Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Renovering af varme installation

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Renovering af varme installation

Indlæg af neonus » 02 okt 2007 21:18

Hej.

Jeg skal i nær fremtid igang med et større renoveringsprojekt.

Jeg planlægger at montere et woody stokerfyr, ny dobbelt element scancore skorsten samt en 140 liters combi beholder (er det nok hvis man skal have et stort spa bad?).

I ejendommen er der idag oliefyr og jeg har ladet mig fortælle at installationen er et 1-strengs. Hvad vil det sige? Jeg syntes normalt kun man taler om 2 strengs anlæg.
Hvis jeg skal udskifte alt rørføring til radiatorerne, hvad vil så være fornuftigst / lettest at anvende? Idag er det galvaniserede rør (som dog er rustne flere steder). Kan plastrør ikke klare opgaven.

Alt skal trækkes i en ikke særlig høj krybekælder. Alle rør skal naturligvis også isoleres effektivt (er det nok med de skumbakker man clipser omkring?)

Uha det var en masse spørgsmål - hvis nogle kan diske op med tegninger og andre gode råd vil alt være velkomment - eventuelt hjælp i Esbjerg egnen belønnes med god mad og kolde pils :-)


Brugeravatar
Momme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 07 jan 2007 14:01
Mit fyr: Benekov 27PL silver
Areal: 260
Brændsel: Kirsbærsten
Dagligt forbrug: slukket pt.
Årligt forbrug: 10-15 ton.
Geografisk sted: Sydsjælland, Faxe, Orup

Indlæg af Momme » 02 okt 2007 21:26

Du kan vist nok se det på radiatorventilerne er der en firkant bag følerhovet er det et 1 strengssystem
Du får HØJST de du betaler får (tit mindre)

René Bay
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

Re: Renovering af varme installation

Indlæg af René Bay » 28 okt 2007 17:03

Som jeg har forstået det, er forskellen på 1 og 2 strengs systemet at 1 strengs systemet sidder dine radiatorer i "serie" hvor imod 2 strengs sidder parallel.
Men jeg skal prøve at spørge den "gamle" han er smed så han burde vel vide det :lol:
Mvh
René B Jensen
Elektriker af guds nåde og (ikke mindst) bamhjertighed

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Renovering af varme installation

Indlæg af Brian B » 28 okt 2007 18:38

Hej
du har forstået det med strengene rigtig nok, men så vidt jeg ved skal varme laves i sort rør ikke galva. det er til kold vand.
du kan sagtens lave et nyt system i pex rør
de rør skåle der er lige til at sætte om i skumplast, er vist reelt ikke nok til at lave en effektiv isolering, der skal man hvis ud i rock wool rør skåle efter hvad jeg har fået af vide af en vvs tekniker.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Renovering af varme installation

Indlæg af søren ø » 28 okt 2007 22:29

Laver man varme i faste rør, bliver det for det meste lavet i sorte rør, da det er billigere og vandet er iltfattigt og ikke vil tære rørene. Galv. rør er rigtigt nok til vand, både varmt og koldt. Laver man vand i sorte rør holder det ikke længe. Du kan nemt lave det i pex rør (plastik), og du kasn endda købe dem isolerede, så slipper du for at ligge i kælderen og rode med isoleringen. Ellers skal du have fat på rockwool skåle med alu uden på, de isolere rigtig godt, men er selvfølgelig dyrere end "alm." skumplast.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar