Råd og vejledning

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Anonymous

Råd og vejledning

Indlæg af Anonymous »

Hej

Jeg har en masse spørgsmål som jeg faktisk ikke selv kender endnu... Med andre ord jeg er helt uvidende om fyr verdnen! "Problemet" er at jeg har købt et hus hvor der skal instaleres et nyt fyringsanlæg. Der er pt olie fyr, men dele heraf skal udskiftes og så vil det jo være oplagt at lave hele skiftet til et stoker fyr! Men, men som sagt er jeg jo uvidende om hele denne verden. Hvor kan jeg skaffe basis viden om stokerfyr? - Hvordan de virker - hvilke dele de består af - evt ombygning/tilbygning af oliefyr(hvis det er muligt) - Det skal siges at det skal være billigt! Jeg har tid og mod til at gøre meget selv bare det er billigt!

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe!

På fEorhånd tak for hjælpen

Christian

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Hej Christian
Som en god start på din kæmpe opgave, ikke problem, bør du oprette en profil.
Dernæst skal du pløje hele Forum igemmen og de ubesvarede spørgsmål du herefter måtte ha' stiller du så til brugerne.
Du bør dele dine spm op i adskilte emner, så får du de bedste svar.
Velkommen her og god fornøjelse.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

Hvil lige sige at det ikke er så nemt at få godkendt at sætte pillebrænder direkte på olie kedlen....

din skorstens fejer kan hjælpe dig med fortælle hvad du må i dit nuværende fyrrum...

hvis du har en ældre skorsten er det godt lige at få fejern til at sige om den er ok+hvor høj røgtemp der børvære i din nuværene skorsten...

hvor mange m2 skal opvarmes
har du gjort overvejelse af brændsel

så er der lidt at spekulerer på :D
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
ChristianR.L.
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 sep 2007 20:38
Mit fyr: Gammel utæt, umærket, ulmende stoker
Areal: 200
Brændsel: træ
Dagligt forbrug: Hele tiden
Årligt forbrug: ?

Indlæg af ChristianR.L. »

Hej, tak for de hurtige svar!

Så skulle profilen være oprettet, og nogle af overvejelserne være gjort!

- Egentlig har jeg ikke noget direkte ønske om at få sat stokeren direkte på den nuværende olie kedel, men selvfølge ville jeg overveje dette hvis det kan lade sig gøre/er en billig løsning.
Jeg står over for at skulle bygge et helt nyt fyrrum i enden af en gammel lade og har i den forbindelse læst lidt om div. regler til indretning. Jeg skal desuden bygge/erhverve mig en skorsten som selvfølgelig skal overholde kravene!

Det jeg mangler er et overblik, hvilket jeg hurtigt mister i de mange detaljerede og specifikke indlæg i debatten.

I essens; hvad er en stoker? Er der udelukkende en anordning til styring af brændetilførsel? Kan man evt få samme udnyttelse af et traditionelt fyr man kommer brændeknuder i? - Ang tanker vedr. brændsel forestiller jeg mig at det kunne være en blanding af korn og evt. brænde, hvis det er muligt? Jeg er egentlig ikke udeefter et fyr der ikke kræver arbejde, jeg skal gladeligt smide brænde på en gang om dagen, hvis det er nødvendigt/billigere. Jeg vil gerne have et billigt og miliøvenligt alternativ til konventionel opvarming. Kan stokeren også opvarme de varme vand til badet ligesom oliefyret? Huset det skal opvarme er ca 220kvm.

Jeg skriver i Gæsteforum da jeg ikke helt kan finde den specifikke fora til disse amatør spørgsmål...

Jeg glæde mig til at blive klog på denne verden icon_cheesygrin.gif

Jeg er taknemlig for alt den hjælp der kan gives!

Mvh
Christian
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

fri debat eller.. Kedler, installationen & skorstenen

så kan vi altid flytte det hvis det tager en bestemt retning...

amatør spørgsmål er de bedste dem er vi mange der tør byde ind på så bare kom med dem :D

ved fyring nu om dage bruger man som regl gennemløbsvarmtvandsbeholder(hvis man ikke vil fyre om sommern skal den være med elpatron der kan opvarme beholdern) på ca 110liter
det vil sige man opvarmer det varmevand med rørene som radiatorene sidder på så med en ventis styrer hvor varmt man vil have vandet der så bliver varmet op som en radiator
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

ChristianR.L.
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 sep 2007 20:38
Mit fyr: Gammel utæt, umærket, ulmende stoker
Areal: 200
Brændsel: træ
Dagligt forbrug: Hele tiden
Årligt forbrug: ?

Indlæg af ChristianR.L. »

Ok jeg prøver at gentage mine spørgsmål i et af de fora du nævner! Tak for hjælpen :D

Christian

Besvar