Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp lige mig....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

hjælp lige mig....

Indlæg af tvivleren » 05 feb 2012 16:44

kaufman » 05 Feb 2012, 16:12 skrev:Er det noget med at hvis der brede dæk på foraksel er det 10 tons
nej man kan ikke få en lastbil aksel godkendt til mere end 9t, foraksel kun 8


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af MichaelK » 05 feb 2012 17:00

Det er 10 ton på en bagaksel, og 8 ton på en foraksel.
En 2 akslet lastbil kan godkendes til 18 ton totalvægt.
Altså igen, 8 på forakslen og 10 på bagakslen :great:
I nogen opsætninger, kan man faktisk komme helt op
på 11,5 ton på en bagaksel.


Mvh.



PS.:
Et 7 akslet vogntog må maksimalt (lovligt) køre med 54 ton, selvom det rent faktisk
kan laste 56 ton, når man regner efter med antal aksler. Men da der samtidig findes
en bagatelgrænse hos politiet på 7%, kan man alligvel laste 56 ton på vogntoget.
Uden at kunne få et bøde for det, vel at mærke :D

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 05 feb 2012 18:29

MichaelK » 05 Feb 2012, 17:00 skrev:Det er 10 ton på en bagaksel, og 8 ton på en foraksel.
En 2 akslet lastbil kan godkendes til 18 ton totalvægt.
Altså igen, 8 på forakslen og 10 på bagakslen :great:
I nogen opsætninger, kan man faktisk komme helt op
på 11,5 ton på en bagaksel. Bare lige for at være krakilsk... icon_cheesygrin.gif Det er på en TRÆKaksel... Du må ikke ha 11,5 på en løbeaksel i boggien...


Mvh.



PS.:
Et 7 akslet vogntog må maksimalt (lovligt) køre med 54 ton, selvom det rent faktisk
kan laste 56 ton, når man regner efter med antal aksler. Men da der samtidig findes
en bagatelgrænse hos politiet på 7%, kan man alligvel laste 56 ton på vogntoget.
Uden at kunne få et bøde for det, vel at mærke :D

Men når en foraksel er max 8T, så er det jo nærmest umuligt at køre med en 3 akslet kranbil... Ihvertfald med den type kørsel jeg køre, da man jo ikke altid ka læsse optimalt hvad vægt fordeling angår.. :oops:

FH'eren med en lille bagmonteret, at allerede 4,5T på forakslen... Flytter man så mindst 3 tons kran der hen så er man jo nærmest over 8T da kraft gange arm jo tager vægt af forakslen nu... :shock:

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Ollii » 05 feb 2012 22:17

Daf'en mener jeg er en 105xf. Den kører primært tinglev kbh. Så noget helt andet kørsel end dit. Det er også en trækker.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Bigfoot » 05 feb 2012 22:56

kaufman » 05 Feb 2012, 16:12 skrev:Er det noget med at hvis der brede dæk på foraksel er det 10 tons
nej....

men der er særlige tilladelser hvis det er en lige aksel (de er som regel med en krumning for at lade chassis sænke ned i akselhøjden) og bla bla bla, i kombination med x antal aksler bagved, i opsætning til sværgods. Der begynder mareridtet, især for dødelige mennesker. I den slags tilfælde kan det forekomme at en sådan aksel er 10 tons. Jeg har set nogle tilfælde med enkelt aksler godkendt op til 12 tons endda.

Som udgangspunkt, 8 tons pr styrende aksel, eller boggieaksel, og så 10 tons pr trækaskel.
Ved fuld luftaffjedring, altså vejvenlig affjedring, kan en bil med en trækaksel, en foraksel, og en boggieaksel, tillades på 26 tons total, er den med parabelfjedre på foraksel, så hedder det 24 tons total.
længe leve forvirringen....

Brandtekniske regler, samt detailforeskrifter, er dælme skrevet underligt.... icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 06 feb 2012 20:28

Bigfoot » 05 Feb 2012, 22:56 skrev: nej....

men der er særlige tilladelser hvis det er en lige aksel (de er som regel med en krumning for at lade chassis sænke ned i akselhøjden) og bla bla bla, i kombination med x antal aksler bagved, i opsætning til sværgods. Der begynder mareridtet, især for dødelige mennesker. I den slags tilfælde kan det forekomme at en sådan aksel er 10 tons. Jeg har set nogle tilfælde med enkelt aksler godkendt op til 12 tons endda.

Som udgangspunkt, 8 tons pr styrende aksel, eller boggieaksel, og så 10 tons pr trækaskel.
Ved fuld luftaffjedring, altså vejvenlig affjedring, kan en bil med en trækaksel, en foraksel, og en boggieaksel, tillades på 26 tons total, er den med parabelfjedre på foraksel, så hedder det 24 tons total.
længe leve forvirringen....

Brandtekniske regler, samt detailforeskrifter, er dælme skrevet underligt.... icon_cheesygrin.gif

Hmm så er der skisme da hvis ingen 3 akslet biler med formonteret kran der ka læsse ret meget :shock: Ihvartfald ikke med en fornuftig kran...

Men ja det er satanedme ( :oops: ) svært at gennemskue de regler...

Så må konklustionen vel være at formont. kran skal det være 4 aksler... bagmont. ka man nøjes med 3, meeen 4 er at foretrække alligevel...

Så mangler jeg geniale ideer til lad opbygningen... Der har jeg tænkt Ca. 5cm brede "spor" med akselstål for hver 10cm i hver side og 2/3 i midten... Gode kæpstokke..
Andre gode ideer? Det jeg køre med er jo ikke lige altid det bedst at læsse og surre.... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Bigfoot » 06 feb 2012 20:58

bare en masse surringsøjer i bunden....

men nej, der er fandme ingen der kan køre med en 25tm frontmonteret kran, på en 3-akslet bil.
Derfor du heller ikke ser nogen der har den slags opbygning.
Jeg har været med til en opbygning på en boggietrækker, med 25tm kran, og den var læsset til maks på forakslen. Så skamlen skulle være rimelig langt bagude på den, det var skrækkeligt at køre med.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp lige mig....

Indlæg af Landlyst » 06 feb 2012 21:19

Ja dem ka man ikke få for mange af... Denne model med "spor" har jeg set på en BD bil... Synnes det er smart, der at altid en der passer og de ka ikke fyldes med skidt...

Hmm ja det er der jo nok en grund til... Så det er jo lige hvad jeg så ka overtale dem til... Om det bliver en mindre kran eller en 4 aksel... Men synnes ikke der er grund til at vælge den mindre kran, da de jo altid er for små i forvejen... Og de kommer skisme til at lave noget der er lovligt ellers bliver de trætte af det (Mig) hurtigt...

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

hjælp lige mig....

Indlæg af Lille put i kedlen » 06 feb 2012 22:35

BWJ » 05 Feb 2012, 09:40 skrev: Du går ind i forum og vælger den kategori hvor dit emne passer, oppe i venstre side finder du en box med "nyt emne" der trykker du, og så er du kørende :great:
Undlad så at kalde dit indlæg for "hjælp" el. lign., men start med et ord, som mere direkte viser hvad det drejer sig om - gør det senere meget nemmere at søge i forum uden af få alle mulige urelevante tråde.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

hjælp lige mig....

Indlæg af Albert » 07 feb 2012 08:09

Amatøren blander sig lige.
For at fastslå højst tilladte forakseltryk på det aktuelle køretøj,kigger man på typeskiltet,og der er angivet højst tilladte akseltryk,og højeste tilladte akseltryk er = boggietrykket, så trækker man det fra højeste tilladte totalvægt,så giver det sig selv om det er en 8 t foraksel.

Hvis køretøjet er på total 26 t er forakslen på 8 t,men er køretøjet på 24 t,er forakslen højst sandsynlig på 7.5 trækakslen på 10 t og boggieaksl, 6,5 t.

En frontmonteret kran behøver ikke at overbelaste forakslen,det er afstanden fra foraksel til center mellem boogiakslerne der bestemmer hvor meget tryk der skal ligge på forakslen,dvs. jo længere boogien bliver trukket frem ,jo mindre tryk på forakslen.
Der er kloge folk der beregner den slags,så trykket på akslerne passer,der er så selvfølgelig nogen der gerne vil have det anderledes,med de problemer det medfører.


Besvar