Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

el værktøj makita vs dewalt

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Lintz » 12 jan 2013 13:55

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Paw Nielsen » 12 jan 2013 20:08

Tom_AT skrev:
Det er vist det forkerte batteriværktøj du har prøvet så.


Lille Smed ->
Der er jo ingen andre end dig selv der ved hvad du har af behov. Jeg er selv igang med at renovere en 1. sal og har købt værktøj efterhånden som behovet opstod. Startede med en bette blå Bosch 10.8v skruemaskine. Da det gik for langsomt med den fik jeg mig en 18v Makita BHP451 osv..

Da jeg skulle til at sætte gips op købte jeg mig en Makita gipskruemaskine, lækkert værktøj i øvrigt.

Det er muligt jeg ikke har ramt det rigtige mærke endnu. Tror det næppe, lider af maskinitis og er ikke bleg for at prøve noget nyt. Og det er da rigtigt nok at der findes batteriværktøj med mange kræfter, 36v og mere. Men jeg synes det er for tungt og klodset, i forhold til det med ledning. Og hvis vi snakker tømrer/snedker værktøj, har festool den detalje at ledningen er indeni støvsugerslangen, så er man samtidig fri for støv og savsmuld :great:
Og ved skift af værktøj tager man støvsugerslangen af maskinen og ledningen sidder i et special stik så det afmonteres også på et sekund hvorefter man kobler støvsugerslange og ledning på det nye værktøj. Smart, genialt, enkelt, godt for arbejdsmiljøet og med markant flere kræfter end diverse mærkers 18volt serier icon_cheesygrin.gif
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Tom_AT » 12 jan 2013 20:21

Paw Nielsen skrev:

Det er muligt jeg ikke har ramt det rigtige mærke endnu. Tror det næppe, lider af maskinitis og er ikke bleg for at prøve noget nyt. Og det er da rigtigt nok at der findes batteriværktøj med mange kræfter, 36v og mere. Men jeg synes det er for tungt og klodset, i forhold til det med ledning. Og hvis vi snakker tømrer/snedker værktøj, har festool den detalje at ledningen er indeni støvsugerslangen, så er man samtidig fri for støv og savsmuld :great:
Og ved skift af værktøj tager man støvsugerslangen af maskinen og ledningen sidder i et special stik så det afmonteres også på et sekund hvorefter man kobler støvsugerslange og ledning på det nye værktøj. Smart, genialt, enkelt, godt for arbejdsmiljøet og med markant flere kræfter end diverse mærkers 18volt serier icon_cheesygrin.gif
Jamen det er da smart :-P
Men altså, jeg kan jo kun tale ud fra mine egne erfaringer.
Næsten alt mit elværktøj er 18V Makita. På nær en 750 watt Makita borehammer og en 1100 watt Metabo boremaskine (Som ikke er sådan lige at få ned med nakken icon_cheesygrin.gif )

Min Slagnøgle er 18 volt, 230 Nm. Den spænder det jeg skal have spændt. Dejligt stykke værktøj. Jeg ser ingen grund til at skulle investerer i noget større. Det samme med min akku boremaskine. Makita BHP451, trækker så vidt jeg ved omkring 80 Nm. Så den tager langt de fleste skruer, også karmskruer. Find lige en almindelig boremaskine der kan det. Min gipsskruemaskine er jeg superglad for, og ville bande skidtet langt væk hvis der var ledning på. Men det er der ikke, så det tager ingen tid at sætte en gipsplade op.

Eneste elværktøj hvor jeg føler en hvis begrænsning er min 18v håndrundsav. Den tager fint 22mm gulvspånplader og den slags. Men når jeg skal save reglar og sådan kan jeg godt mærke den slet ikke er så kraftig som en med ledning. Men for dælen hvor er den fix :wink:

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Paw Nielsen » 12 jan 2013 21:08

Tom_AT skrev:
Jamen det er da smart :-P
Men altså, jeg kan jo kun tale ud fra mine egne erfaringer.
Næsten alt mit elværktøj er 18V Makita. På nær en 750 watt Makita borehammer og en 1100 watt Metabo boremaskine (Som ikke er sådan lige at få ned med nakken icon_cheesygrin.gif )

Min Slagnøgle er 18 volt, 230 Nm. Den spænder det jeg skal have spændt. Dejligt stykke værktøj. Jeg ser ingen grund til at skulle investerer i noget større. Det samme med min akku boremaskine. Makita BHP451, trækker så vidt jeg ved omkring 80 Nm. Så den tager langt de fleste skruer, også karmskruer. Find lige en almindelig boremaskine der kan det. Min gipsskruemaskine er jeg superglad for, og ville bande skidtet langt væk hvis der var ledning på. Men det er der ikke, så det tager ingen tid at sætte en gipsplade op.

Eneste elværktøj hvor jeg føler en hvis begrænsning er min 18v håndrundsav. Den tager fint 22mm gulvspånplader og den slags. Men når jeg skal save reglar og sådan kan jeg godt mærke den slet ikke er så kraftig som en med ledning. Men for dælen hvor er den fix :wink:


Ingen tvivl om at det er fix uden ledning, og hvad angår skruemaskine, gipsautomat, slagnøgle og til dels slagboremaskine er der ingen problemer i batterimodeller. Men rundsav, stiksav, bajonetsav og vinkelsliber synes jeg godtnok har for få kræfter, og jeg synes også at det er irreterende at skifte batteri, og de fleste gange jeg bruger elværktøj foregår det ved et arbejdsbord eller en stak krydsfiner. Så har ikke det store behov for at at det er nemt at flytte rundt på, og vægter krafter og omdrejninger højere end mobilitet. Feks kører de fleste 125mm batterivinkelslibere med under 6000 omdrejninger og en almindelig 125mm vinkelsliber kører med 10000 omdrejninger. Det er en forskel jeg lægger meget mærke til.
Derudover har batteriværktøj det minus, i forhold til gør det selv folk at det ikke har godt af ikke at blive brugt. Batterierne klapper simpelthen sammen, og jeg synes det er ærgeligt når mine kammerater har et stykke batteriværktøj feks. En stiksav der ikke virker efter 4-5 år. For den er jo langtfra slidt op, men batterierne er helt døde :(
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Tom_AT » 12 jan 2013 21:18

Paw Nielsen skrev:

Ingen tvivl om at det er fix uden ledning, og hvad angår skruemaskine, gipsautomat, slagnøgle og til dels slagboremaskine er der ingen problemer i batterimodeller. Men rundsav, stiksav, bajonetsav og vinkelsliber synes jeg godtnok har for få kræfter, og jeg synes også at det er irreterende at skifte batteri, og de fleste gange jeg bruger elværktøj foregår det ved et arbejdsbord eller en stak krydsfiner. Så har ikke det store behov for at at det er nemt at flytte rundt på, og vægter krafter og omdrejninger højere end mobilitet. Feks kører de fleste 125mm batterivinkelslibere med under 6000 omdrejninger og en almindelig 125mm vinkelsliber kører med 10000 omdrejninger. Det er en forskel jeg lægger meget mærke til.
Derudover har batteriværktøj det minus, i forhold til gør det selv folk at det ikke har godt af ikke at blive brugt. Batterierne klapper simpelthen sammen, og jeg synes det er ærgeligt når mine kammerater har et stykke batteriværktøj feks. En stiksav der ikke virker efter 4-5 år. For den er jo langtfra slidt op, men batterierne er helt døde :(
Det et batterierne klapper sammen, hører det sig ikke mest ældre generationer af batterier til? Synes da ikke det er noget man hører om med Li-ion batterier.

Ellers er jeg da enig med dig, på nær en ting.
18v Makita bajonetsav gør dælme arbejdet godt, synes jeg 8)


Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Paw Nielsen » 12 jan 2013 21:52

Har ikke haft fingrene i makita 18v bajonetsav, så ved ikke præcist hvad den kan. Men de fleste gange jeg har en bajonetsav fremme er det til at save fortanding i murværk, og der er behov for alle de krafter der kan findes. Og det er oftest så lang tid at det er adskillige batteriskift der skal til for at blive færdige. Og så synes jeg det er mere behageligt med en med ledning

Hvad angår batteriteknologi angår, synes jeg ikke lithium-ion batterierne er helt den revolution de er blevet solgt som, de påståes at kunne holde på strømmen selv ved lave minusgrader. Det er nu ikke min oplevelse. De påståes at kunne holde til mange flere op og afladninger, plus være bedre til slatladning. Det synes jeg heller ikke er min oplevelse. Og jeg ved at dewalt har haft store problemer med kvaliteten af lithium-ion batterierne. Kender en del tømrere der har fået byttet rigtig mange batterier, til gengæld har jeg ikke hørt om problemer i forbindelse med ombytning af defekte batterier på garantien. Og vi snakker ombytning af ca 40-50% af batterierne inden for det første halve år, og de nye batterier den samme fejlrate. Og det er på ordrer med måske 60-70 maskiner.
Men det ligger nok et par år tilbage, så der er nok kommet styr på kvaliteten. Formoder det har været et forbigående problem!
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af mejeristen » 12 jan 2013 22:55

er vist stort set lige meget om man vælger Dewalt eller Makita, de er nok lige gode. det handler vist mest om hvsd man bedst kan lide. personligt bruger jeg makita.
læste en test af akku boremaskiner for et ½ år siden, der vandt dewalt marginalt over makita fordi dewalte kunne spænde lidt hårdere end tilsv, makita ( et sted mellen 2-5 Nm så vidt jeg husker)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Tom_AT » 12 jan 2013 23:13

Paw Nielsen skrev:Har ikke haft fingrene i makita 18v bajonetsav, så ved ikke præcist hvad den kan. Men de fleste gange jeg har en bajonetsav fremme er det til at save fortanding i murværk, og der er behov for alle de krafter der kan findes. Og det er oftest så lang tid at det er adskillige batteriskift der skal til for at blive færdige. Og så synes jeg det er mere behageligt med en med ledning

Hvad angår batteriteknologi angår, synes jeg ikke lithium-ion batterierne er helt den revolution de er blevet solgt som, de påståes at kunne holde på strømmen selv ved lave minusgrader. Det er nu ikke min oplevelse. De påståes at kunne holde til mange flere op og afladninger, plus være bedre til slatladning. Det synes jeg heller ikke er min oplevelse. Og jeg ved at dewalt har haft store problemer med kvaliteten af lithium-ion batterierne. Kender en del tømrere der har fået byttet rigtig mange batterier, til gengæld har jeg ikke hørt om problemer i forbindelse med ombytning af defekte batterier på garantien. Og vi snakker ombytning af ca 40-50% af batterierne inden for det første halve år, og de nye batterier den samme fejlrate. Og det er på ordrer med måske 60-70 maskiner.
Men det ligger nok et par år tilbage, så der er nok kommet styr på kvaliteten. Formoder det har været et forbigående problem!
Du har lidt større erfaring med det end jeg har generelt, kan jeg fornemme :-)
Der er dog en klar fordel ved Li-ion batterier. De vejer slet ikke det samme som tilsvarende ni-mh, ni-cd osv.. :-)

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Paw Nielsen » 12 jan 2013 23:38

Det er fuldstændig rigtig vægten er væsentlig lavere ved lithium-ion batterier, end ved andre modeller. Og det er bestemt et vigtigt parameter.
Mener bare at gør det selv folk skal være lidt opmærksom på om de får "motioneret" batterierne tilstækkeligt, for de har altså ikke godt af ikke at blive brugt. Og det er måske noget de fleste ikke tænker over, det sammenholdt med at batteriværktøj som regel er lidt dyrere end det med ledning, gør at jeg plejer at råde folk til at overveje om det er så vigtigt at deres værktøj er uden ledning.

Når det så er sagt, skal folk selvfølgelig købe lige nøjagtigt det de helst vil have. Men spørger de efter mit råd, fortæller jeg hvad jeg har skrevet i denne tråd.

Ps. Det behøver ikke kun at være fornuften der får lov at bestemme. Heldigvis icon_cheesygrin.gif
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

el værktøj makita vs dewalt

Indlæg af Skiveren » 12 jan 2013 23:42

Paw Nielsen skrev:Har ikke haft fingrene i makita 18v bajonetsav, så ved ikke præcist hvad den kan. Men de fleste gange jeg har en bajonetsav fremme er det til at save fortanding i murværk, og der er behov for alle de krafter der kan findes. Og det er oftest så lang tid at det er adskillige batteriskift der skal til for at blive færdige. Og så synes jeg det er mere behageligt med en med ledning

Hvad angår batteriteknologi angår, synes jeg ikke lithium-ion batterierne er helt den revolution de er blevet solgt som, de påståes at kunne holde på strømmen selv ved lave minusgrader. Det er nu ikke min oplevelse. De påståes at kunne holde til mange flere op og afladninger, plus være bedre til slatladning. Det synes jeg heller ikke er min oplevelse. Og jeg ved at dewalt har haft store problemer med kvaliteten af lithium-ion batterierne. Kender en del tømrere der har fået byttet rigtig mange batterier, til gengæld har jeg ikke hørt om problemer i forbindelse med ombytning af defekte batterier på garantien. Og vi snakker ombytning af ca 40-50% af batterierne inden for det første halve år, og de nye batterier den samme fejlrate. Og det er på ordrer med måske 60-70 maskiner.
Men det ligger nok et par år tilbage, så der er nok kommet styr på kvaliteten. Formoder det har været et forbigående problem!
Jeg har en bekendt som arbejdede som inden for staldmontage mm, og han brugte kun dewalt 18 volts maskiner til det meste af hans arbejde, jeg spurgte ham om ikke ham havde problem er med batterierne, da jeg ligeledes kende problemet med dewalt og dens holdbarhed... Men han ingen problemer, da han havde bygget en kasse med fire lynlader i, i denne åben kasse havde han monteret to blæser, som kølede batterierne ned under opladningen :D Hans teori var at batterierne blev varme ved opladningen, og især med lynlader, og derved batterierne hurtigere brændt af... Så derfor havde han lavet denne lader-kasse... :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar