Hvilken motorsav?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af steinmeier »

Den gamle har den model og den er sgu okay at bruge. der er kun et lille problem med save fra lindberg, de køre med specielle kæder så man skal lige huske et ekstra sæt kæder. Den gamles bliver brugt der hvor de to 16" ikke kan være med, det vil sige de store træer og han har da haft den i tre år nu mener jeg, den han købte fra starten af blev desværre stjålet, så han måtte fik en ny fra forsikringen.
jeg skar forrige år en mirabell, Ø50cm, ned med den sav ingen problemer, men den er tung i forhold til de professionelle mærker.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af gulvmand »

Køb brugt kvalitet,, det er ik til af få reservedele til de "kina" save,,
skulle jeg ha ny sav ville jeg klart købe denne http://www.dba.dk/motorsav-jonsered-tur ... -91275320/
frem for "kina" sav
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvilken motorsav?

Indlæg af Tom_AT »

gulvmand skrev:Køb brugt kvalitet,, det er ik til af få reservedele til de "kina" save,,
skulle jeg ha ny sav ville jeg klart købe denne http://www.dba.dk/motorsav-jonsered-tur ... -91275320/
frem for "kina" sav
Fin sav. Men ikke 5,5 hk. "kun" godt 4 hk :)
gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af gulvmand »

Tom_AT skrev:
Fin sav. Men ikke 5,5 hk. "kun" godt 4 hk :)
Det var bare en hurtig søgning på dba, i samme prisleje,, og der ligger det da helt fast,, om den har 5,5 eller 4 hk så er jeg ikke i tvivl
om hva jeg ville kaste mine penge efter,,
plus "kina savene" ryster jo så man er helt lam i armene flere dage efter,,
Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af steinmeier »

selvfølgelig får man hvad man betaler for, hvad enten det er en "kinasav" eller du går ud og køber en professionel. det skal jo afvejes med hvor meget du skal bruge saven og hvilke opgaver. skal du gå og lave meget brænde vil jeg da også foretrække en professionel sav, men er det i småting afdelingen (0-30skrm) så kan en billigsav være lige så god. plus læg lige argumentet op for fruen hvis hun har set priserne på dem begge så skal du sgu kunne argumentere meget godt for den dyre hvis du ikke laver meget brænde, tro mig har prøvet på det.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Hvilken motorsav?

Indlæg af Hjemme teori »

klinten skrev:Halløj i hytten,

Jeg synes at have erfaret, at der er et par stykker herinde, som har en del erfaring med motorsave. Jeg har en lille Oregon fra Bauhuas, den er fin til små træer og til at afgrene med, men jeg kunne godt tænke mig noget kraftigere. Problemet er bare at jeg godt kan have lidt jyske tendenser. (læs: nærrig.) icon_cheesygrin.gif Jeg kommer kun til at bruge den et par gange om året, så der er ikke det helt store slid på den. Så fandt jeg den her på P-Lindbergs side: http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Havear ... leID=42685 Er der noget der er decideret dårlig ved den? Er det et dårligt køb? Nej det er ikke en Stihl/Jonsered/Husqvarna, det er jeg klar over, men 62cc er vel 62cc og hvis kæden er ordenlig så kører det vel, eller hvad? :roll:
Jeg har kigget på den stihl jeg har "441" den er på 5,7hk og er født med en 16" sværd. Den kan monteres med længere sværd, vist op til 25".

Men en kina sav på 4.5hk født med 20" (og en kæde man normalt bruger til savværker = smallere spor). Det virker bare på mig som om, at man skal have det til at se bedre ud end det faktisk er.

Og hvis du får øvet dig på at fælde træer, kan man faktisk fælde træer på 60-65 cm i diameter med et 15" sværd, som sidder på de fleste mindre save. Hvis man laver Hjertestik endnu mere, men det vil jeg ikke anbefale i haver mm. medmindre man har helt styr på det.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Hvilken motorsav?

Indlæg af klinten »

Hjemme teori skrev:
Jeg har kigget på den stihl jeg har "441" den er på 5,7hk og er født med en 16" sværd. Den kan monteres med længere sværd, vist op til 25".

Men en kina sav på 4.5hk født med 20" (og en kæde man normalt bruger til savværker = smallere spor). Det virker bare på mig som om, at man skal have det til at se bedre ud end det faktisk er.

Og hvis du får øvet dig på at fælde træer, kan man faktisk fælde træer på 60-65 cm i diameter med et 15" sværd, som sidder på de fleste mindre save. Hvis man laver Hjertestik endnu mere, men det vil jeg ikke anbefale i haver mm. medmindre man har helt styr på det.


Jeg kan godt høre på det hele at det nok vil bide mig i røven at købe sådan en kina maskine.. Jeg må kigge mig lidt omkring efter noget mere lækkert. Tak for jeres input indtil vidrere. :great:
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af gulvmand »

klinten skrev:

Jeg kan godt høre på det hele at det nok vil bide mig i røven at købe sådan en kina maskine.. Jeg må kigge mig lidt omkring efter noget mere lækkert. Tak for jeres input indtil vidrere. :great:
Ja selv en simpel benzin prop som går itu, kan komme til af volde dig problemer, med grå hår til følge,, :shock:
Har været der, med naboens kinasav :roll: træls, godt jysk ord :great:
Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Blevet takket: 1 gang

Hvilken motorsav?

Indlæg af klinten »

Har fundet den her: http://www.dba.dk/motorsav-sthil-fin-sa ... 000684372/ Han skriver at den er 14 år gammel og virker 100%. Vil det være et fornuftigt køb?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html
gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Hvilken motorsav?

Indlæg af gulvmand »

Klart ja,, :great:
Men tag ud hør saven igang,, tag varen i hånden og få en fornemmelse af hvordan den er af arbejde med,, inden du bestemmer dig, kunne godt forestille mig af den "gamle" fine sav vejer lidt,, min Sachs dolmer 112 fra 82 vejer noget mere end eks efterfølgeren, 111, :lol:

Besvar