Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af MichaelK »

Du har ikke mulighed for at sætte en ny skorsten op ved en gavl?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af pendec »

PeterKristensen skrev:Hvis jeg installerer en ny skorsten ved ydervæggen, vil den skulle være 4m over tag, for at komme op over rygningen :(
her er skorstenen tilbygget på ydersiden og lavet af stål + mursten og top er så et 1.5 meters stålrør, så vel nok max 4.5 meter, og slet ikke over rygningen , nok mere 1meter under.
[album]1471[/album]
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af Dunas »

PeterKristensen skrev:tak for alle svarene

Jeg kan godt se, at mit regnestykke har været lidt for optimistisk. Jeg var nok blevet grebet lidt af tanken af, at skulle have et fyr :)

Jeg har kigget lidt på træpilleovnene efter jeres indlæg. De virker også som en fornuftig måde, at tage toppen af fjernvarme regningen.

Den gamle skorsten, der er placeret i midten af huset er dog fjernet helt ned til loftet af stuen. Dvs. at skorsten er væk/fjernet på 1. sal og op ad. Jeg har svært ved at se, hvordan jeg kan få genetableret den, eller få rejst en ny skorsten et andet sted pga. huset arkitektur.

Huset er en murmester villa, med høj kælder og 1½ plan. Hvis jeg installerer en ny skorsten ved ydervæggen, vil den skulle være 4m over tag, for at komme op over rygningen :(
Hvis du nu kommer så lang og for løst dit problem mht. skorsten. Og du vil købe en pilleovn. Så husk på, at der sidder en blæser i alle pilleovne. Nogle larmer mere end andre ved højlast. Så vil klar anbefale dig, at du ser pilleovnen i funktion og gerne i højlast inden
du køber den. Så det ikke kommer som en overraskelse for dig, hvor meget den evt. støjer fra blæser.
Du kan jo også vælge en god brændeovn og købe træbriketter på paller, det fylder ikke meget i forhold til alm. træ.
Brugeravatar
PeterKristensen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22 mar 2013 10:29

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af PeterKristensen »

Hvis jeg skal genetablere den oprindelig skorsten på 1. sal, er jeg lidt usikker på, hvor meget den vil fylde. Der er ikke ligeså meget plads som til murstens skorsten som i stuen, men kan man montere en stål skorsten inde i den gamle mursten, også bare have stålskorsten på 1 sal og op af?


Jeg tror en ny skorsten i gavlen vil blive meget dyrt, da jeg har 8 m op til tagryggen og den ville skulle skalmures af hensyn til huset udsende fra haven og terassen.
marves01
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17 sep 2010 15:46

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af marves01 »

hej peter jeg har lige fået dispensation på baggrund af 2 parameter ..1 den nye varmekilde er mere miljøvenlig end fjernvarmen (i mit tilfælde solvarme imod gasfyret fjernvarme .... 2 at jeg selv kan producere mere en 50 % af hustandens forbrug ...
mit anlæg 30 vac rør og 300 L solvarmetank og en 10 Kw hydro pilleovn fra calimax

Brugeravatar
PeterKristensen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22 mar 2013 10:29

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af PeterKristensen »

Hvad skal du betale til værket for at blive koblet af?
nemocharley

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af nemocharley »

Ved os hedder reglen at man skal betale sin andel af gælden plus en afgift for at komme ud af fjernvarmen (pt knap 17000). Tilskudsvarmen skal være luftbåren, så der er mange brændeovne heroppe og efterhånden en del solcelleanlæg med luft/luft varmepumper.

Istedet for en pilleovn eller en traditionel brændeovn kunne du jo overveje en masseovn. Masseovnens dele kan købes til ca. 30.000, den giver en overlegen strålevarme, den holder i årtier og den støjer ikke og den skal blot fyres op en gang om dagen.
marves01
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17 sep 2010 15:46

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af marves01 »

hej peter det er meget forskelligt hvor meget der skal betales ved udtrædelse, det kommer an på værkets gæld (der er her tale om etableringslån, investeringer inden for de seneste 5 år og sidst men ikke mindst din stikledning og haner... det sidst nævnte vil værket sikkert insistere på selv at opgrave og dermed også sætte prisen .. det kan du få gjort billigere ved at få en aut vvs ér til at gøre det ...
alle disse poster bliver gjort op i andele der svarer til det antal år du har været kunde/interessant .... det kalder det at rydde op efter sig økonomisk ;-) jeg har endnu ikke fået min endelige pris fra værket endnu ...
pbn
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af pbn »

Vi undersøgte det for nogle år siden da vi rev et hus ned, mener det kostede 98.000 + udgiften til selve arbejdet!
marves01
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 14
Tilmeldt: 17 sep 2010 15:46

Fritagelse af tilslutning / forblivelsespligt til Fjernvarme

Indlæg af marves01 »

hmmm jeg har siddet i bestyrelsen for vores værk i en periode på 10 år og har været udefor at der er blevet sendt overslag ud til forbrugere ...og priserne lignede meget den du har fået ...MEN der har været tale om tal uvidenhed ...og efter en retsag med en forbruger der ikke kunne forstå den store beløb ..jeg mener det lød på 73000,- hvor værket tabte og forbrugeren slap med 14000,- dannede denne sag precedens for mange utilfredse forbrugere .... foreningen dansk fjernvarme har lavet en vejledning til opgørelse i forbindelse udtrædelse

Besvar