Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bøde for fyring med affald

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Blob » 11 maj 2013 20:04

Det som vi har på arbejde ser ud som hvidt træ. Det er ikke limet, eller malet. Det eneste synlige er stemplet.
Men jeg vidste ikke om dette kunne ske at have fået en behandling som ikke var synlig.

Jeg har overvejet om man skulle investere i en knuser, og så knuse emballage-træet.
Nogle der har erfaring med dette?


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Havmand » 12 maj 2013 08:18

Landlyst skrev:
Det kommer helt an på hvad det er for noget embalagetræ.... Jeg køre masser af træ til produktion af embalage... Men noget er rent hvidt træ, andet er jo plader med lim... og det må du ikke brænde... træet i en euro palle er rent... men klodserne må du ikke brænde...
Jeg mener at have fået formanet at paller er klorbehandlede, hvorfor de ikke må bruges til brænde...
Ved nærmere eftertanke var det min fejer der sagde det.. Hvad han sagde efterfølgende lader vi stå i det uvisse :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Landlyst » 12 maj 2013 09:02

Klor ligefrem.... Så ville man vel kunne lugte det... Men måske dem til fødevare ka være? Ellers er de normalt kun varmebehandling der bruges, så vidt jeg ved....

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Bigfoot » 12 maj 2013 09:08

jeg ved ikke hvor jeg læste det..... jo varde kommune har jo forbud mod fyring med affaldstræ i brændeovne. Kun naturtræ.

definitionen af naturtræ giver jo sig selv, affaldstræ derimod, er ALT forarbejdet eller behandlet træ. Så bare det er skåret ud til brædder, og ikke engang behandlet, så er det affaldstræ.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Lintz » 12 maj 2013 09:18

Bigfoot skrev:jeg ved ikke hvor jeg læste det..... jo varde kommune har jo forbud mod fyring med affaldstræ i brændeovne. Kun naturtræ.

definitionen af naturtræ giver jo sig selv, affaldstræ derimod, er ALT forarbejdet eller behandlet træ. Så bare det er skåret ud til brædder, og ikke engang behandlet, så er det affaldstræ.
Det er jo en lov som er til at forstå - Det sikre (hvis alle følger den :oops: ) at der intet ulovligt vil blive fyret af i danske brændeovne - Men for mig er et stykke tømmer som jeg véd at mit firma har købt på tømmerhandlen og opskåret i en given længde for at ligge som transportklods under et betonelement IKKE affaldstræ og det kommer gladeligt med hjem til brændeovnen.

Men man skal passe på med div. paller da de kan være behandlet uden at det er angivet derpå.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Ollii » 12 maj 2013 10:51

Bigfoot skrev:jeg ved ikke hvor jeg læste det..... jo varde kommune har jo forbud mod fyring med affaldstræ i brændeovne. Kun naturtræ.

definitionen af naturtræ giver jo sig selv, affaldstræ derimod, er ALT forarbejdet eller behandlet træ. Så bare det er skåret ud til brædder, og ikke engang behandlet, så er det affaldstræ.
Så er træbrikketter også affald? :roll:
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Bigfoot » 12 maj 2013 11:03

Ollii skrev:
Så er træbrikketter også affald? :roll:
de sælges jo som brændsel.... det gør gamle spær ikke
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

bøde for fyring med affald

Indlæg af Lintz » 12 maj 2013 11:12

Bigfoot skrev:
de sælges jo som brændsel.... det gør gamle spær ikke
OG vil du selv købe spær-ender hjem og lave dem til briketter skal du jo nok have CVR-nummer samt div (miljø)godkendelser.
Vi alle er jo nok klar over at det meste af træpiller og brikketter kommer fra spild af div træ-frabrikation - Men det bliver vel impoteret som bio-brændsel hvorimod at et læs spær-ender fra polen sandsynligvis vil være affaldstræ - Livet er underligt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

bøde for fyring med affald

Indlæg af Smut 25 » 21 sep 2013 21:17

WoodyHugo skrev:
Kanon ide :) man skulle også tage og lægge x-tra grøn afgift på biler over 6 år gamle, da de er forældede og sviner miljøet meget mere end en ny bil gør :great:
argh sku vi nu ikke lige....... syntes satme vi andre der har en ældre diesel bil
vi betaler rigeligt i afgift og bliver straffet hårdt og nej vi sviner ikke meget mere....
den sidste Mercedes 300 Diesel med 779000 km på tælleren jeg var til syn med den soede 0,79 uden partikel filter
ham foran mig var til syn med en Peugeot et eller andet Diesel som måtte tæves 4 gange inden den ku holde tallene
og godkendes Mercedesen var ok i første hug.
men da vi her i dk ikke har et godkendt filter betaler vi bare de 1000 kr ekstra i afgift....
en alm Mercedes 300 d sedan årg 85 til 95 den koster i vægtafgift og partikel afgift lidt over 11000 kr om året
og ja den stiger igen til januar...
syntes du skulle undersøge hvad tingene koster inden du kaster sådan en ide på banen
det er ikke alle der kan/vil købe en ny lille øko potte og nej jeg vil ikke....

Jeg ved godt det er en debat vi aldrig bliver enige om og den er OFF TOPIC new5 Sorry men det behøver vi heller ikke og være
men jeg har det lidt stramt med sådan et forslag når man inden dette lige har siddet og læst om hvor træls folk
syntes det er med afgift på piller og træ.....
Og derfor fyrer med naboens gamle rækværk og udhæng....
Hvis prisen ikke betyder noget så få naturgas....

Der kan forekomme ironi og alvor... :)

energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

bøde for fyring med affald

Indlæg af energi-kriger » 21 sep 2013 22:39

Engangspaller produceret i EU indeholder intet miljøfarligt stof, det var i gamle dage man evt. brugte stoffet pentalorphenol. Idag varmebehandler man højest engangspaller, da det er et low cost produkt. EU og Englandspaller er ofte imprægneret. Engangs træemballage (til frugt og grønt) fra oversøiske lande kan muligvis indeholde nævnte stof.


Besvar