Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så har de dummet sig igen på borgen

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Så har de dummet sig igen på borgen

Indlæg af hensan » 22 jan 2013 23:22

Flemming DJ skrev:Ja, okay... mange bække små...

Jeg tror en VASKEmaskine sluger mere strøm til at opvarme vand end vores OPvaskemaskine, for den bruger næsten 50 ltr. vand pr. vask. :o Hvor meget af det, der så varmes op, ved jeg godt nok ikke. Men, jeg forventer en vis besparelse - og der er allerede et fint alupexrør det meste af vejen. :)

Nu ved jeg ikke, hvad du gi'r for træpiller, men regner jeg virkningsgraden på fyret ind, gi'r vi ca. 50 øre pr. kWt. Det er da noget mindre end 40% af elprisen?
Det er rigtigt at kwh prisen på piller er ca 25 pct af el prisen. Når jeg alligevel bruger 40 pct i mine beregninger bygger det på observationer når jeg en sjældent gang om sommeren har kørt med el-vvb istedet for pillefyr. Der er naturligvis lavere effektivitet og større tab når fyret skal starte op/lukke ned stort set kun for VVB. Der kom jeg ved praktiske observationer frem til at VVB prisen ved piller var ca 50 pct af el. Om vinteren hvor fyret kører alligevel er dette nok noget mere effektiv og nærmer sig de ovennævnte 25 pct og det er grundlaget at jeg antog ca 40 pct som tommelfingerregel over hele året.

Du har en væsentlig større mængde vand at opvarme i en vaskemaskine end i opvaske maskine og dermed større potentiel besparelse. Du kan dog ikke opvarme dit vand ligeså meget som din opvaske maskine. Hvor du i opvask maskinen kan tillade dig at sende ca 60 grader vand direkte ind kan du ikke tillade dig at gøre dette på en vaske maskine da du har tøj der ikke kan tåle så høj temp. (fortæller min kone mg) På en vaske maskine kan du ikke sende mere ned ca 30 grader ind for at sikre det temp laveste program brugt og vaske maskinen må derfor ved fx 60 graders vask opvarme vandet fra de 30 grader du sætter ind og til de 60 grader der skal bruges i vasken. Du kan få maskiner med tilslutning til både varmt og koldt vand som kan blande til rigtig temp men som jeg læser det er det ikke en af disse maskiner vi snakker om.

Hvis du ender med at sætte din vaske maskine på varmt vand så vær flink at lave et par målinger før og efter for at hvor meget du i praktisk får ud af det - Jeg kunne godt tænke mig at se nogle observerede tal på hvor meget det giver.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Så har de dummet sig igen på borgen

Indlæg af J-B » 23 jan 2013 00:21

hensan skrev:
Det er rigtigt at kwh prisen på piller er ca 25 pct af el prisen. Når jeg alligevel bruger 40 pct i mine beregninger bygger det på observationer når jeg en sjældent gang om sommeren har kørt med el-vvb istedet for pillefyr. Der er naturligvis lavere effektivitet og større tab når fyret skal starte op/lukke ned stort set kun for VVB. Der kom jeg ved praktiske observationer frem til at VVB prisen ved piller var ca 50 pct af el. Om vinteren hvor fyret kører alligevel er dette nok noget mere effektiv og nærmer sig de ovennævnte 25 pct og det er grundlaget at jeg antog ca 40 pct som tommelfingerregel over hele året.

Du har en væsentlig større mængde vand at opvarme i en vaskemaskine end i opvaske maskine og dermed større potentiel besparelse. Du kan dog ikke opvarme dit vand ligeså meget som din opvaske maskine. Hvor du i opvask maskinen kan tillade dig at sende ca 60 grader vand direkte ind kan du ikke tillade dig at gøre dette på en vaske maskine da du har tøj der ikke kan tåle så høj temp. (fortæller min kone mg) På en vaske maskine kan du ikke sende mere ned ca 30 grader ind for at sikre det temp laveste program brugt og vaske maskinen må derfor ved fx 60 graders vask opvarme vandet fra de 30 grader du sætter ind og til de 60 grader der skal bruges i vasken. Du kan få maskiner med tilslutning til både varmt og koldt vand som kan blande til rigtig temp men som jeg læser det er det ikke en af disse maskiner vi snakker om.

Hvis du ender med at sætte din vaske maskine på varmt vand så vær flink at lave et par målinger før og efter for at hvor meget du i praktisk får ud af det - Jeg kunne godt tænke mig at se nogle observerede tal på hvor meget det giver.
Nu står min vaskemaskine fast på 60 grader, så det kan være det skal prøves, da jeg ikke har tøj der ikke kan tåle det (er kun mig selv :oops: )
Det burde da også give en besparelse på tørretumbleren, når vaskemaskinen skyller med varmt vand :great:

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Så har de dummet sig igen på borgen

Indlæg af Renevinum » 23 jan 2013 06:22

J-B skrev: Nu står min vaskemaskine fast på 60 grader, så det kan være det skal prøves, da jeg ikke har tøj der ikke kan tåle det (er kun mig selv :oops: )
Det burde da også give en besparelse på tørretumbleren, når vaskemaskinen skyller med varmt vand :great:

Det lyder som om du kun ejer 2 sæt tøj, arbejdstøj og sengetøj :-D

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Så har de dummet sig igen på borgen

Indlæg af Flemming DJ » 23 jan 2013 12:08

hensan skrev: Hvor du i opvask maskinen kan tillade dig at sende ca 60 grader vand direkte ind kan du ikke tillade dig at gøre dette på en vaske maskine da du har tøj der ikke kan tåle så høj temp. (fortæller min kone mg) På en vaske maskine kan du ikke sende mere ned ca 30 grader ind for at sikre det temp laveste program brugt og vaske maskinen må derfor ved fx 60 graders vask opvarme vandet fra de 30 grader du sætter ind og til de 60 grader der skal bruges i vasken. Du kan få maskiner med tilslutning til både varmt og koldt vand som kan blande til rigtig temp men som jeg læser det er det ikke en af disse maskiner vi snakker om.

Hvis du ender med at sætte din vaske maskine på varmt vand så vær flink at lave et par målinger før og efter for at hvor meget du i praktisk får ud af det - Jeg kunne godt tænke mig at se nogle observerede tal på hvor meget det giver.
Varmt brugsvand er 50 grd. ved tappestederne, så det får opvaskeren.

Man kan godt få en blandeventil (termostatisk blandeventil), men et gammelt blandingsbatteri kan i grove træk gøre det samme - og så kan man justere det varme vand i.f.t. vaskeprogrammet. :great:

Energimåler må jeg ha' luret lidt på. De kan vist også fås til menneskepenge efterhånden. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Leo Rusth
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 jan 2013 09:50

Så har de dummet sig igen på borgen

Indlæg af Leo Rusth » 24 jan 2013 01:54

Vedr. afgifter, er der jo også noget underligt i, at man i Sverige, Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig må bruge / bruger / tolker hestemøg som biobrændsel, i.h.t. et specifikt EU-direktiv.
Men næh, nej, siger vi i Danmark, for i.h.t. selv sammen EU-direktiv er hestemøg = affald. Og affald er lig med: Afgifter!
Hvis man afleverer 1 ton biobrændsel, som f.eks. halm, så har det en værdi på ca. 260,- kr. Men æder hesten halmen, og skider det ud, så er det ...... affald. Og på bortskaffelse af affald er der en afgift på ca. 700,- kr pr ton.
Det har INTET med miljø-politik at gøre! Det er ren og skær afgift-tænkning.
Men det kan så undre noget, at vi som heste-ejere, ikke får bøder for at smide "affald" på vores marker og i skoven, når ungerne er på tur :-)
Men det kunne være spændende at få fat i en hammer-mølle, og undersøge om der findes et pille-fyr på markedet der kan brænde / kan holde til afbrænding af sådan nogle piller???? 8)
Er der nogen herinde der ved noget om det?? Man må jo søge alternative muligheder :-) Mon ikke også de (muligheder!) kan afgift-belægges?? :)

Ps: Nu vi snakker "afgifter" . . . . . Gad vide, hvor meget af en P-AFGIFT der går i stats-kassen??? Er det ikke én af de eneste afgifter, der opkræves af private firmaer?? :evil: :x


Besvar