Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan et fyr være for stort???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Landlyst » 15 apr 2012 12:44

MichaelK » 15 Apr 2012, 12:40 skrev:Jo, men herderne er jo ikke helt ens. Det må da give en forskel?


Mvh.


PS.:
Jeg er nok også mere ovre i de eksempeler Du selv kommer med?
For jeg tror faktisk at mine betragtninger falder lidt uden for det
Du egentlig startede tråden med? :wink:

Hmm nu er det jo ikke i herden at varme optagelsen sker.... Så vil stadig påstå at om du brænder et kg af på en eller en anden herd burde give samme mængde varme ud af kedlen.... :great:


Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Flyball » 15 apr 2012 13:31

noller » 15 Apr 2012, 11:35 skrev:Enighed opnår mennesker aldrig det er godt det samme, sæt nu det var noget skidt de bliver enige om, vover stadig påstanden højere virkningsgrad = højere forbrug. Den højeste virkningsgrad opnår man når fyret kører maks. Hvis og så fremdeles det sker hele tiden ja så vil dit forbrug også blive derefter.
Noller min bedste ven, hvor kommer lige denne fra ? højere virkningsgrad = højere forbrug


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af remme » 15 apr 2012 14:21

:lol:
Virkningsgraden siger noget om den relative omsættelse/forbrændning af piller til varme i kedlen med den en bestemt brænder ved den mest optimale indstiling. Det betyder på almindelig dansk, at du får mest varme ud af pillerne i et fyr med en virkningsgrad så tæt på 100% som muligt.

At du så bruger flere kilopiller med en stor brænder/kedel på optimal indstiling påvirker ikke ikke din virkningsgrad medens den kører.

Du kan nok hæve din udnyttelsesgrad ved at ha en lidt mindre brænder i en stor kedel,som kører langtid og med fuld skrue frem for et bål, der blot gløder med den større brænder. Den lille brænders varme har jo rigtig dejlig lang tid til at afgive sin varme i kedlen og du har et mindre røgtab samt færre pauser i fyringen.
Det eneste du skal sikre er, at din forbrænding er i orden og at din kedel og skorsten kan tåle kondens.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2012 17:44

I det tænkte eksempel med samme kedel er de jo nok få procenter der afgør det! og ikke nødvendighvis er den ene bedre end anden.
Men det er vigtigt, selvom de kan køre modulerende, at bålet bliver varmt nok til at forbrænde alle røggasser.
Så gammel lærdom siger jo at bålet helst skal være varmt nok for at forbrænde alt. Hvis man kan opnå det, går man nok ikke helt galt i byen.
Men stadig som andre siger, kører de ofte bedst ved omkring 80 ydelse, sikkert fordi de bliver spændt for hårdt for ved højere ydelse og derfor et lille tab i forbrændingenfor meget luft og ved lavere ydelse bliver bålet måske ikke helt varmt nok.

Men så længe folk kigger på samme kedel er der nok ikke nogen der kan svare "helt" rigtigt.
Men da brænderen nok er den mindste investering så byt til nyt, hvis det tydeligt viser sig at man har valgt forkert, det er straks værre hvis det er hele kedlen, brænderen og måske pilletanken der skal byttes. Så kan man ikke bare bytte til nyt og så bliver spørgsmålet pludselig intressant, fremfor her hvor i "undskyld" jeg siger det mundhugges om få procent samt lidt religion.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af no100 » 15 apr 2012 17:52

Hej jeg vil også være med til at tænke logisk :roll:
En vis mængde brændsel kræver en bestemt mængde ilt plus en minimum varme.
Hvis forbrændingen skal værre fuldkommen skal ilten tilsættes de rigtige steder.
x andel i bålet og x andel i røggassen.
Så skal vi lige regne ud hvor meget pillerne fylder.
Nu ved vi hvad der skal til at lave en hert der passer til 16 kw. :)

Her bagefter finder vi ud af at vi kun skal bruge 10 kw. Så løsningen bliver at vi skruer ned for pillerne og luften, det med luften er svært at styre så vi montere ilt styring, så nu kører det.
100 % nej det tror jeg ikke. :?
for der er kun 2/3 piller på herten og hullerne der sørg for en god forbrænding er lavet til en fuld hert. :cry:
hilsen no100. :)


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af noller » 15 apr 2012 19:54

Flyball » 15 Apr 2012, 13:31 skrev: Noller min bedste ven, hvor kommer lige denne fra ? højere virkningsgrad = højere forbrug


:great:
Ups! var ud fra den betragtning at fyret køre maks. for at levere varme nok til huset.Høj virkningsgrad=ren kedel=stort forbrug hvis fyr ikke kan følge varmetabet i huset.


Besvar