Overspændingsbeskyttelse

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Blevet takket: 6 gange

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af sologbrænde »

Hej kan der være ide i at anskaffe sig en sådan, f.eks. www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=308813. Nogle erfaringer ?

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af Claus Birth »

Hej sologbrænde!
Jeg kender ikke det nævnte produkt, men er man ofte udsat for transienter, altså spændingsspidser der kan have betydning for ens tilsluttede apparater, kan den måske være gavnlig.
Dog hjælper den ikke ved lynnedslag, men kan evt. fjerne lidt høje spændinger der kan optræde i nettet.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af ktm »

Jeg har noget i den henretning til at tage disse transienter, eller hvad de nu hedder.

Tidligere, bare vejrudsigten indeholdt noget om tordenvejr, slog mit HPFI relæ ud, og fortsatte med det flere gange under uvejret. Det var så voldsomt, at vi faktisk ikke turde forlade hjemmet mere end ca et døgn ad gangen i tordenvejssæsonen aht frysere og køleskab. Det var overhovedet ikke nødvendigt at lynet slog ned i nærheden, for at knalde HPFIen ud.
Efter jeg har fået denne "elektroniske lynafleder" monteret, har vi ikke haft den slags problemer.
Det er noget med 3 kerner inden i, med faner på, der ikke må blive røde. Så skal de skiftes og det koster desværre en hel del.
Pga kulde og besværlig adgang, kan jeg ikke oplyse noget om, hvad det præcis er, men er der nogen, der har behov for eller interesse i yderligere, sætter jeg da gerne liv og helbred på spil, og finder ud af det! :D
mvh
ktm
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af Julehund »

ktm » 07 Feb 2012, 12:04 skrev:Jeg har noget i den henretning til at tage disse transienter, eller hvad de nu hedder.

Tidligere, bare vejrudsigten indeholdt noget om tordenvejr, slog mit HPFI relæ ud, og fortsatte med det flere gange under uvejret. Det var så voldsomt, at vi faktisk ikke turde forlade hjemmet mere end ca et døgn ad gangen i tordenvejssæsonen aht frysere og køleskab. Det var overhovedet ikke nødvendigt at lynet slog ned i nærheden, for at knalde HPFIen ud.
Efter jeg har fået denne "elektroniske lynafleder" monteret, har vi ikke haft den slags problemer.
Det er noget med 3 kerner inden i, med faner på, der ikke må blive røde. Så skal de skiftes og det koster desværre en hel del.
Pga kulde og besværlig adgang, kan jeg ikke oplyse noget om, hvad det præcis er, men er der nogen, der har behov for eller interesse i yderligere, sætter jeg da gerne liv og helbred på spil, og finder ud af det! :D
har du fået testet dit hpfi af din "kabel-indianer"?? :)
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Blevet takket: 4 gange

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af ktm »

Ikke direkte, men kvajer jeg mig div. el. systemer, så slår det ud, og så må det jo være OK
mvh
ktm

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af Dinsen »

ktm » 07 Feb 2012, 20:59 skrev:Ikke direkte, men kvajer jeg mig div. el. systemer, så slår det ud, og så må det jo være OK

:shock:


Det er da overhovedet ikke en garanti for at relæet kobler ud ved den korrekte fejlstrøm, inden for den rette tidsgrænse!

Det er simpelthen at se alt for let på tingene det der...
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!
Hanssc
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af Hanssc »

Beskyttelse mod Surge transienter er beskyttelse den form for transienter der kommer pga af lyn. Men det burde ikke være nødvendig for dig at tænke på. Et pillefyr solgt i EU skal bl.a. leve op til EMC direktivet. For at tjekke det, tester man produkterne efter nogle EMC standarder. Når de fejler laver man forbedringer på sit design, tester igen og bliver ved indtil man overholder alle kravene. Når man så har dokumentationen på plads og det samme for alle andre relevante CE mærkningsdirektiver, så skriver man sin overensstemmelseserklæring og sætter CE-mærket på sit produkt. At overholde EMC kravene, betyder både at man ikke forstyrre andre mere end til en hvis grad, samt at man ikke lader sig for nemt forstyrre. Surge transienter kan ofte være destruktive, da de er meget energiholdige. Surge er blot en lille del af de immunitetskrav man tester i forhold til. At produktet lever op til gældende EMC standarder, er ikke en garanti mod EMC problemer, men nok til at forbrugeren normalvis ikke selv behøver at bekymre sig om det.
Selvfølgelig finder der overalt også useriøse firmaer, som springer over hvor gæret er lavest, specielt på områder som EMC, hvor der ikke er krav om anvendelse af notificeret organ (firmaerne må gerne stå for det hele selv og behøver ikke at indvolvere andre). Men som udgangspunkt går jeg ud fra at firmaer er seriøse.
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Overspændingsbeskyttelse

Indlæg af Claus Birth »

Hej!
Til de der ikke kender begrebet EMC er der tale om: Electromagnetic Compatibility (EMC).
Det drejer sig om krav i forbindelse med støj iflg. maskindirektivet og går på at bekæmpe elektrisk støj. Her en tekst der beskriver omfanget:
Den der producerer, importerer eller - i eget navn - markedsfører eller ibrugtager produkter eller komponenter, der kan fremkalde elektromagnetiske forstyrrelser, eller hvis funktion kan påvirkes af forstyrrelserne, bør sætte sig ind i EMC-direktivet.

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Besvar