubben.
Fra vejledning til natrbeskyttelsesloven
"Organiseret færdsel
Bekendtgørelsens § 7 indeholder de nærmere regler for den organiserede brug af skove.
Af reglerne fremgår det, at organiserede aktiviteter kræver ejerens tilladelse, hvis deltagerantallet
overstiger 30, selv om færdsel og ophold sker i overensstemmelse med reglerne i naturbeskyttelsesloven
(og bekendtgørelsen).
Selv om deltagerantallet ikke overstiger 30, må kommercielle arrangementer, offentligt annoncerede
arrangementer, sportsarrangementer, herunder orienteringsløb, aktiviteter, der forudsætter afmærkning
M.v., organiserede aktiviteter, der afvikles i nattetimerne, lejrslagning o.lign., kun finde sted med ejerens
tilladelse. Offentlig annoncering af arrangementer må først ske, når de fornødne tilladelser foreligger."


Derudover skriver du mindre stykke skov!, hvis det sammenhængene er mindre en 5 Ha, har du udvidede muligheder ved skiltning til at forbyde færdsel. Tænker dog man skal være varsom, da en evt. indskrænkning ved skiltning kan tilsidesættes af kommunalbestyrelsen og så har man ikke muligheden. Så jeg ville ikke gøre hvis ikke der er et stort problem.

Byens ungdom drikker bajere (det er vist breezers i dag) i skoven med jævne mellemrum. Ind imellem har vi et større oprydningsarbejde. Det er selvf. ikke i orden, men omvendt har jeg også lidt ondt af dem. De har efterhånden ingen steder de kan være. Aften/ungdomsskole og klubben findes ikke længere. Kroerne med weekend-disco er for længst lukket, og de beværtninger der er tilbage tø'r ikke lukke 16-17 årige ind.
Det er nok ikke meget at gøre, men måske man skulle tænke alternativt.
Som til en familie fødselsdag hvor nogen unger stod og sparkede til min brors gamle raftehegn da det så kunne sparkes i stykker. Han for ud med en stor pakke flødeboller og spurgte om de kunne li flødeboller. Det ku de og to pænt en hver. Hvorpå han spurgte om de kun kunne spise en og så fik de selvfølgelig 2 mere, en til hver hånd. Af gæsterne blev min bror adspurgt hva fanden han lavede?
Som han sagde, var han faret ud og skældt dem ud, ville han være sikker på at han ville blive den "sure stodder ned i nummer 18", så næste gang de knægte kedede sig en aften ville hans hegn blive smadret helt. Nu derimod var han ham den flinke oppe i nummer 18 der gav flødeboller, så hverken de knægte eller andre i knægte i kvarteret ville formentlig fremadrettet smadre hans hegn, hvis de kedede sig. :)
Så har man nogle gode relationer til de unge det måske nemmere at komme igennem med at der er perioder hvor de er mere uønskede end andre og måske de også bliver bedre til at rydde op efter sig?

Alt i alt betyder det, at jeg har tegnet ekstra brandforsikring på skoven. Det er min største frygt - at en af skovens gæster smider et cigaretskod, eller tænder et bål, som ender med at brænde det hele ned.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af pelle » 05 maj 2023 17:35

Det er lige nøjagtig sådan,Hjemmeteori. Det er så lidt der skal til. Jeg har en lejer der er mistroisk over for mig. Han er handikappet og han havde fået en tuktuk på prøve. Et her og nu køb til 10000 kr. Ellers skulle han give noget mere. Efter lidt sludren sagde jeg han da kunne låne de 10000 kr af mig. Self, f har jeg en god mave fornemmelse af ham. Og han er god nok. Nøøj hvor blev han benovet og glad over jeg ville hjælpe ham. Al mistroen er væk og han skriver ven til mig i smserne. Andre lejemål jeg har, der holder vi julefrokost med sild, flæskesteg og en masse brændevin og sommerfest med grillpølser og en hulens masse bajere. Jeg syntes det er hyggeligt. Og det er jo ikke noget der koster ret møj. Men, den psykologiske, virkning er stor. Der er ligesom ingen af lejerne der behandler mine lejemål dårligt derefter. Så, rent winwin icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Regler angående privat fællesvej?

Indlæg af svanggaard » 05 maj 2023 20:50

Skoven er på 6Ha, så den kommer over grænsen for særlig skiltning/forbud mod færdsel. Men jeg (vi) har heller ikke noget imod at offentligheden bruger skoven. Faktisk opfordrer jeg jævnligt lokale til at ta' derud og få eftermiddagskaffen. Så er der også lidt flere til at holde opsyn. Havde cykelklubben spurgt, havde de helt sikkert fået lov.

Det hedder sig, at besøgende godt må ta' lidt med hjem fra skoven, f.eks. svampe, kogler o.l., hvis det kan nås fra stien/vejen. Nogle få har svært ved at styre det. Der bliver klippet lovligt meget pyntegrønt, og plukket lidt for mange brombær. Men så længe der ikke svines, eller laves deciderede skader, har jeg ikke tænkt mig at forfølge det videre. Rådyrene er trods alt en større fare for træerne, end de besøgende.

Vi har i øvrigt netop plantet 500 egetræer og 50 paulownia. De er ikke indhegnet (hader hegn), men håbet er at 30% overlever rådyrerne. Udgåede træer sankes til brænde, men ind imellem er der også tid til lidt sjov. Flere stubbe et savet til "nissehuse", og jeg har lavet et par stykker af dem her:
IMG_20201129_105901.jpg
Det er et kæmpe hit, når der er børn med i skoven ;-) Der findes meget undervisning på youtube i at lave skulpturer med motorsav... Men det kommer mine evner vist aldrig til at række til :wink:


Besvar