Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Leje/køb af jord

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Leje/køb af jord

Indlæg af Bjarke J » 31 jan 2013 14:00

Er der nogen herinde der har erfaringer med køb eller leje af landbrugsjord.

Vi har en eget lille grund, og vil meget gerne udvide med et par tusind m2. Måske op til en hektar, så vi kan have en ged eller to gående. Ellers skal det bruges til køkkenhave, frugttræer og buske og andet i den dur.
Er der nogle ting man skal være opmærksom på, og må man bygge skure eller lignende uden at kommunen eller DNF kommer og piver over det?


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Bagger » 31 jan 2013 14:34

Relevant for mit vedkommende også. Jeg lytter lige med.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Brandsen » 31 jan 2013 15:00

Halløj i forum,

Købte forrige år en stump mark af en bonde, det gik ret nemt, bortset fra tiden det gik med at få det hele tinglyst,
så det jeg kan anbefale at være opmærksom på :

- check prisen på landbrugsjord i dit område, her i 4300 området ligger prisen på ca 130.000 pr ha,
for god landbrugsjord. Eng arealer, krat, veje og andet uanvendeligt til landbrug naturligvis markant billigere,
så spørg evt det lokale landbrugscenter
- normal praksis at køber betaler for udstykning, dvs omkostning til landmåler, ca kr 10.000 + moms
- betaling først når tinglyst skøde foreligger i dit navn , uden anmærkninger
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Blaser
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

Leje/køb af jord

Indlæg af Blaser » 31 jan 2013 16:30

Hej,

omkring skure til dyr findes der udemærkede flytbare modeller på markedet, de må gerne stilles op, da det ikke er at betragte som en permanent løsning

Blaser

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Hjemme teori » 31 jan 2013 17:31

Blaser skrev:Hej,

omkring skure til dyr findes der udemærkede flytbare modeller på markedet, de må gerne stilles op, da det ikke er at betragte som en permanent løsning

Blaser
Det passer ikke helt, hvis de står dette samme sted mere end 6 uger skal der tilladelse til, også selv om det er flytbart. Man kan nok omgå det ved at komme under 10m2, som et brændeskur.
Mvh. Sophus


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Hjemme teori » 31 jan 2013 17:38

Bjarke J skrev:Er der nogen herinde der har erfaringer med køb eller leje af landbrugsjord.

Vi har en eget lille grund, og vil meget gerne udvide med et par tusind m2. Måske op til en hektar, så vi kan have en ged eller to gående. Ellers skal det bruges til køkkenhave, frugttræer og buske og andet i den dur.
Er der nogle ting man skal være opmærksom på, og må man bygge skure eller lignende uden at kommunen eller DNF kommer og piver over det?
Vi tænkte på et tidspunkt på at sælge noget jord til liebhaveri. Det måtte vi ikke, da det var landbrugsjord og dem der skulle købe ikke havde landbrugspligt (under 5ha). Dvs at hvis ville sælge skulle det være til et landbrug. Vær også opmærksom på skatter, da det godt kan betyde noget om det er landbrug eller ikke. Dvs. Vurderingen stiger meget efter du har købt, hvis du for lov til at føre det ud af landbrugsdrift.
Mvh. Sophus

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Leje/køb af jord

Indlæg af EKP » 31 jan 2013 19:41

Har selv en lille ejendom på 15 hektar og er enig i det meste der skrives. Har dog lige et par kommentarer.

Vdr. opstilling af et flytbart skur er det korrekt at det skal flyttes ret ofte hvis man skal holde sig til reglerne. Det er dog således at jo tættere det står på beboelsen jo mindre betydning har det i praksis. Det er noget med at det bare skal opstilles indenfor 50 meter fra ejendommen så er det en formssag hos kommunen. Men spørg evt. kommunen og få oplyst de nøjagtige regler.

Vdr. opkøb af jord så skal man også være opmærksom på at det på sigt nok vil være en ret dårlig investering. Der er en håndfuld årsager til at jordpriserne stadig er ret høje og jeg tror de fleste forventer prisfald indenfor en overskuelig fremtid. Jeg ville nok ikke købe for et par hundrede tusinde og forvente at det var en rigtig god pension. Man skal gøre det fordi man kan bruge det og i øvrigt er inforstået med at det ikke er verdens bedste investering. Du skal også være opmærksom på at mange landmænd ser frasalg af jord som et signal om afvikling af virksomheden. Med mindre de har planer om dette så vil de nok være tilbøjelige til at forlange mere end jorden reelt er værd.

Hvis du kan finde et lille stykke som gør lettere for landmanden at køre med sine store maskiner vil han nok være meget mere motiveret til at sælge. Det samme gælder jordstykker med hektarstøtte osv.

V.h. Emil

t-staff
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 405
Tilmeldt: 17 nov 2011 10:19
Areal: 526
Fremviser gerne i postnummer: 6670
Geografisk sted: Holsted
Kontakt:

Leje/køb af jord

Indlæg af t-staff » 01 feb 2013 05:57

Vi skal os selv til at købe 2,2 ha hos bondemanden men han vil sgu ha 250.000 kr pr ha i holsted området det er jo helt gak

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af timkenneth » 01 feb 2013 12:47

t-staff skrev:Vi skal os selv til at købe 2,2 ha hos bondemanden men han vil sgu ha 250.000 kr pr ha i holsted området det er jo helt gak
mange landmænd har i 0'érne købt til den sum eller mere, fordi den animalske produktion tillod det, så han vil nok bare forsøge at få lidt for det igen eller få lidt penge fri.


hvis man ikke har rede penge til at betale jorden vil jeg mene det næppe kan betale sig at købe pt. det bliver træls at forrente. mange landmænd må slet ikke sælge fordi så har banken pludselig mistet pant. Hvis man ellers har et godt naboskab kan man leje jord for få tusinde over en længere årrække. så kan man samtidig få en aftale igang med pasning af jorden (her tænker jeg det er græs i omdrift og det er altså noget kostbar at passe fra den sorte jord osv osv.) gødning, gylle osv osv koster meget når man selv skal til at skaffe.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Leje/køb af jord

Indlæg af EKP » 01 feb 2013 17:07

t-staff skrev:Vi skal os selv til at købe 2,2 ha hos bondemanden men han vil sgu ha 250.000 kr pr ha i holsted området det er jo helt gak
Vi har haft nogle hektar nede ved Haderslev der lå på 400.000 kr/ha før finanskrisen - landmanden kan nemt have købt det til 250.000-300.000 og er derfor ikke interesseret i at sælge med tab. Jordpriser er en sjov størrelse for det hænger ikke ret meget sammen med afgrødernes værdi pga. diverse EU-tilskud og krav om jord til udbringning af gylle. Efter min vurdering burde hektar prisen ligge på omkring 125.000 for en gennemsnitlig jord hvis der skulle være sammenhæng mellem forrentning og udbytte. Der kan ske markante prisfald hvis der opstår en konkursbølge eller omlægning af tilskud....evt. begge dele på samme tid.


Besvar