Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orienterende forureningsundersøgelse

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Bjarne B. » 20 jan 2012 21:39

I går modtog jeg et brev fra Region nordjylland om, at de vil komme og besigtige min ejendom både ude og inde, og at de herefter vil tage stiling til, om der skal foretages boringer for at fastlægge en eventuel forurening af ejendommen. I så fald at der findes en forurening, vil dette blive bortgravet.... :shock:
Grunden til deres pludselige interesse er, at der tidligere (engang i 70èrne) har været givet tilladelse til oplag af brugte biler.
Nu har jeg boet her i en del år, og jeg har aldrig fundet noget der tydede på, at grunden er forurenet, men jeg kan sgu ikke sove ved tanken om, at de måske pludselig går amok med gravemaskiner og splitter min dejlige ejendom af :cry:
Grunden til at jeg lige vil fortælle jer om brevet er, at jeg i en anden tråd læste om spredning af aske i haven og andre steder. Jeg har altid leveret mit aske på genbrugspladsen, og det er jeg meget glad for i dag. Der er sikkert ikke noget galt i at sprede aske fra rent træ, man hvad kommer de egentlig i pillerne i dag, og vil det kunne have en indvirkning på naturen? Jeg ved det ikke, men vil da lige opfordre til at man tænker sig om :great:


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Zarge » 20 jan 2012 22:08

fuck... dejligt brev at få... Mon desværre ikke de kan finde forurening de fleste steder hvis de kikker grundigt nok... lyder dyrt :-(

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Landlyst » 21 jan 2012 08:37

Altså hvis de finder noget og de så søger for at lave oprensningen skal du skisme da være glad.... Andre hænger selv på fortidens syndere, og det er dælme dyrt at lave sådan noget... En ting er gravearbejdet noget helt andet er at komme af med jorden, det ka blive vildt dyrt...

Så sov du blot trygt og vide at du ikke selv skal betale.... Og der skal jo retableres sådan som det så ud...

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Zarge » 21 jan 2012 09:57

Tvivler da kraftigt på at han ikke selv skal betale en evt oprensning... Uden dog at vide det med sikkerhed...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Landlyst » 21 jan 2012 12:52

Zarge » 21 Jan 2012, 09:57 skrev:Tvivler da kraftigt på at han ikke selv skal betale en evt oprensning... Uden dog at vide det med sikkerhed...
Med den ordlyd han har skrevet, så må det være regionen som betaler... Og tror nok der er en puljepenge til dette formål, han er jo ikke selv synderen (hvis der er en)... Og med mindre det truer grundvandet/eller er direkte sundhedsskadeligt, ka de hvis ikke tvinge nogen til selv at skulle betale en sådan oprensning.... Grunden vil "blot" blive registeret som værende forurenet... Hvis det er fordi at han har f.eks. en olietønde eller tank som lækker nu, så skal han (evt. forsikring) selv sørge for oprensning. Men tror ikke de ka kræve det når han i god tro har købt grunden uden viden om der evt. ka være forurenet...

Det "eneste" der sker ved at ha en grund som er registreret forurenet er at det ka blive svære at sælge og at man IKKE må køre jord der fra, uden en jordflytningstilladelse... Men man må gerne flytte rundt med det på matriklen... icon_cheesygrin.gif

Har lavet en hel del undergravende virksomhed på tankstationer, og der ka være nok så meget lugt i jorden, bare man putter det ned igen er det ligemeget... (man skulle ikke stå med en smøg i udgravningen, for så sagde "kabum")


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Bjarne B. » 21 jan 2012 15:04

Det er rigtigt, at jeg ikke skal betale for en eventuel oprensning. Hvis der findes noget forurening, kommer ejendommen på en prioteringsliste, og tidsperspektivet over hvornår det vil blive gjort er efter, hvor alvorligt det er.
Men tanken om at skulle igen hele deres mølle med alt det tilhørende beukrati, og det at haven, gårdsplads, gulve i bygninger m.m måske skal endevendes er sgu temlig nederen.. icon_frown.gif

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Zarge » 21 jan 2012 15:10

Okay, så lærte jeg også lidt idag... Det er sgu bedre end at gå i skole at sidde her inde...:-D

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Landlyst » 21 jan 2012 23:18

Zarge » 21 Jan 2012, 15:10 skrev:Okay, så lærte jeg også lidt idag... Det er sgu bedre end at gå i skole at sidde her inde...:-D

Hehe ja det er en stor viden tank... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Bjarne, tror ikke du skal bekymre dig så meget over det, for det ka da godt være der er spildt noget olie en gang men hvis det er meget så tror jeg dels du ville ha haft mistanken selv og de havde nok også reageret tidligere hvis det var... :great:

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Bjarne B. » 08 feb 2012 20:18

Hmm har lige fået afslag fra en kreditforening på at få vurderet ejendommen, da der er en verserende forureningssag. De vil ganske enkelt ikke have mig som kunde, men så kan de da også bare blive fri. jo jo farcen fortsætter :evil:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Orienterende forureningsundersøgelse

Indlæg af Landlyst » 08 feb 2012 20:33

Bjarne B. » 08 Feb 2012, 20:18 skrev:Hmm har lige fået afslag fra en kreditforening på at få vurderet ejendommen, da der er en verserende forureningssag. De vil ganske enkelt ikke have mig som kunde, men så kan de da også bare blive fri. jo jo farcen fortsætter :evil:

Fork det er sgu da noget l.o.r.t..... :shock:


Besvar