Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Helt til hundene...

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Syntes du det er ok at skyde en hund såfremt denne strejfer gentagende gange på din grund

Ja, såfremt ejeren skriftligt er blevet advaret
76
82%
Nej
17
18%
 
Afgivne stemmer: 93

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Helt til hundene...

Indlæg af BWJ » 28 mar 2012 21:49

vilhapiller » 28 Mar 2012, 21:41 skrev:Man skal enten have jagttegn eller være uddannet til at aflive. I danmark kan man kun få lov til at bære og bruge våben med gyldig jagt tegn. En våben tilladelse til et bane våben til konkurrence skydning må kun fragtes til og fra bane.
Enig :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Helt til hundene...

Indlæg af majland » 28 mar 2012 21:57

En træls situation - både for jægeren der ikke kunne slippe for naboens hund og for hundeejeren.
Må hellere starte med at vi ikke har hund, men kun katte. Ikke fordi vi ikke gerne ville have en hund men mener ikke vi har tid nok til en. Katte har vi mindst et par stykker af (og pt lidt for mange) UDE. De kommer ikke i huset - og de ved det. Det afholder dem selvfølgelig ikke altid for at prøve om de kan liste ind hvis der lugter af noget lækkert.Og det vil de sikkeret også kunne finde på hos en nabo. Vores katte er tamme og kælne og det er da meget hyggeligt. Men ders fornemste opgave er at sørge for at vi ikke får mus ind, og det klarer de godt.

Mhs forskellen på strejfende hunde og katte så de der stor forskel på hvilken skade de kan gøre. Alle kattene herude på landet strejfer rundt, og vi har væsenligt flere katte på kost end vores egne. Vore egne spiser så sikkert også med hos nogle af naboerne. Det sker også at der komme vildkatte til, og så er der krig med de lokale tamkatte. Det giver så også lidt skrammer, men ikke så slemt at vi har måtte aflive nogen af dem, selv om vi har overvejet det et par gange. En af vores katte er en hun kat der var blevet upopulær i et vila kvarter. Den tiltrak for mange fremmede hankatte, så der var ballade... Den er så blevet steriliseret og kommet på landet. Mange af de komflikter der er med katte er sikkert i villa kvarterer eller steder med ennu mindre plads. Heruden med plads mellem husenere (incl skov/marker/krat er de ikke noget større problem) Der er det de naturlige rovdyr der er problemet. Vi har f.eks ikke haft hønse siden sidste forår, hvor en ubuden gæst spiste sig igennenm flokken ad flere omgange trods et "topsikret" hønsehus.

En af naboerne har newfoundlændere, og dem var børnene bange for da de var mindre. Hjemme skal man ikke gå ind til dem for der passer de på, men er de ude og strejfe er de ganske godmodige. Dem jager vi blot hjem igen når de kommer. Den gamle af dem af dem er nu ved at være temmelig svær at vende hjelm. Men skal nærmest fysisk dreje den rundt og skubbe den igang for at få den til at lunte hjem... Nu har de så også en legessyg valp. Den skal så også lige have lært hvor skellet er og forskellen på at vi (incl børnene) gerne vil snakke med den på dens matrikkel, mens at der ikker er klæen bag øret på vores.

Men en nu tidligere nabo havde en labrador som der ikke var skik på. Den strejfede også når den kunne slippe ud og den var ikke til at bide skeer med.... Den har bla overrasket mig i mit eget udhus hvor jeg stod og makkede - og der blev den meget aggressiv mod mig. Den angreb dog ikke men jeg havde grebet den lange momentnøgle til forsvar. Havde den mødt en af vores børn havde den måske angrebet ? Men de fik beskeden formuleret temmeligt præcist at deres hund var uønsket hos os ! Og det nåede at blive til et par advarsler inden de flyttede. Men jeg kunne nemt forestille mig at stå med det ultimatum at måtte fortælle dem at næste gang ville jeg fjerne hunden... Desværre var den hund nok totalt spoleret :-(

Lidt syd herfor er der også en smule skov. Der har ejeren skiltet med at hunde skal føres i snor ahs til vildtet. En strejfende hund dernede kunne også nemt løbe i problemer.

Skulle vi få naboproblemer med vores strejfende katte er eneste løsning at aflive dem alle :-( Det er urealistisk at indhegne grunden så de ikke kan kommer ud og laver vi en mindre voliere til dem så kan de ikke holde musene skakmat.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Helt til hundene...

Indlæg af Oldgaard » 28 mar 2012 23:22

Zarge » 28 Mar 2012, 21:09 skrev:Olde, det er klar at hundene ikke skal plaffes fordi de smutter ud en enkelt gang, men hvis en ligeglad ejer af skyld i at det sker gentagende gange, så mister jeg altså tålmodigheden...
Det kan jeg sagtens følge, men som jeg læser det så har familien sat hegn op, og ( muligvis læser jeg forkert ) inden for det sidste år er det sket en enkelt gang at hunden har forvildet sig ind til naboen, så i mine øjne ligner det en overdreven aktion af naboen, især hvis det en enkel gang er gået galt med at få lukket lågen ind til hunden. dog igen, der er altid 3 sider af sandheden ;) familiens-naboens og så sandheden :)

vi har da også før i tiden haft besøg af genboens hunde, dog hjalp en træsko gevaldigt på den nu manglende lyst til at besøge os icon_cheesygrin.gif da jeg fortalt genboen om det så grinede han bare, og sagde tja så lærer de vel hvor de hører hjemme.

Vi har her for et par år siden, været i den situation at der har været en klaphat som syntes at det var sjovt at lukke vores hunde ud, skulle det så også give naboen lov til at skyde vores hunde når det skete for 5 gang på 2 måneder ? Underligt nok, så efter jeg fik sat kameraer op, så er det ikke sket mere at de er blevet lukket ud ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Helt til hundene...

Indlæg af Bubbii » 29 mar 2012 08:55

Hej

Den lov skal efter min mening ikke afskaffes, det er den eneste mulighed man har, hvis man har naboer der ikke burde eje en hund, for ja, det er jo ikke hundens skyld men en komplet uduelig ejer der ikke har brugt tid på at opdrage sin hund, for man kan sagtens lærer alle -ihvertfald de større af slagsen at blive på ens egen matrikkel, og hvis ikke, så må man jo hegne.
Her hos os havde vi dagligt naboens hund rendene, rundt i juletræerne, i haven og i ungernes sandkasse og jeg havde bedt naboen utallige gange om at holde hunden hjemme, men han mente ikke det var et problem,
en morgen hvor konen åbnede bagdøren stod den så og pissede op af bagdøren og ja så også lige ind i bryggerset da døren jo går ind ad - pisse irriterende, havde jeg fået fat i den så var den helt sikkert blevet skudt.
Efterfølgende meddelte jeg så naboen at det var det der ville ske som det næste træk, og ja hunden så vi så ikke mere, den var blevet aflivet da han ikke havde tid til den - magen til klaphat :x
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Helt til hundene...

Indlæg af pelle » 29 mar 2012 19:28

Jeg er meget overrasket over afstemningen.. Jeg syntes da i hvertefald ikke det er i orden at skyde en hund, eller en kat for den sags skyld. Jeg kan da godt forstå argumenterne. Men, inden der trykkes af på aftrækkeren. Så "tænk" og lad være. Det, er bare ikke i orden at skyde andre folks hunde eller katte. :evil:
Jeg kender ikke løsningen på problemet, men det er mig blot så inderligt imod at "skyde" både hunde og katte.
Jeg er en dyreven. Min hund kan finde på at tage en afstikker. Det er dog klaret med en lænke. Og Bella. Min hund har intet imod dette. Bella er en dejlig hund, jeg bliver bare gladere og gladere for Bella endnu længere tid jeg er gift. :)
Prøv at se katten. Det er dejligt at ligge ovenpå Bella.
Skyder nogen min hund tilgiver jeg dem ALDRIG. Så er det bare sagt. Men, har nogen klager over min hund, vil jeg selvfølgelig også gøre noget ved dette. Og skulle det så pinedød blive nødvendig ville jeg få hunden aflivet af en dyrlæge.
DSC01502.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Helt til hundene...

Indlæg af kaufman » 29 mar 2012 19:39

pelle » 29 Mar 2012, 19:28 skrev:Jeg er meget overrasket over afstemningen.. Jeg syntes da i hvertefald ikke det er i orden at skyde en hund, eller en kat for den sags skyld. Jeg kan da godt forstå argumenterne. Men, inden der trykkes af på aftrækkeren. Så "tænk" og lad være. Det, er bare ikke i orden at skyde andre folks hunde eller katte. :evil:
Jeg kender ikke løsningen på problemet, men det er mig blot så inderligt imod at "skyde" både hunde og katte.
Jeg er en dyreven. Min hund kan finde på at tage en afstikker. Det er dog klaret med en lænke. Og Bella. Min hund har intet imod dette. Bella er en dejlig hund, jeg bliver bare gladere og gladere for Bella endnu længere tid jeg er gift. :)
Prøv at se katten. Det er dejligt at ligge ovenpå Bella.
Skyder nogen min hund tilgiver jeg dem ALDRIG. Så er det bare sagt. Men, har nogen klager over min hund, vil jeg selvfølgelig også gøre noget ved dette. Og skulle det så pinedød blive nødvendig ville jeg få hunden aflivet af en dyrlæge.
DSC01502.JPG
:great: ENIG :great:

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Helt til hundene...

Indlæg af Havmand » 29 mar 2012 19:43

Lige for at orientere, er det jvf. Marknog vej loven tilladt at aflive strejfende dyr, såfremt ejeren er skriftligt advaret... Der står intet om at skyde.
Det eneste krav er t aflivningen foregår hurtigt og humant... Lige der er der en præst der har problemer pt. 2 gravhunde forsøgt skudt med et luftgevær, og slået med en jernstang - den ene hund skulle efter sigende stadig være i livé, dog ilde tilredt, da ejeren fandt dem! Det skulle forbydes!

Men en hurtig aflivning er vejen frem og imø iorden, HVIS ejeren ikke forstår at afhjælpe problemet...
- naturligvis skal loven tages med et gran salt... Er det en sjælden gang at hunden er inde på grunden, er det blot en upser, men er det flere gange om måneden og hvor den jagter dyr eller mennesker på grunden, så har jeg intet problem i at trykke en kugle af.

Ang. Afstemningen, kan man blot konstatere at vi (hovedsageligt mænd) er mere konsekvente end ebs læsere... Formentligt nogle flere kvinder, end her :lol:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Helt til hundene...

Indlæg af Havmand » 29 mar 2012 19:50

pelle » 29 Mar 2012, 19:28 skrev:Jeg er meget overrasket over afstemningen.. Jeg syntes da i hvertefald ikke det er i orden at skyde en hund, eller en kat for den sags skyld. Jeg kan da godt forstå argumenterne. Men, inden der trykkes af på aftrækkeren. Så "tænk" og lad være. Det, er bare ikke i orden at skyde andre folks hunde eller katte. :evil:
Jeg kender ikke løsningen på problemet, men det er mig blot så inderligt imod at "skyde" både hunde og katte.
Jeg er en dyreven. Min hund kan finde på at tage en afstikker. Det er dog klaret med en lænke. Og Bella. Min hund har intet imod dette. Bella er en dejlig hund, jeg bliver bare gladere og gladere for Bella endnu længere tid jeg er gift. :)
Prøv at se katten. Det er dejligt at ligge ovenpå Bella.
Skyder nogen min hund tilgiver jeg dem ALDRIG. Så er det bare sagt. Men, har nogen klager over min hund, vil jeg selvfølgelig også gøre noget ved dette. Og skulle det så pinedød blive nødvendig ville jeg få hunden aflivet af en dyrlæge.
DSC01502.JPG
Sødt med hund og kat sammen...

Nu lige lidt provokation icon_cheesygrin.gif
For et par år siden var der en del debat mellem diverse dyrevelfærdsorg. Og jægerforbundet, om det skulle være tilladt for en jæger, at tage sin gamle jagthund med på en sidste jagttur, for at give hunden et velplaceret skud.
Dyrevenner mente dette var mishandling og det kunne man ikke tillade sig.
Jægerforbundet var ude og lufte deres holdning, at hvis man var habil skytte, så de intet problem i at tage hunden med i skoven, frem for at tvinge den op til dyrlægen, hvor mange hunde ar lidt frygt, for her at stikke i en 2 gange...

Hunden skal nyde livet, til den falder før den hører knaldet :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Helt til hundene...

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2012 20:08

Altså ka så lige fortælle at det jeg siger omkring jagtloven kontra Mark og vejfredsloven, kommer direkte fra politiet! Jagtloven har ingen betydning i forhold til mark og vejfredsloven! Det eneste der kræves er at man har våbentilladelse til det evt. våben man bruger, men oftest vil det jo være et skydevåben. man må gerne skyde når det er mørkt (man skal jo være sikker og ikke gøre noget der er farligt for andre), og ellers skal man jo bare udføre aflivningen hurtigt og humant... Ellers er det jo dyremishandling... Og er der annonceret i en lokal avis så har man gjort sin pligt. I den konkrete sag har manden endda direkte informeret ejeren, der er jo udover hvad loven kræver...

Og havmand, helt enig

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Helt til hundene...

Indlæg af kaufman » 29 mar 2012 20:19

Hvis det skal til at være moderne at skyde hunde og katte er det vil kun et spørgsmål om tid før det går galt, og det ender med personskade


Besvar