elektrodesvejser

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

elektrodesvejser

Indlæg af havn »

hej hr hansen
du er jo selv inde på det; hvad skal du bruge den til? her tænker jeg på hvor mange ampere skal du bruge, eller materiale tykkelser vil du svejse i ?
og du har ret en elektrode svjser er meget alsidig, og fejl margin er mindre hvis tilsats materialerne håndteres korrekt,

hvis du vælger en elektrode svejser så vælg nogle rutile elektroder lig dem tørt så er du kørende

mvh Havn

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

elektrodesvejser

Indlæg af Tom_AT »

havn skrev:hej hr hansen
du er jo selv inde på det; hvad skal du bruge den til? her tænker jeg på hvor mange ampere skal du bruge, eller materiale tykkelser vil du svejse i ?
og du har ret en elektrode svjser er meget alsidig, og fejl margin er mindre hvis tilsats materialerne håndteres korrekt,

hvis du vælger en elektrode svejser så vælg nogle rutile elektroder lig dem tørt så er du kørende

mvh Havn
Var den til mig eller hr hansen ?...

Men som allerede skrevet. Skal bruge den til det grove på min bette 4x4 Jimny. Altså 3-6 mm pladearbejde. Skal dog stadig være svejsninger der kan holde til noget :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

elektrodesvejser

Indlæg af lamborg »

så skal du bruge basiske eletroder som 53.13 eller 53.16 de holder men er en smule svære at starte. Eller de var da jeg blev udlært i 78 :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

elektrodesvejser

Indlæg af Tom_AT »

lamborg skrev:så skal du bruge basiske eletroder som 53.13 eller 53.16 de holder men er en smule svære at starte. Eller de var da jeg blev udlært i 78 :-)
okay :-)
nu bare for at være rigtigt besværlig. Men hvordan vil en svejsning være med disse elektroder være, i forhold til hvis man svejsede med co2 svejser? Jeg tænker på styrken :)
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

elektrodesvejser

Indlæg af havn »

øhhh det var til TOM_AT
3-6 mm i en jimy ???mon ikke det er lige i overkanten, på min gamle landcruiser var det kun rammen der var i de godstykkelser!
hvis det er til sådan auto svejsning, noget så glem elektrode! og lige for en god ordens skyld er om basiske elektroder er bedre: ja det er de hvis de håndteres rigtigt altså med bagning og om tørring etc.: rutile er mere allround og styrkerne overgår let trækstyrkerne i stål, så no problem...nå jo de er også billigere...og visuelt meget pænere ikke så knoldet som basiske..
men til dit brug ville jeg nok også se efter en CO2 svejser som kan trække mellem 140-160amp.
eller hvis du kan li udfordringen og evt kan svejse, så en god gang autogen/oxygen er sgu meget sjovt at lege med...

hvis du vælger en elektrode svejser skal du ikke højere op end Ø2,5mm med de plade tykkelse og du vil have brug for ca 50amp pr mm elektrode, det burde gøre det, så et elektrode værk på omkring 140-150amp så kan du kontrollere hvor mange % "duty cycle" hvis du virkelig vil nørde...og holde lysbue på længe...

mvh havn

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

elektrodesvejser

Indlæg af Tom_AT »

Det er som nævnt også kun det grove jeg vil svejse :-)
Spilkofanger er fx 5-6 mm plade.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

elektrodesvejser

Indlæg af Landlyst »

Køb en billig pind... Det er jo sådan set bare en ensretter... Så det er der ikke så meget fikumdikt i.... Og du skal jo ikke svejse 300m af gangen...

Du ved jo godt at der er ting co2 er bedre til, så det er jo ikke det der er spørgsmålet... :great:

Jeg har selv en gammel pindsvejser (arvestykke fra konens morfar) Den ka køre både 220v og 380v... Den ka klare 190amp, men er ikke større end den ka bæres...

Satten den også på arbejde i sommers da jeg lige måtte svejse tvillinghjul til naboens karl... Han havde selv været igang med co2, men kunne ikke komme til ordentligt og det var sgu ikke forkønt :shock: Der skulle en ring på til snapkoblinger (traktortræk) Der var lagt en 8mm ring på fælgen og oven på den endnu en ring som så skulle svejses første ring og den anden... Der kørte den på 190amp og luftkøling icon_cheesygrin.gif så kørte jeg bare løs, tror næsten der røg en halv pakke 4mm elektroder... Men det er afprøvet og det HOLDER :great: så styrken i svejsning har ikke noget at gøre med svejseapperatet, men hvad man bruger af elektrode og hvem der styre elektroden... (han havde selv lånt svejseren for at gøre det, men det var kun mågeklatter) icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

elektrodesvejser

Indlæg af themasterdk »

Jeg vil nok købe et Co2 er selv smed, du ville ikke fortryde det et øjeblink hvis du køber sådan et. Til det du skal bruge det til hjemme på dit slot er et pindeværk ikke det bedste, jo det kan da bruges meeen ikke de penge værd.

Skal du til sjælland har jeg et ældre pindeværk som jeg fik for at tage, det kan du bare komme og hente et lille sødt et men virker icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

elektrodesvejser

Indlæg af Hr.Hansen »

lamborg skrev:Den er sgu billig Hansen !!! og det er kun til småting lige at lægge en streng og en klat hist oge her jeg vil bruge den til. Og det er den super til. ???
Den klare langt de fleste opgaver du kommer ud for der hjemme.

Det eneste der kan være en smule besværligt, er hvis du skal ned i meget tyndt gods og svejse, det kan være svært at drosle den langt nok ned.

Edit.: Og hvis du har pindene liggende på fyret, så de er godt varme, så starter de med det samme.
Jeg ligger gerne nogen på brændeovnen i værkstedet, hvis jeg skal bruge den.
Mvh Thomas Hansen
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

elektrodesvejser

Indlæg af lamborg »

Æv jeg vil have en så kan gå ned i tyndgods også. Kunne godt tænke mig den der som tom har kik på der kan tigsvejse også men med alt udstyr og argon flaske rende den jo nok op i 5 spir så er den lidt dyr til hobby brug.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar