Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifergas nej tak!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af Bjarne B. » 26 sep 2012 19:31

Hej

Jeg vil lige orientere jer om, at man i den tidligere regering har givet det franske olieselskab TOTAL lov til at bore efter skifergas to steder i Danmark. Det første sted er nær Dybvad i Nordjylland og næste sted bliver i Nordsjælland.
Boringerne er forbundet med meget stor forurening samt stor fare for, at drikkevandsforsyningen i området bliver ødelagt.
Selve opgaven med at bore efter gassen foregår ved, at man borer 3-4 kilometer ned i undergrunden. Her sætter man så borehullet under et meget kraftigt tryk, som får skiferen til at danne revner, hvorved gassen frigives. Dette kaldes frakturering, og er en proces, hvor der anvendes 15.000.000 liter vand tilsat knap 600 forskellige kemikalier, hvoraf de ca. 100 er kræftfremkaldende. Af dette forurenede vand suges en del op og sendes til rensning, men det resterende bliver nede i jorden for altid.
Problemet med frakturering er, at drikkevandet i området ofte forurenes af disse kemikalier, samt at den gas der ikke samles op i røret siver op igennem jordlagene og blander sig med drikkevandet.
I filmen Gasland kan man se de konsekvenser jagten på skifergas har ført med sig i USA. Udvinding af skifergas er blevet forbudt i en række lande, deriblandt TOTALs hjemland Frankrig på grund af den meget store risiko for forurening.

Der er oprettet en underskriftindsamling imod TOTALs boringer i Danmark her, som jeg vil opfordre jer til at gøre brug af: http://www.avaaz.org/en/petition/Nej_ti ... Cpbb&pv=19 (skriv email og navn ude til højre og tryk sign)
Vil i vide mere kan i se siden: http://skifergasnejtak.dk/
Samt Facebook siden af samme navn: https://www.facebook.com/#!/Skifergasnejtak
Og filmen Gasland kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=DsBb_xmlKt4

Hilsen Bjarne


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af BWJ » 26 sep 2012 20:36

Tænk hvis folk var lige så langt fremme i skoene, når vi taler lossepladser, atomaffald og dumpning af forurenet jord., :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
fantasia
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 17 okt 2011 23:20
Mit fyr: Woody 10Kw ver.6.78 BS20
Areal: 161
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Årligt forbrug: ca. 6 t
Geografisk sted: Østsjælland
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 9 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af fantasia » 28 sep 2012 10:01

Nu skal de jo først lave undersøgelser om der er gas i undergrunden og om det kan betale sig at bore efter det.
Og nej jeg er overhovedet ikke foretaler for at der skal udvindes skifergas i den danske undergrund new17
Har Pellmon på fyret, dog ikke online.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af Bjarne B. » 28 sep 2012 23:03

De mange kemikalier skal også pumpes ned i undergrunden op til otte gange ved prøveboringen. Jeg fatter ikke, at der ikke har været mere aktivitet omkring dette alvorlige emne, end der har. Hvis nogen bruger raundup i haven eller kører i en bil uden katalysator, så er helv... løs, men at et fransk firma går efter retten til at forurene danmarks undergrund, med stor risiko for forurening af drikkevandet, er ikke noget, der kan hidse særligt mange op, eller hvad...?
Ved en undersøgelse af 62 borringer i USA viste det sig, at der var spor af kemikalier i 60 af borringerne...!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af MichaelK » 28 sep 2012 23:25

Nu er der jo mere en een side af samme sag. Se mere her: http://www.youtube.com/user/noteviljustwrong

Især filmen GASland er under beskydning for at være vildledende. Om det er rigtig, skal jeg ikke gøre mig
til dommer over. Kan bare konstatere, at "Instruktøren" tilsyneladende ikke har være helt objektiv i hans
fremstilling af problemerne.
Dermed ikke sagt at FrackNation har mere ret i deres angreb på filmen. Jeg synes dog det er rimeligt tydeligt,
at hver side af sagen mener de har ret. Jeg synes også at GASland filmen fremstår mindre troværdig, når der
i "glemt" visse faktuelle oplysninger i instruktørens forsøg på at fremme sin fremstilling af sagen.

Indvinding af skifergas i Danmark, vil helt sikkert være underlagt gældende miljøbestemmelser på området.
Derfor er jeg også overbevist om, at arbejdet vil blive stoppet, hvis der er nogen væsentlig fare for miljøet.
Der er ikke mange miljølovgivninger, der er så skrappe som vores. Jeg mener det vil være naivt at tro, at
gasselskaberne vil få lige så frie hænder i Danmark, som i USA.

Jeg bestrider ikke de faktiske indvinding metoder, det har jeg ingen baggrund for. Sikkert er det dog, at den
samlede miljøbelastning ved indvindig af gassen vil blive vurderet, og div. retninglinier for arbejdet vil blive
udarbejdet efter det. Hvis det overhovedet kommer igang?

Jeg er sikker på at de danske miljømyndigheder vil stoppe arbejdet, hvis forholdene viser sig at være alt for
uholdbare til en videreførelse af projektet. En tilladelse til prøveboringer, er ikke automatisk en tilladelse til
en egentlig gasproduktion.

Så slå koldt vand i blodet, og vent og se hvad det ender med, efter prøveboringerne.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Skifergas nej tak!

Indlæg af Landlyst » 29 sep 2012 00:06

Hmm interessant... Ikke at jeg umiddeltbart synnes det er en go ide... Så er det dog påfaldende at der er en så letsindig omgang med sandheden i en dokumentar....

Men jeg forstår ikke lige hvorfor alle de kemikalier skal til, hvorfor ikke "bare" vand og sand...? Så listen over kemikalierne... formaldehyd, glycol, metanol og mange andre sager... Som vi gemmen tiden har brugt store summer på at oprense jorden for.....

At der ka sættes ild til vandet, viser sig jo så nok ikke at have meget med fraking at gøre.... Men det er vel ik nogen grund til at gøre høfte 42 til et grønt område..

Vi nok være mere fortaler for at man så bruger pengene på vind/sol/bølge energi end at bruge dem på den gas... Og med det radioaktive stof der kommer med op, så var kernekraft måske ligefrem det mindste af 2 onder....

Men hvad indebære prøveborningerne? Det er vel ikke bare et hul i jorden (for så har Kvols et billigt til salg.... icon_cheesygrin.gif ) Jeg forstiller mig da at de har gang i frakingen med det samme for at se om der ka frigives gas? :shock:


Besvar