Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EN 303-5 klasse 5

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af hensan » 14 mar 2013 08:41

Levi - Kan du ikke lige pensle det ud for mig ?

Du skriver >>Man kan sige det på en anden måde, - efter 1/6-2013 kan man ikke købe og montere et brugt anlæg længere<<

Hvis vi tager Martins Fantadåse som eksempel og forudser at han ville sælge til en anden mand der ville sætte denne op på anden matrikel.

Ekoheaten sælget p.t. med kl 3 godkendelse men da det er et nyt fyr der sandsynligvis forbliver på markedet må vi forvente at det sendes igennem godkendelse og opnår godkendelse efter kl5 standard (hvis det ikke allerede har denne godkendelse). Da vi således har at samme Ekoheat konstruktion vil opnå godkendelse efter kl5 standard burde er der så problemer hvis Martin ville sælge sit fyr - andet end han skal få en ny prøve attest hvor der står Ekoheat kl5 istedet for hans nuværende prøveattest kl3. Jeg går i mit spørgsmål naturligvis ud fra at det er det samme fyr og der ikke kommer en Ekoheat version A og version B.

Et tilsvarende eksempel kunne være de "gamle" Scotte kedler der blev erstattet af BS1016 for 1/2 års siden. Den "gamle" model" sælges stadig i fx Bauhaus. Forudsat at den gamle model stadig vil være på produkt programmet efter indførelsen af kl5 standard og dermed testes til denne standard vil der så være problemer med at sælge 2-3 årige andre af de "gamle" Scotte anlæg ?


levi

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af levi » 14 mar 2013 08:55

hensan skrev:Levi - Kan du ikke lige pensle det ud for mig ?

Du skriver >>Man kan sige det på en anden måde, - efter 1/6-2013 kan man ikke købe og montere et brugt anlæg længere<<

Hvis vi tager Martins Fantadåse som eksempel og forudser at han ville sælge til en anden mand der ville sætte denne op på anden matrikel.

Ekoheaten sælget p.t. med kl 3 godkendelse men da det er et nyt fyr der sandsynligvis forbliver på markedet må vi forvente at det sendes igennem godkendelse og opnår godkendelse efter kl5 standard (hvis det ikke allerede har denne godkendelse). Da vi således har at samme Ekoheat konstruktion vil opnå godkendelse efter kl5 standard burde er der så problemer hvis Martin ville sælge sit fyr - andet end han skal få en ny prøve attest hvor der står Ekoheat kl5 istedet for hans nuværende prøveattest kl3. Jeg går i mit spørgsmål naturligvis ud fra at det er det samme fyr og der ikke kommer en Ekoheat version A og version B.

Et tilsvarende eksempel kunne være de "gamle" Scotte kedler der blev erstattet af BS1016 for 1/2 års siden. Den "gamle" model" sælges stadig i fx Bauhaus. Forudsat at den gamle model stadig vil være på produkt programmet efter indførelsen af kl5 standard og dermed testes til denne standard vil der så være problemer med at sælge 2-3 årige andre af de "gamle" Scotte anlæg ?
Hvis man laver en ny attest på den model der er på markedet i dag uanset navn og mærke (Uden der skal ændringer til for at den kan godkendes) - så kan man sikkert få en ny attest hos producenten/leverandøren - det ville ihvertfald undre mig andet!

Det er endnu ikke besluttet om man vil teste den "gamle" blackstar kedel efter de nye regler, - hvis man vælger ikke at teste den, - ja så udgår den....

Stanton
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 jun 2011 20:24

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Stanton » 14 mar 2013 11:32

Levi - tak for din orientering om de ny regler.
Men hvorfor skriver du 1/6, når der står 1/7 i det materiale (ændringsbekendtgørelsen) som du citerer?

levi

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af levi » 14 mar 2013 12:07

Stanton skrev:Levi - tak for din orientering om de ny regler.
Men hvorfor skriver du 1/6, når der står 1/7 i det materiale (ændringsbekendtgørelsen) som du citerer?
My Bad - det er korrekt reglerne træder i kraft pr. 1/7 :great:

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 17 mar 2013 09:05

Det er ikke nyttevirkningen jeg er bange for, de tal er stadig relativ lave i forhold til, hvad vores kedler kan præstere.

Men grænserne for partikler er er sgu blevet sænket noget. Faktisk så meget at Svanemærket, P-mærkningen, Blaue Engel, DIN-Plus m.fl. ikke længere kan bruges til noget. Det syntes jeg er tåbeligt... Igen er vi forgangsland i EU...

Kunne man så for H*lv*d* ikke have lavet en overgangsordning, der fjernede de gamle kedler, der ikke lever op til EN-303 klasse 1 i stedet??? Det rykker jo væsentlig mere, at få de gamle forurenenede kedler væk i stedet for at jagte den lille gevinst, der er mellem klasse 3 og klasse 5.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af MichaelK » 17 mar 2013 09:30

EN standarden (Europäische Norme) er, som navnet antyder, en fælles
europæisk standard. Denne norm vil komme til at gælde i HELE EU.
At vi skulle være specielt forgangsland, er nok en smule overdrevet?
Men det er sikkert korrekt, at vi er nogen af de første til at få den
implementeret i bygningsreglementet.

Jeg vover at påstå, at langt de fleste anlæg køre indtil vidrere drift,
ikke længere vil være rentabel. Enkelte af disse, kunne sikkert køre
videre hos en anden bruger, der har mindre krav til et anlæg, og
dermed have en salgsværdi. Men igen, der er sikkert ikke ret mange
anlæg det drejer sig om? Derved vil de nye krav ramme et fåtal af
kørende anlæg. Den største hurdle står producenterne faktisk med.

Da EN303-5 klasse 3 blev indført i 2008, kom ramaskriget fra de selv-
byggede anlæg. Nu rykker man så et trin op i "fødekæden", hvilket
ikke gør mig noget. Det ser jeg som en naturlig udvikling, i henhold
til de skærpede miljøkrav vi har forpligtet os til at indføre.

Personligt har jeg da tænkt mig at mit anlæg skal køre, indtil det er
slidt op, og reparationerne ikke længere kan udføres, eller betale sig.
Sådan tror jeg langt de fleste har det?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 17 mar 2013 10:06

Ja EN 303-5 er en fælles europæisk lov. Men de andre lande benytter altså stadig kun klasse 3 som højeste klassificering af kedlerne. Nogle lande stadig klasse 1. Så når vi som de første hæver klassificeringen til klasse 5, så er vi foregangsland. Tror ikke de Syd- eller Østeuropæiske lande følger trop med det samme.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af paw » 17 mar 2013 10:23

MichaelK skrev:EN standarden (Europäische Norme) er, som navnet antyder, en fælles
europæisk standard. Denne norm vil komme til at gælde i HELE EU.
At vi skulle være specielt forgangsland, er nok en smule overdrevet?
Men det er sikkert korrekt, at vi er nogen af de første til at få den
implementeret i bygningsreglementet.

Jeg vover at påstå, at langt de fleste anlæg køre indtil vidrere drift,
ikke længere vil være rentabel. Enkelte af disse, kunne sikkert køre
videre hos en anden bruger, der har mindre krav til et anlæg, og
dermed have en salgsværdi. Men igen, der er sikkert ikke ret mange
anlæg det drejer sig om? Derved vil de nye krav ramme et fåtal af
kørende anlæg. Den største hurdle står producenterne faktisk med.

Da EN303-5 klasse 3 blev indført i 2008, kom ramaskriget fra de selv-
byggede anlæg. Nu rykker man så et trin op i "fødekæden", hvilket
ikke gør mig noget. Det ser jeg som en naturlig udvikling, i henhold
til de skærpede miljøkrav vi har forpligtet os til at indføre.

Personligt har jeg da tænkt mig at mit anlæg skal køre, indtil det er
slidt op, og reparationerne ikke længere kan udføres, eller betale sig.
Sådan tror jeg langt de fleste har det?



Mvh.
Ja der ramte du jo lige hovedet på sømmet :great:
Måske er det et lille skridt i den rigtige retning, men flere og flere vil jo køre deres anlæg helt ned til det ikke kan mere, med div reparationer, istedet for at skifte til nyt.
Hvis de hver 5 år, laver strammere regler, så er der jo en stor chance for, man har købt et nyt anlæg, som året efter er værdiløst, og måske forurener mere end de nye anlæg.
Hvis de gjorde det samme med biler, så skulle folk nok komme op af stolen, og der ville lyde et ramaskrig over det ganske land.
Synes sku det er noget svineri, man med et penselstrøg laver en masse fintkørende anlæg værdiløse :evil:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af MichaelK » 17 mar 2013 10:49

Det kommer nu også an på, under hvilke forusætninger man køber stoker/pillefyr? Jeg
er ikke bleg for at indrømme, at min første prioritet var at spare penge. CO2 udledning,
og miljøbevisthed, kom helt klart i anden række.

Selvom man laver nye regler hvert 5 år, så blive de jo ikke lavet med tilbagevirkende
kraft. Allerede købte og i-brug-tagne anlæg, indstalleret før en bestemt skæringsdato,
vil således ikke blive berørt. Man skal altså ikke ud og købe et nyt, hvis det anlæg
man allerede har ikke kan godkendes.

At et anlæg skulle blive værdiløst, er jo kun i en videresalgssitiuation, hvor man gerne
vil sælge anlæget før der er udtjent. I den sitiuation taber man selvfølgelig en del af
gensalgsværdien, når anlæg kun kan sælges til reservedele. Ganske som sitiuationen
også er i dag for visse anlæg, især de selvbyggede. Jeg kan egentlig ikke se problemet 8)



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af triumph » 17 mar 2013 10:52

Nu er det jo kun hvis man piller det ned at det bliver værdiløst. Og hvor mange gør det med et anlæg der fungere perfekt ?

Tyskland indførte EN303-3 længe inden danmark, og der var beskeden; Hvis ikke jeres fyringsanlæg er godkendt, så skal det ned.
Hvis i nedtager anlæg, og opsætter biobrændselsanlæg, så får i tilskud.

PT er det også sådan i tyskland, at hvis man laver tagrenovering, så SKAL der monteres solcelle anlæg.
Så at sige at danmark er et foregangsland, det er nok at stramme den.

Og at folk vil køre deres anlæg helt ned, med endeløse reperationer til følge. Istedet for at udskifte dem. Tror jeg absolut ikke på.
Der er vel ikke mange der skifter noget der virker. Og prisforskellen mellem et ikke godkendt og et godkendt anlæg, er den forskel der er på f.eks en bio 18 og en scotte. Næppe en ekstraudgift der vil slå nogen omkuld


Besvar