Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan et fyr være for stort???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af jordvarmekongen » 14 apr 2012 12:09

MichaelK » 14 Apr 2012, 11:55 skrev: Det er noget sludder Du kommer med, når man taler pillefyr :roll:

Hvis dit hus har et varmebehov, der kræver at fyret "halser bagefter", så
kommer Du nok til at fryse, men din fyringsøkonomi er helt i orden. Pillerne
forbrændes jo bedst ved fuld last :great:

Men holder man omdrejningerne nede, som Du udtrykker det, så kommer
man jo også til at fryse. For huset har jo stadig et varmebehov uanset
fyrets maksimale ydelse.



Mvh.
michael har fat i den lange ende her
og Michael har ret i at ønsketænkning ift. virkningsgrad er at fyret har noget at bestille hele fyringssæsonen, men dette er desvære ikke tilfældet.
og vi skal lige blive enige om at hvis dit hus behøver en dim. effekt 11 eller12 kw så kan du ikke holde varmen med et fyr der yder 10 kw ved dim temp. Nej fyret behøver ikke at have den bedste forbrænding ved 100% fuldlast, det kører flest tilfælde bedre ved 80-90% last da der ikke bliver pumpet lige så meget luft gennem kedelen ( dette kan bekræftes med røggas analyseudstyr)
men det er også derfor at jeg skriver at fyret kører bedst når man rammer dets modulaitions område, fabrikanten har jo sammensat styringen således af den slukker når forbrændingen bliver for dårlig, når man nu ikke kan ramme den optimale forbrænding hele året.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Grevens » 14 apr 2012 12:34

... i stil med andre herinde vil jeg således udtale mig om noget jeg ikke har forstand på ...

... men ...

- forskellen på 9 og 15 KW Ekoheat er blandt andet størrelsen på kedlen ... - og hvorlangt ned i ydelse den kan køre fornuftigt !!!

- når eksembelvis mit hus bér om en smule varme vil 9éren starte op og levere 2,5 KW og så stå og småhygge sig lidt med det ...

- hvis jeg havde købt en 15ér ville den gøre det samme ... men stå og småhygge sig lidt med at levere 3,9 KW ... og af den vej bruge mere energi og energi er = flere piller ...

- nu ved jeg godt at mange vil påstå : "jaaaamen man kan jo bare " :

- køre den ned til 10% i drift ... ??? tro selv på det ... for det gør jeg ikke ... så skulle 9éren jo kunne køre fornuftigt med at levere 0.9 KW ... det kan den ikke ... det skal jo trods alt liiidt bål til = brændsel / varme / ilt for at det giver = varme ...

- jaaaamen min scotte kan godt ... !!! tro selv på det ... for det gør jeg ikke ... - nu koster det jo ikke noget at der i et display styret af en microchip står 10% ydelse ... på et stooort anlæg kan jeg godt tro på det ... men de små anlæg som vores !!! ... nada ... prøv selv at tænke tanken til ende .... .... 5-11 piller der ligger og smålumrer i det ene hjørne !!! .. igen er min forudsætning at det skal være fornuftigt !!!

- al sund fornuft siger mig at det er bedre at have et anlæg der lægger sig i underkant af "worst case senario" ... fordi anlægget mestendels kører i mellemlast ... end et anlæg der tager højde for og lægger lidt til "worst case senario" ... sutsko og termounderhylere kan stadigvæk fåes for en billig penge de 4-10 dage om året det behøves ...

- når det er sagt ... så læs gerne den første linje i mit indlæg igen ...

-jeg kender jo basalt set ikke til scotte woody ... men jeg erkender at der er nørder derude der vitterligt KAN få dem langt ned i ydelse, ved at fifle og rode og toptune ... det er bare ikke det "vi andre" ikke nørder ( på dette område ) normalt efterspørger ... ( jeg er selv nørd .. bare i et andet "emne" )

funnyanimation28.gif

PS: jeg fortår godt trådstarters mening med dette tanke eksperiment ... -og jeg håber der er én klog Olfert der kan komme med dén saglige faglige teoretiske baggrund ... og ikke kun denne "religionsdebat" ...

PPS: jeg holder med Michael ... det er bare af principielle grunde og fordi han har et navn der er nemt at huske ...
...

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af noller » 14 apr 2012 12:38

Det er da en større omgang sludder man drejer da bare termostaterne på ens radiator op så fryser man ikke. Kan fyret ikke levere til husets samlet varmeforbrug ja så siger det jo sig selv at det vil køre maks. hele tiden og hvor bliver det økonomiske så er af, jo det ender i større forbrug til indkøb af træpiller. Almindelig visdom siger først indstille høj og der skal fyret ramme husets varmebehov og gå i lav og så ellers stå og pendle imellem høj lav pause. Den største økonimiske gevinst at opnå er jo at fyret kører når behovet er der selvfølgelig med den bedst opnålige forbrændning og det er jo det der er genialt at fyret kan modulere til sluk og selv starte når behovet er til stede.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Grevens » 14 apr 2012 12:55

noller » 14 Apr 2012, 12:38 skrev:Det er da en større omgang sludder man drejer da bare termostaterne på ens radiator op så fryser man ikke. Kan fyret ikke levere til husets samlet varmeforbrug ja så siger det jo sig selv at det vil køre maks. hele tiden og hvor bliver det økonomiske så er af, jo det ender i større forbrug til indkøb af træpiller. Almindelig visdom siger først indstille høj og der skal fyret ramme husets varmebehov og gå i lav og så ellers stå og pendle imellem høj lav pause.

... virkningsgrad ... - virkningsgrad ved Højlast er generelt 4-5 % højere ... -end ved lavlast ...

- nu er 4-5 procent jo ikke mejet ... medmindre man skal gå den sats ned i løn ... men det ændrer ikke ved fakta ...

- og dermed mener jeg ikke at jeg hylder den Russiske model med at køre med fuldhane på radiator og så åbne vinduer som styring ... = fuldlast hele tiden = go´ økonomi ...
...

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af thy » 14 apr 2012 13:06

det det drejersig om er hvor lidt en pilleprænder/stoker kan køre med og stadig køre optimalt....

brændehovdet er det lille vil et lille bål fungere fint =lav forbrug
omvendt vil et stort brændhoved først køre optimalt når det er så fuldt af piller så luften bruges rigtigt..derfor højer minimums forbrug .kan så redes ved start stop fyring som feks skotten kan stilles til (kan den ikke)

feks baxi

1,5 minimum 4,3kw med fabriks indstilling
2,5 minimum 7,3kw med fabriks indstilling
der er jo en del forskel i tomgangsforbrug.... her er der jo kun pausefyring som muelighed og derfor unødvendig til svining af kedel(ellers fungerer det udemærket)

du spejler vel heller ikke 1 æg på den store pande hvis man lige kan bruge en lille.... samme arbejde bare billigere at bruge værktøjet der passer...

undskyld sluderen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 13:11

MichaelK » 14 Apr 2012, 11:55 skrev: Det er noget sludder Du kommer med, når man taler pillefyr :roll:

Hvis dit hus har et varmebehov, der kræver at fyret "halser bagefter", så
kommer Du nok til at fryse, men din fyringsøkonomi er helt i orden. Pillerne
forbrændes jo bedst ved fuld last :great:

Men holder man omdrejningerne nede, som Du udtrykker det, så kommer
man jo også til at fryse. For huset har jo stadig et varmebehov uanset
fyrets maksimale ydelse.



Mvh.
Ak ja - om ikke andet så kan der da komme gang i diskussionerne.

Hvordan kan du skrive at pillerne forbrændes bedst i fuld last ???

Hvis en Scotte er indstillet korrekt vil den brænde med en god, klar hidsig rødlig flamme (vist i Scottemanualen) uanset belastning og en ting ved jeg da om ild.
Hvis flammen har en bestemt farve har den en bestemt temp. Og for at opnå en bestemt temp. skal der den korrekte luftmængde der harmonerer med en mængde brandbart matriale.
Ved høj last - mange piller og meget luft.
Lav last - få piller og mindre luft.
Så hvis dit fyr er indstillet korrekt brænder det optimalt ved enhver belastning.

Det er min mening - Hilsen "Prins Knud" :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 13:20

Grevens » 14 Apr 2012, 12:34 skrev:... i stil med andre herinde vil jeg således udtale mig om noget jeg ikke har forstand på ...

... men ...

- forskellen på 9 og 15 KW Ekoheat er blandt andet størrelsen på kedlen ... - og hvorlangt ned i ydelse den kan køre fornuftigt !!!

- når eksembelvis mit hus bér om en smule varme vil 9éren starte op og levere 2,5 KW og så stå og småhygge sig lidt med det ...

- hvis jeg havde købt en 15ér ville den gøre det samme ... men stå og småhygge sig lidt med at levere 3,9 KW ... og af den vej bruge mere energi og energi er = flere piller ...

- nu ved jeg godt at mange vil påstå : "jaaaamen man kan jo bare " :

- køre den ned til 10% i drift ... ??? tro selv på det ... for det gør jeg ikke ... så skulle 9éren jo kunne køre fornuftigt med at levere 0.9 KW ... det kan den ikke ... det skal jo trods alt liiidt bål til = brændsel / varme / ilt for at det giver = varme ...

- jaaaamen min scotte kan godt ... !!! tro selv på det ... for det gør jeg ikke ... - nu koster det jo ikke noget at der i et display styret af en microchip står 10% ydelse ... på et stooort anlæg kan jeg godt tro på det ... men de små anlæg som vores !!! ... nada ... prøv selv at tænke tanken til ende .... .... 5-11 piller der ligger og smålumrer i det ene hjørne !!! .. igen er min forudsætning at det skal være fornuftigt !!!

- al sund fornuft siger mig at det er bedre at have et anlæg der lægger sig i underkant af "worst case senario" ... fordi anlægget mestendels kører i mellemlast ... end et anlæg der tager højde for og lægger lidt til "worst case senario" ... sutsko og termounderhylere kan stadigvæk fåes for en billig penge de 4-10 dage om året det behøves ...

- når det er sagt ... så læs gerne den første linje i mit indlæg igen ...

-jeg kender jo basalt set ikke til scotte woody ... men jeg erkender at der er nørder derude der vitterligt KAN få dem langt ned i ydelse, ved at fifle og rode og toptune ... det er bare ikke det "vi andre" ikke nørder ( på dette område ) normalt efterspørger ... ( jeg er selv nørd .. bare i et andet "emne" )

funnyanimation28.gif

PS: jeg fortår godt trådstarters mening med dette tanke eksperiment ... -og jeg håber der er én klog Olfert der kan komme med dén saglige faglige teoretiske baggrund ... og ikke kun denne "religionsdebat" ...

PPS: jeg holder med Michael ... det er bare af principielle grunde og fordi han har et navn der er nemt at huske ...
Hej Greve

Her er netop et eksempel på at jeg har taget udgangspunkt i en Scotte 10 kontra 16 da de sidder på samme kedel - du nævner selv 9 kontra 15 kw Ekoheat på forskellig størrelse kedel og så synes jeg ikke helt at det kan sammenlignes Og så har Michael og andre sansynligvis ret i virkningsgrad og andre ting.
Jeg kunne heller ikke drømme om at sammenligne Scotte 10 kw m Black Star 20 kontra Scotte 20 kw m Black Star 30 da det er to forskellige kedelstørrelser.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af noller » 14 apr 2012 13:30

Grevens » 14 Apr 2012, 12:55 skrev:
... virkningsgrad ... - virkningsgrad ved Højlast er generelt 4-5 % højere ... -end ved lavlast ...

- nu er 4-5 procent jo ikke mejet ... medmindre man skal gå den sats ned i løn ... men det ændrer ikke ved fakta ...

- og dermed mener jeg ikke at jeg hylder den Russiske model med at køre med fuldhane på radiator og så åbne vinduer som styring ... = fuldlast hele tiden = go´ økonomi ...
Lumrefyring kan man indstille sig ud af hvis fyret er for stort hvor i mod er det for lille vil det hele tiden køre maks. og så bliver forbruget større, og når jeg skriver for stort ja så mener en smule for stort. Er fyret en smule for lille vil det ikke kunne varme dit hus ordenligt. Den danske model er bedre luk termostater når du åbner dine vinduer. Nu er 22-23 gr. at fortrække nogen siger 21 men jeg fortrækker 22-23 gr. Mener det hjælper ikke ligefrem at skrue op for radiatorer hvis fyret ikke kan levere de 22-23 gr. jeg foretrækker.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Landlyst » 14 apr 2012 13:37

Nu vil jeg også lege klåge åge..... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Men i svare ikke helt på det Lintz spørger om... Nemlig at det er en brænder på 10 kontra en på 16, på den SAMME kedel..... Og der vil jeg nu mene han har ret.... For hvis det er den samme kedel så må den mængde piller der skal brændes for at lave X antal Kw være den samme...

Hvis man tager en diesel motor men en rotorpumpe som ka (fiktive tal) yde 50HK ved en brændstofmængde på 100mm3(er det ikke den korrekte benævenelse?)

Så tager man og sætter en stor rækkepumpe på den ellers samme motor, så skal den stadig give samme brændstofmængde for at den yder 50Hk... Men den ka også give meget mere og så der med give flere HK...

(ved godt man så vil ændre mange andre ting irl også)

Men princippet er det samme... Pumperne er brænderen og motoren er kedlen.... icon_cheesygrin.gif

Og holder stadig med linzt har ikke læst noget det var logisk overbevisende endnu (ka godt være i nogle har ret i det i siger men det er bare ikke lige det som det spørgsmål her går på.... )

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af KennethPoulsen » 14 apr 2012 13:43

Spændende diskussion med dimensionering af anlæg, når vi snakker fyr og opvarmning af vand.

Nu har vi en Ecoteck pillebrændeovn, der leverer varm luft - og en masse af det. Og det "larmer" altså når blæserne kører, hvordan man end vender og drejer det.

Jo mere der er "skruet op" for brændeovnen, jo mere larmer blæserne, og omvendt.

Så der vil jeg mene, at der er et andet forhold også. Det kan meget vel være, at fuld belastning giver den bedste brændselsøkonomi, men det giver altså også samtidig den største støj når vi snakker blæsere. Omvendt vil et "overdimensioneret" pillebrændeovn måske give lidt dårligere brændeøkonomi fordi den mestendels står på første ud af fem trin, og småhygger sig, men samtidig larmer det væsentligt mindre.

Jeg er glad for, at vi "overdimensionerede" vores anlæg lidt, selv om det stadig larmer en del - jeg tror bare, at det ikke larmer så meget, som hvis det havde været underdimensioneret, og skulle køre fuld kraft for at varme huset op, men måske andre med pillebrændeovne med aktive blæsere til at sprede varmen vil give kommentarer med her også? :) ...

Mvh. Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader


Besvar