Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 grader

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
tnordholt

Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 grader

Indlæg af tnordholt » 05 okt 2007 20:45

Hmm, hvad er "hoej nok"?? Hele dette forsoeg er jo baseret paa at acceptere en lav roegtemp. og kondensering i baade kedlen og roegroeret pga. indvendig maling med ovnmaling. Min roegtemperatur overvaager jeg med, hold nu fast, et radiostyret stegetermometer fra Weber:) Det betyder jeg kan sidde oppe i stuen og se temp. (ok, nok lidt pjat, med jeg er jo stokernoerd). Temp ligger ved pausefyring nu paa mellem 51 og 54 grader og ved fyring paa mellem 124 og 141 grader. Jeg regner dog med disse falder naar jeg faar sat en nu roegvender i.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 05 okt 2007 20:58

Det jeg mener er om du får kondens i skorstenen ? Altså så der render vand neden ud!? Men det tvivler jeg på når den ligger mellem 120-140 grader.

tnordholt

Indlæg af tnordholt » 06 okt 2007 14:24

Nej skorstenen selv er helt toer, ingen kondens.

Anonymous

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af Anonymous » 13 okt 2007 22:06

Saa har en af opfindelserne vist sin daarlige side! Den si jeg satte ind foran kerten virkede fint i ca 1 uge hvor den "fangede" gloeder der blev blaest ud og disse braendte saa fint af i sien.MEN, tjekkede den idag og den faldt helt fra hinanden pga taering. Det er utroligt en metalsi kan taere op paa en uge. Maerkeligt nok er der stadig ikke noget taering andre steder overhovedet. Nu laver jeg en ny i syrefast rustfrit staal med en smule stoerre huller (ca. 3mm) og ser om det gaar bedre.

Brugeravatar
christian
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 111
Tilmeldt: 19 jan 2007 14:23
Mit fyr: Universal Stokeren
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8-10 tons
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re:

Indlæg af christian » 15 okt 2007 13:14

coctail skrev:Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er smart at køre med en kedel/vendtemperatur på under 60 grader mht bakterier! En af de bakterier som har det allerbedst ved 45 grader er legionella

Du kan næsten ikke undgå at indtage varmt vand når du går i bad, så sørg for Guds skyld at din vantemperatur er over 60grader.

Hvad er vigtigst? dit/din families helbred eller at spare et nogle 100kroner? - jeg ved godt hvad jeg vil vælge.
Enig, og der dør hvert år næsten 50 mennesker i DK af legionella, og det er kun for lavt temp. som er skyld i det.
mvh Christian :-) - http://www.yee-haw.dk - http://www.linkedin.com/pub/2/277/185
http://012.dk/userbar.gif
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng, eller en defekt palleløfter. Helst max. 50 km fra Randers.
HAVES: 2 træsiloer, som har været brugt til korntørring, GRATIS !!!!!!


tnordholt

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af tnordholt » 01 nov 2007 19:59

Hermed endnu en opdatering. Min "opfindelse" med maling med ovnmaling virker stadig helt perfekt. Har nu koert med kedeltemp paa 45 grader i over to mdr og der er absolut ingen taering nogen steder. Min roegvender virker ogsaa fint men roeg temp er nu steget fra 51 grader til 56 grader, saa det er snart tid til rengoering af roegbatteri. Ellers snurrer det hele som det skal. Den hjemmelavede si der fanger gloeder der blaeses ud af kaerten holder fint efter jeg fik lavet en af siderne en gammel skraldespand:) Der kommer ogsaa mindre ilt til gloederne under pausefyringen nu saa jeg har kunnet haeve intervallerne med et par minutter. Lidt har ogsaa ret. Og nej, vi er ikke doede af legionella endnu da jeg stadigvaek varmer op til 70 grader 1-2 gange om maaneden

Brugeravatar
Stokergården
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 04 aug 2008 08:06
Mit fyr: STG Multi Burn 40
Areal: 250 + 550 Værksted
Brændsel: Skovflis/knust træ/roefrø/korn
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 25-250
Årligt forbrug: Ca. 50 Tons
Geografisk sted: Troldhede
Kontakt:

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af Stokergården » 02 nov 2007 07:29

tnordholt skrev:Jeg har over de sidste 6 mdr testet en helt ny metode der baade er simpel og billig. Jeg var voldsomt traet af pausefyring ved 60 grader da spildet er meget stort om sommeren, saa jeg rensede stokeren helt af indvendigt med kaustisk soda (incl roegroeret), lod den toerre og malede den 2 gange paa indersiden med ovnmaling fra spraydaase. Vupti, nu koerer jeg med en kedeltemperatur paa 45 grader, bruger ca. 2 kg piller i doegnet og har varmt vand i hanerne UDEN kedelen taerer op:)

(og har selvfoelgelig timer paa cirkulationspumpen saa den kun booster 3 gange i doegnet af 1 time, det er rigeligt).

Total besparelse i forhold til 60 grader kedeltemp + ingen timer er ca. 40%!!

Hej

Øhh vil det sige vi producenter skal male kedlen på indersiden.

det gør vi da i forvejen men der er ingen maling der kan holde til de temparaturer.
og hvad gør du ved tæring fra vandsiden???

Hilsen Jens

pillen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 04 jan 2007 19:22
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 150
Brændsel: Træpiller

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af pillen » 02 nov 2007 08:05

hejsa ..

Hvad anlæg kører du med..-??

Claus AKA pillen

tnordholt

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af tnordholt » 03 nov 2007 07:01

Husk paa at det jeg har lavet gaar op i en hoejere enhed da ovnmalingen paa indersiden goer at jeg kan koere med en kedeltemp paa kun 45-50 grader og indtil videre bliver kedlen ikke saa varm nogen steder at malingen bliver skadet. Jeg var bekymret for laagen men da den er vandkoelet holder malingen ogsaa der. OG pga malingen goer kondenseringen ingen skade.

Du har ret, taering fra vandsiden kan malingen selvfoelgelig ikke goere noget ved, men jeg leger pr med tanken om hvorfor man ikke kan saette en anode som dem man bruger paa skibe i systemet? Eller evt en elektrisk anode som de der bruges i moderne varmtvandsbeholdere? Du har maaske nogle kommentarer det den ide?

tnordholt

Re: Saadan undgaas kondensering ved pausefyring under 60 gra

Indlæg af tnordholt » 03 nov 2007 07:03

Hej Claus,

Jeg koerer med et Pilevang 25-40 fra 99, desvaerre uden iltstyring


Besvar