skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af pendec »

Fik lige genopfrisket et problem jeg så i sommer, som jeg ikke fik gjort mere ved end jeg tændte pillefyr istedet :(

når denne METRO combi 160L skal sætte over på EL element og varme vand, så er det korrekt at
- pumper skal være slukket
- el kabel sættes til 220v kontakten.
- rød knap på front af combi vvb trykkes ind/ud til EL (den lyser vist så)

så skulle der være varmt vand efter nogle timer??

hvis det ikke er nok, for det virkede ikke her i sommers, hvad kan jeg have overset? kan den være defekt? den har ALDRIG været sat til strøm før denne sommer2012.

smedenselv
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 apr 2007 11:22
Mit fyr: 16 kw woody vers 6.14+biocomfort kedel
Areal: 170
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: V.Nebel ved kolding

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af smedenselv »

du har skruet op på thermostaten ?
man lærer hver dag
pendec

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af pendec »

Ja den er på 6 og ikke flyttet
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af hensan »

- pumper skal være slukket
- el kabel sættes til 220v kontakten.
- rød knap på front af combi vvb trykkes IND til EL - Pære vil lyse uanset om sat til el-drift eller ikke når termostaten er aktiveret.
-Luk afspærrings ventil til Varme systemet for at være sikker på du ikke får cirkulation i varme kredsen

***

Hvis det ikke virker så check overkognings sikring anbragt under skrue.

Hvis du er i tvivl om den den varmer så prøv at sætte din termostat til max. VVB bør nu trække så meget strøm at du tydeligt kan se på din el-måler at den drejer hurtigere/blinker ofte.

Manual for VVB kan findes på: http://www.metrotherm.dk/upload/metro/B ... 60-160.pdf
pendec

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af pendec »

hensan skrev:Hvis det ikke virker så check overkognings sikring anbragt under skrue.
denne læste jeg godt om i manual i sommers, fandt aldrig den sikring bag mærkat. måske er den virkelig "kogt over", og ny sikring skal sættes i? eller hvis den slet ikke sidder der, så skal der en i ;)

nå, men kan godt se at det med lampen er så mindre aktuelt, men vel bare indikation på opvarmning foregår?

- jeg tror ikke jeg har en "afpspærringsventil?" til varmesystem? sidder den i bunden ved termostat på retur (imod pillefyr) eller er det noget som burde være sat på andet sted eller allered er? jeg kan umiddelbare kun se termostat i bund , som drejes imod 0 samtidig med cirkpumper så normalt er slukket om sommeren.

men ok, jeg må få skuet af og se efter en sikring? går ud fra den ligner dem med et glas i midten som trykkes ned imellem 2 holdere? eller er den anden type som gammel el sikringer?

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af hensan »

Overkog sikring er den type hvor du trykker på en pal med en tynd skruetrækker. Din kontrol lampe vil ikke virke hvis overkog sikringen er afbrudt så hvis din lampe virker er der ingen grund til at gåre mere ved dette.

Hvis du har afspæringsventiler på vil disse ventiler sidde på de rør mellem dit ftr og VVB. Du kan saktens køre el-drift uden men du får muligvis cirkulation og kraftig forøget el-regning.

Før du begynder at skille noget af så prøv lige el-måler trikset. Sæt termostat på max, Tilslut el opvarmning som du mener og få din kone til at se på el-måleren samtidig. Ved at tænde/slukke for VVB skal du hvis elvarmelegme er tilsluttet gerne kunne se et tydeligt forbrug ved at måleren begynder at køre hurtigere.
pendec

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af pendec »

hensan skrev:Før du begynder at skille noget af så prøv lige el-måler trikset. Sæt termostat på max, Tilslut el opvarmning som du mener og få din kone til at se på el-måleren samtidig. Ved at tænde/slukke for VVB skal du hvis elvarmelegme er tilsluttet gerne kunne se et tydeligt forbrug ved at måleren begynder at køre hurtigere.
jeg vil se om den ikke lige kan testes mens jeg husker det, man kan vel altid se om elforbrug stiger hurtigt, en rigtig mand bruger jo elspare måler til sine tilslutninger :) så jeg skal nok få det checket og rettet op på om der sluges vildt med el på max blus.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af snubbi »

hej
hvis det er over kognings sekringen.
sider den under den øverst skru over knapen, husk lige at slukke for strømen til vandvarmeren først .
så skal du bruge eks.et stykke 2mm svejse tråd , sikkerhed nål ,eller ligne for at trykke den ind med.
pendec

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af pendec »

jeg genopfrisker lige min gamle tråd.

nu ville jeg prøve at sætte strøm på dyret igen, og med måler på. og der er ingen udslag udover en 5w som er konstant.

jeg slår så vvb'n metrotherm op på nettet, og denne gang noterer jeg mig at en 160ltr beholder kræver 400v , hvor alle de andre godt kan klare 230v. så jeg mistænker dette for at være årsag til den ikke varmer noget vand. går ud fra jeg har læst brochure korrekt?

Beholdere 160 liter
Type 605C til centralvarme
Hedeflade 0,75 m2, 3/4” spiral
3 kW/400 V varmelegeme
METRO nummer: 146051033
VVS nummer: 371314300
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

skift mellem el og central varme på METRO combi 160L vvb

Indlæg af Aaen »

Vores metro kombi på 110, kan køre både på 220 og 380 volt.

Hvor gammel er den?

Besvar