Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EN 303-5 klasse 5

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
dannidines

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af dannidines » 10 maj 2013 21:29

John Skov Jensen skrev:Gad vide om sådan en her kunne godkendes
Den får en alm morsø til at se noget kedelig ud
http://m.youtube.com/watch?feature=rela ... 8IGMwcyRNA
NBE havde Walltherm med på deres åbenthus 2012, så mon dog ikke?!

http://www.nbe.dk/salgs-materiale/galle ... -2012.html


Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Bach » 14 maj 2013 12:34

Efter at have lusket lidt rundt i informationen omkring de nye regler DS/EN 303-5 klasse 5, er jeg blevet lidt i tvivl om rigtigheden omkring datoen...!
Jeg har fået oplyst at loven slet ikke behandlet i folketingen endnu - derud over skal der varslet i 6 mdr + den skal lige vende en tur i eu...det kan alt i alt tage mere end 24 mdr. før regler faktisk træder i kraft.
Formelt skulle reglerne træde i kraft pr. 1/7-2013 - men kan ikke uden lovbehandling...

Er der andre der har fået modstridende oplysninger ved energistyrelsen eller andre steder?
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 15 maj 2013 09:20

@Bach, det har jeg også hørt. Jeg har også snakket med lidt forskellige fejere hernede. Ingen af dem, var klar over, at loven var vedtaget.

Hvad siger retsinfo?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Bach » 15 maj 2013 09:25

Jeg kan ikke finde noget på retsinfo endnu, så jeg tror ikke vi skal ræse ned og flå godkendte stokerfyr ned fra hylderne endnu...
Talte med en kedelproducent igår, og han ville give mig pengene tilbage hvis min kedel-installation var ulovlig efter 1/7-13.
Jeg tager ham på orden og køber ny kedel den kommende sommer.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 15 maj 2013 09:39

Jeg tager det nu også meget roligt. Det er jo ikke et spørgsmål om, at de eksisterende kedler, der er installeret bliver forbudt. Men derimod hvad, der står på hylderne efter d. 1. juli 2013.

Jeg tror rigtig mange forhandlere benytter chancen for noget ekstra salg her i forsommeren... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


pendec

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 15 maj 2013 10:31

Bach skrev:Efter at have lusket lidt rundt i informationen omkring de nye regler DS/EN 303-5 klasse 5, er jeg blevet lidt i tvivl om rigtigheden omkring datoen...!
Jeg har fået oplyst at loven slet ikke behandlet i folketingen endnu - derud over skal der varslet i 6 mdr + den skal lige vende en tur i eu...det kan alt i alt tage mere end 24 mdr. før regler faktisk træder i kraft.
Formelt skulle reglerne træde i kraft pr. 1/7-2013 - men kan ikke uden lovbehandling...

Er der andre der har fået modstridende oplysninger ved energistyrelsen eller andre steder?
jeg skrev til energi styrelsen, og de delvist bekræfter det er trådt i kraft og man kan læse om det her

vigtigst er:

Kap. 8.5.1.4, stk. 7 ændres med hensyn til energiøkonomi fra 1/7-2013 og med hensyn til sikkerhed fra 1/7-2014
Stk. 7
Kedler til fyring med kul, koks, biobrændsel og biomasse skal mindst opfylde kravene til virkningsgrad og sikkerhed for kedelklasse 5 i DS/EN 303-5 Centralvarmekedler til fast brændsel, manuelt eller automatisk fyrede med en nominel varmeeffekt på op til 500 kW, Terminologi, krav, prøvning og mærkning.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Bach » 15 maj 2013 14:07

pendec skrev: jeg skrev til energi styrelsen, og de delvist bekræfter det er trådt i kraft og man kan læse om det her

vigtigst er:

Kap. 8.5.1.4, stk. 7 ændres med hensyn til energiøkonomi fra 1/7-2013 og med hensyn til sikkerhed fra 1/7-2014
Stk. 7
Kedler til fyring med kul, koks, biobrændsel og biomasse skal mindst opfylde kravene til virkningsgrad og sikkerhed for kedelklasse 5 i DS/EN 303-5 Centralvarmekedler til fast brændsel, manuelt eller automatisk fyrede med en nominel varmeeffekt på op til 500 kW, Terminologi, krav, prøvning og mærkning.
Du har ret at det er hvad der står i teksten, men jeg tror ikke det er lovgivende tekst endnu før end det er lovbehandlet og varslet som jeg skrev i et andet indlæg.

Har talt med min fejer om det, og han er blevet varslet om at loven biver ændret på området, men datoen for i kraft træden er usikker pga. lovbehandlingen. Han havde ikke noget problem med at godkende fyr efter gamle regler indtil loven var helt sikkert vedtaget.
Mvh Bjørn.

pendec

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 15 maj 2013 15:12

Bach skrev:Du har ret at det er hvad der står i teksten, men jeg tror ikke det er lovgivende tekst endnu før end det er lovbehandlet og varslet som jeg skrev i et andet indlæg.
som energistyrelsen skriver:

"Det er korrekt, at der med ændringen af bygningsreglementet 1.1.2013 er sket ændringer vedrørende installationer. Nogle af disse ændringer får løbende virkning"

Så er det vel vedtaget d. 1/1 - 2013 og ikke planlagt vedtage her senere, så folk som søger på informationen kikker måske ikke tilbage i 2012, hvor det er vedtaget?

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Bach » 15 maj 2013 19:10

De informationer jeg har omkring den nye lovgivning, har jeg fra en person der selv sidder i et af de udvalg der behandler lovgivningen mht, høringsfrister og lovbehandlinger mv.
Det er dog stadig svært at argumenterer imod det du skriver, så jeg stopper her.
Jeg synes bare det er trist hvis nogen tager en beslutning om køb/ikke køb af brugt kedel på baggrund af tvivlsomme oplysninger fra en forhandler - jeg mener jo bare at de forhandlere ikke kan være helt upartisk i denne diskution.
Jeg har valgt en kedeltype som slet ikke er omfattet af de nye regler der træder i kraft på et tidspunkt.
Mvh Bjørn.

pendec

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 15 maj 2013 19:42

Bach skrev:Jeg har valgt en kedeltype som slet ikke er omfattet af de nye regler der træder i kraft på et tidspunkt.
jeg har som det ses bio18 og heller ikke dækket og er rimlig gammel (6år) nu, så den kan skiftes inden for nogen tid, og så skal jeg jo have en klasse5 model :)


Besvar