Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afgift på brænde og træpiller

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af MichaelK » 14 okt 2012 17:12

svsommer » 14 Oct 2012, 16:58 skrev:jeg er godtnok ved at være træt af de afgifter
hvor kan man se det danske regnskab jeg vil vide hvad mine surt tjente penge går til.
Her f.eks.: http://www.b.dk/politiko/statens-budget-som-lagkage



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Hjemme teori » 14 okt 2012 17:32

Jeg har harceleret en del over denne afgift og er nu egentligt ligeglad (Undskyld Lamborg). Jeg har fundet en tekst fra Deloitte som beskriver at man har besluttet i energiforliget at forsyningssikkerhedsafgiften skal gælde for al rum opvarmning. Altså er det ikke for biomasse, her er det bare uvist om hvordan det skal udmyndtes/indkræves. Det er derfor en fælles afgift for alle, da der stadig er skattestop og man derfor ikke kan hæve skatten.

http://www.deloitte.com/view/da_DK/dk/u ... 0aRCRD.htm
Uddrag:
"Et væsentligt finansieringselement i dette forlig er en ny afgift på energiforsyningssikkerhed (FSA), som vil blive pålagt på rumvarme, dvs. varme fra fossile brændsler (kul, olie og gas) og varme fra biomasse.

For at sikre konkurrenceevnen i det private erhvervsliv er det planen, at energiafgifterne på el og brændsel der anvendes til godtgørelsesberettiget formål (proces), vil blive beskattet mere lempeligt end øvrig energi."
Mvh. Sophus

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 775
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Biomax 15
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af svsommer » 14 okt 2012 18:35

jeg bliver jo helt dårlig når jeg se det forslag der er jo flere udgifter end indtægter.
vi har sku formange offentlige udgifter og hvad fanden er driftomkostninger? er det de skide politiker :evil:
ja nu er jeg sku sur
mvh
svsommer

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af danni-nielsen » 14 okt 2012 23:28

Tja hvis det bliver sådan, så må vi jo have lavet en styret underboring fra en bette garage i sønderjylland til Tyskland så kan de da blæses under jorden her over. :D
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

Skandaleforslag - vedr. afgifter på biobrændsel

Indlæg af dr_schlemer » 17 okt 2012 09:07

Læs følgende link: http://www.tv2fyn.dk/article/356452:Ny- ... traepiller

Citater:
Vil begrænse grænsehandelen Som det er nu, er det nemt og lovligt at købe træpiller i Tyskland.

Man kan bestille dem på nettet og hvis to - tre familier slår sig sammen kan de bestille i store mængder og lade en vognmand hente dem.

Claus Hansen foreslår, at man begrænser handelen i Tyskland, så det kun er tilladt at medbringe, hvad man selv kan transportere, ligesom det gælder for energikoks.

Han så også gerne, at man pålagde de tyske piller samme afgift som i Danmark. Undersøger mulighederne Efter mødet med folkene fra træpillebranchen har Folketingets skatteudvalg rettet henvendelse til skatteministeren.

De vil have undersøgt om det er muligt at sidestille træpiller med energikoks.

- Vi fik nogle nye oplysninger ved mødet, og vi er parate til at undersøge mulighederne for at imødekomme branchen, siger Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen.

Han tilføjer, at der ikke er nogen garanti, fordi der kan være EU-regler eller andet, som hindrer den løsning.

- Sker det, må vi se om vi kan finde andre løsninger, siger Thomas Jensen.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af lamborg » 17 okt 2012 09:40

Sophus . Intet at undskylde fordi man skifter mening. Vi have en sjov diskukristiansen.
Ikke handle med tyskland mere end man selv kan med bringe .. Tja jeg handler med Pille madsen og det er jeg glad ved det fungere og ja de er 2-300 billigere pr megakilo men så heller ikke mere.Og i grunden burde piller i tyskland jo ikke være billigere end forskellen på moms satsen for der er jo ikke forskel på hvad man behøver for at være pillepusher. " 1 lagerhal-1 mand med 1 truck- 1 pc- 1 kontorslave " (tallet 1 kan udviges alt efter salgstal). Det jeg frygter mest er hvis træmafien får regeringens hjælp til berufvorbot så skal vi bare se stingende priser på træpiller for nu har brancen jo ikke nogen udenlandsk konkurence og kan sikkert sagtens finde ud af at lade prisen stige lidt ekstra over en kop øl på den lokale bodega.
Og så et paradoks : Man må må gerne for EU indføre regler som begrænser handel over grænsen for alm mennesker for at pengene ikke flyder ud af landet men man må ikke bestille en flok tog og sige at det skal bygges med dansk arbejdskraft (kostede en togfabrik i Randers livet) for at undgå at pengene flyder ud af landet. (rådne italienere slog os i bold i går :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Brandsen » 17 okt 2012 19:45

Halløj i forum,

Dette tråd nærmest tigger om en kommentar : Jamen så giver vi os da bare til at fyre med korn 8)

En sådan kommentar kan sikkert få smilet frem hos stoker ejere, mens pillefyrs ejere måske kunne få lyst til
at 'pisse i tanken' på min Baxi stoker, der jo fint æder korn i tonsvis.
Men seriøst, så undrer det mig, at der er ufatteligt få tråde her på Stoker Pro om alternative brændsler,
lige undtaget én der her for nylig frisk ville afprøve at fyre med roefrø, og lige har købt 6 ton, så det ser jeg
da frem til at få en tilbagemelding på, ellers er der dæl'me meget langt mellem snapsene.

Men, hvis et pillefyr er beregnet til træpiller, ok, men hvorfor så ikke rapspiller ? Det er jo stort set samme sag.
Eller ét af de allerede eksisterende produkter, hvor pillerne består af halm, korn og kridt ?
Eller hvorfor ikke bare drøje lidt på træpillerne, ved at blande f.eks 30% rene rapsfrø i træpillerne ?
Rapsfrø er det rene krudt, indeholder ca 45% ren olie.

Næppe nogen god ide at hælde ren kornspild i et pillefyr, eller ren raps for den sags skyld, men måske en blanding
med træpiller, så forbrændingen og doceringen er til at styre ?

Synes det er underligt, t ader ikke er bare én af de utallige Scotte ejere eller Ecoheat ejere, der lige har prøvet at kyle 100kg korn
oven i en tankfuld træpiller, eller lige tilsat 50 kg tørret majs, eller 70 kg roefrø, eller hvad ved jeg....
Der må da for hulen være nogle entreprenante brugere her på Stoker Pro, der kunne komme med nogle velafprøvede
'recepter' på mindsket forbrug af de dyre træpiller.

Der må være ét eller andet jeg har overset 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Brian B » 17 okt 2012 21:15

Hej
Korn er ikk så spændene til 160 kr plus moms som jeg fik i år der er ikk meget til det ekstra bøvl og tærring og aske jeg har tygget 6 tons gratis korn for nogen år siden fint nok det var jo gratis men prisen hvis det skal købes er jo tæt på piller, jeg har osse futtet 40 m3 miniflis af som jeg gav 6500 kr for ink transport det var der osse bøvl med skulle køres ind med bobcat i laden og skovles i en vogn og så i fyrrummet igen det tager tid og der er bøvl
Sidst prøvede jeg knuste paller fik en buggi trailer med høje sider fuld jeg lavede 7-8 vejninger af det ca 1000 kr pr ton så skal jeg ud og låne lastbil til og hente igen køre det ind med bobcat... Fik i stedet 6 paller rw fra pillemadsen til ca 10000 leveret det er sgu nemt at tage en sæk og kyle i fyret...
Men hvis jeg havde en stor lade der kunne gå en lastbil ind og tippe og et reka elles ksm med 2-3 m3 kasse på og min egen bobcat eller mini læsser så ville jeg kun fyre med flis men det ville tage nogen år og tjene det hjem.....
Og sjovt nok er prisen på det alternative altid lige så det knap kan svare sig med mindre man ikk har andet at lave end at fyre men med 2 små børn og en ombygning så bliver det ikk lige med det samme og hvis der kommer afgift på piller så må jeg bare drage fl6 eren op og smutte til Madsen selv
Er der nogen der har regnet på hvad det koster at købe det store fyr der spiser alt feks flis til 150 kr pr m3 og spytter asken ud kontra en scotte på piller over 20 år jeg er ikk sikker på du kan tjene de 50-60000 mere hjem på det billiger brændsel
Det er cirka der jeg er kommet til..
Ps kender ikk raps prisen men er sikker på det er dyrt 3000 pr ton er et bud men ved det ikk det kan osse fås som afrens men så er det halve sand og de fleste har fundet ud af at det osse kan koste penge
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af lamborg » 17 okt 2012 21:42

Jamen et eller andet sted har du naturligvis ret Brandsen men jeg er nu ikke så sikker på at der er særligt meget at sparre og det du tilsætter skal jo være jævnt fordelt ellers er det jo ganske umuligt at lave en afvejning så fyret kan kører stabilt. Og nu viser det sig jo at afgiften kommer på en anden måde så burde piller jo ikke blive dyrere. Altså ikke lige med det samme.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af lamborg » 17 okt 2012 21:46

åh så lige det sidste i Sophus artikel.
" Forsyningssikkerhedsafgiften forventes at træde i kraft i 2013 og skal indbringe 0,6 mia. kr. i 2013 stigende til 2,8 mia. kr. i 2020 i nettoprovenu, dvs. efter der er givet lempelser til erhvervet (for biomassen ventes den dog først at træde i kraft i 2014)."
Så det ser ud til at biofolket slipper i 2013
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar