Forvarmning af træpiller??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forvarmning af træpiller??

Indlæg af Ugelvig »

Nu skal vi jo lige være enige om, at jo koldere det er, jo mindre fugt er der pr. m3 luft (målt i gram). Så kolde træpiller (og luften i poserne), der kommer ind i varmen og bliver opvarmet, vil kunne indeholde mere fugt (målt i gram) og holde samme %-vise fugtighed, når de opvarmes. Derfor vi udlufter vores huse med kold (og frisk luft)! At der på overfladen skulle ske en kondensering, der opløser pillerne tror jeg ikke på (med mindre I har en relativ luftfugtighed på +99% inde i huset/fyrrummet - hvilket I typisk ikke har, når fyret kører og trækker luft til forbrændingen.

Så at der vil ske en kondensering (afgivelse af fugt fra omgivelserne på overfladen af pillerne) tror jeg ikke. Tvært imod! At de kan virke fugtige, skyldes blot, at de er kolde når vi holder dem i hånden og vi afgiver fugt. Så snart de (og luften i poserne) bliver opvarmet, vil den relative fugtighed falde!

Der vil måske kunne ske en kondensering udenpå siloen, hvis den bliver fyldt med meget kolde træpiller. Men ikke inden i siloen! Og her vil jeg stadig mene at I burde udlufte mere, hvis det sker :p
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Forvarmning af træpiller??

Indlæg af Klaus »

Udluftningen foregår heldigvis mere eller mindre automatisk her i huset :great:
Vi har vidst en almindelig fugtighed lige pt 65% jeg har heller ikke oplevet der har været fugt udslag nogle steder.
Jeg kan dog huske der har været debat om sodringe i den gamle Benekov, især hvis pillerne var til den fugtige side eller fyr og piller stod meget koldt var hyppigheden af sodringe større. Måske pga den større forskel mellem brændsel og ildsted.
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

Forvarmning af træpiller??

Indlæg af havn »

jeg pumper 25meter under jorden i vaccum system fra et uopvarmet system, gennem en cyklon og direkte i lukket magasin har tilsyneladende ikke problemer med kondendens

Besvar