Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp lige mig....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 07 feb 2012 17:25

Albert » 07 Feb 2012, 08:09 skrev:Amatøren blander sig lige.
For at fastslå højst tilladte forakseltryk på det aktuelle køretøj,kigger man på typeskiltet,og der er angivet højst tilladte akseltryk,og højeste tilladte akseltryk er = boggietrykket, så trækker man det fra højeste tilladte totalvægt,så giver det sig selv om det er en 8 t foraksel.

Hvis køretøjet er på total 26 t er forakslen på 8 t,men er køretøjet på 24 t,er forakslen højst sandsynlig på 7.5 trækakslen på 10 t og boggieaksl, 6,5 t.

En frontmonteret kran behøver ikke at overbelaste forakslen,det er afstanden fra foraksel til center mellem boogiakslerne der bestemmer hvor meget tryk der skal ligge på forakslen,dvs. jo længere boogien bliver trukket frem ,jo mindre tryk på forakslen.
Der er kloge folk der beregner den slags,så trykket på akslerne passer,der er så selvfølgelig nogen der gerne vil have det anderledes,med de problemer det medfører.
Det er jo rigtigt nok, men det var lov teksten jeg var på lur efter... icon_cheesygrin.gif

Og forresten så må boggien veje 19T icon_cheesygrin.gif (optil)

Men mere end en 8T aksel skal man ikke regne med...

Men det er jo også rigtigt nok at man ka flytte boggien frem Men når man helst skulle ha 7,2M lad, så bliver udhænget jo sindsygt langt... :shock: Er ikke i tvivl om der er mange kloge sælgere der gerne vil regne... Men jeg vil jo godt lige præge cheferne inden de kommer for godt igang... Den sidst bil jeg kørte med havde 7,5T på forakslen TOM.... icon_cheesygrin.gif Og denne her skulle gerne ende med en større kran, ka så godt ske den ikke vejere mere af den grund.... icon_cheesygrin.gif


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

hjælp lige mig....

Indlæg af Albert » 07 feb 2012 18:50

Landlyst skrev:Men det er jo også rigtigt nok at man ka flytte boggien frem Men når man helst skulle ha 7,2M lad, så bliver udhænget jo sindsygt langt...
Det har du ret i,det er noget der skal tages højde for når man man skal svinge,men den kan så til gengæld smutte omkring hjørner som en mis,fremfor en med lang akselafstand.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 07 feb 2012 19:33

Hmm ja eller bliver fanget når man svinger og andre køre forbi... Eller man alligevel ikke ka komme rundt fordi enden reger for langt ud... icon_cheesygrin.gif Vi er slet ikke lette at gøre tilfredse.... :oops:

Det vi gerne vil ha er en kassevogn af størrelse, som laster som en 7 akslet og har en 100TM kran... new23

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 19 apr 2012 20:35

Nårh folkens... skulle jeg lige komme med en opdatering...

Det har været (og er lidt endnu) en lang og sej proces...

Har fået priser på nogle forskellige biler... Volvo, MAN og Scania, der er jeg kommet frem til at scania står allerøverest på ønskesedlen, 8x2*6, fuld luft, og UDEN Adblue og en lang række fordele som bringer den foran de andre...

Men enighed om 8x2*6, fuldluft... Men der var lige en "smart" sælger som så tilbød overbossen en 8x4 Man "ny" men 4 år gamle overgemte... Det tog lige lidt tid at få aflivet den vildfarelse... icon_cheesygrin.gif

Men så kom det nok så "berø (ygtede)mte" hedensted firma ind i kampen... angry_109.gif begyndte at tilbyde kran fra før Maskindirektivet... Gik dem lidt på klingen så var det delondelynme kraner fra 07 de havde stående... :headbang: Den tror jeg nok jeg fik godt og grundigt aflivet... :great: Nu mangler jeg bare at se deres tilbud og specifikationen på den... Så håber jeg også at kunne aflive den ide... icon_cheesygrin.gif

Er så heldig at overbossen har prøvet bilige kraner med dårlige erfaringer, så han meldte ud at det var Palfinger eller Hiab... Ja tak jeg tager en Hiab :great: :great:


Men da den jeg (den blå annonyme icon_cheesygrin.gif ) køre med nu skal synes den 1. så ryger pladerne af den og vi køre, en faktisk 10 år nyere volvo, lejet bil... :great:

Men det går den rigtigt vej og håber jeg får en rigtig fin og effektiv bil at kunne vise frem til jer... :D

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Grevens » 19 apr 2012 21:16

... og mens du ( vi ) venter kan du besøge denne hjemmeside ...
http://www.ditzj.de/html/en/knuckle/knuckle.html

... billeder er "sorteret" både efter kranmærke og bilmærke ... gutten der har taget billederne er fra Holland ... så på udenby´s er ordet "knucklebooms" for din type kran ... ... - mange af bilerne er Danske ...

... der er da til at par timers underholdning ... og inspiration ...

... "vi" har selv (i firmaet) 2 stk. scania 8x4 fuld luft med 100TM kraner (Palfinger) ... én kort version med kærre ... og en lang med bagende der kan skydes ud til langgods og både ... ... "min egen" er dog kun en Effer 1750 på en Scania 8x4, luft kun på trækaksler ...
...


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 19 apr 2012 21:55

Grevens » 19 Apr 2012, 21:16 skrev:... og mens du ( vi ) venter kan du besøge denne hjemmeside ...
http://www.ditzj.de/html/en/knuckle/knuckle.html

... billeder er "sorteret" både efter kranmærke og bilmærke ... gutten der har taget billederne er fra Holland ... så på udenby´s er ordet "knucklebooms" for din type kran ... ... - mange af bilerne er Danske ...

... der er da til at par timers underholdning ... og inspiration ...

... "vi" har selv (i firmaet) 2 stk. scania 8x4 fuld luft med 100TM kraner (Palfinger) ... én kort version med kærre ... og en lang med bagende der kan skydes ud til langgods og både ... ... "min egen" er dog kun en Effer 1750 på en Scania 8x4, luft kun på trækaksler ...

Spændende side... Det er dog nok lige stort nok til en tømmerhandel.... icon_cheesygrin.gif Jeg ved godt hvordan min opbygning skal se ud... Tror bare lige det er manden med pengene som skal vænne sig til tanken om at skulle af med så mange på en gang... icon_cheesygrin.gif (han skal ha 2 biler)

Og jeg vil ha en Hiab 288'er HiPro, har været ude og lege med en... Damn det er sukkertøj :great: :great:

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Grevens » 19 apr 2012 22:15

Landlyst » 19 Apr 2012, 21:55 skrev:
Spændende side... Det er dog nok lige stort nok til en tømmerhandel.... icon_cheesygrin.gif Jeg ved godt hvordan min opbygning skal se ud... Tror bare lige det er manden med pengene som skal vænne sig til tanken om at skulle af med så mange på en gang... icon_cheesygrin.gif (han skal ha 2 biler)

Og jeg vil ha en Hiab 288'er HiPro, har været ude og lege med en... Damn det er sukkertøj :great: :great:
... så var det længere oppe i teksten jeg fik det galt i halsen ... -der stod at du ville ha´ en 100TM kran ... men nu jeg læser det igen kan jeg godt se hvad du mener ... icon_cheesygrin.gif
... - fylde som en varevogn, laste som en 7 akslet, med en 1ooTM kran, med en chauffør på 20 år med 35 års erfaring, der arbejder som en hest og stønner som en mus, aldrig sover eller holder pause, og kan leve af en skål ris og et glas saftevand om dagen ...
icon_cheesygrin.gif
...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 25 apr 2012 22:02

Nå ja så blev det dagen hvor det gamle spøgelse blev sat for sidst gang og pladerne faldt af... :great: :great: :great:

Har lige hentet en lejet bil indtil vi ka få en ny (de har så stadig ikke bestemt sig :evil: ) Men jeg skal ikke klage over den lejebil da... icon_cheesygrin.gif Volvo FH440, Palfinger PK20002 High Performence kran icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
phpHi3951PM.jpg
Der skal hvis lige et par klister mærker på for at gøre lovens lange arm tilfreds... 8)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Bigfoot » 25 apr 2012 22:11

Landlyst » 25 Apr 2012, 22:02 skrev:Nå ja så blev det dagen hvor det gamle spøgelse blev sat for sidst gang og pladerne faldt af... :great: :great: :great:

Har lige hentet en lejet bil indtil vi ka få en ny (de har så stadig ikke bestemt sig :evil: ) Men jeg skal ikke klage over den lejebil da... icon_cheesygrin.gif Volvo FH440, Palfinger PK20002 High Performence kran icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
phpHi3951PM.jpg
Der skal hvis lige et par klister mærker på for at gøre lovens lange arm tilfreds... 8)
det er da bare den du skal overtale dem til at beholde
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 25 apr 2012 22:14

Bigfoot » 25 Apr 2012, 22:11 skrev: det er da bare den du skal overtale dem til at beholde

Arh.. det er kun er euro 4, fra 07, 410000km.... så er jeg mere til en scania med en aksel mere og en Hiab 288 HighPro icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Besvar