Vinkelsliberskive i kapsav...

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af Albert »

Som man kan læse i hovedparten af de foregående indlæg,sker der en del uheld med vinkelslibere,det er i de fleste tilfælde skiver der springer,og i de fleste tilfælde er årsagen at skiven enten kommer i klemme,eller den vrides skævt i skæresporet.

Nu var det jo ikke uheld med vinkelslibere tråden handlede om,men om brugen af en kapsav som vinkelsliber,og det er der tilsyneladende kun teoretiske meninger om hvad ulykker det kunne medføre,men jeg lavede forsøget i går,og fortsætter her i formiddag.

Jeg skal have lavet et fundament til et generatoranlæg,og rammen skal være i 80 x 80 x 10 emnerør,så Zarges ide skulle afprøves.
Af med savklingen på kapsaven,så blev der sat en centreringsring på akslen som passer til en 9" skæreskive af de tynde,såvidt jeg husker er de 1,8 mm i tykkelsen,rullebordet blev justeret i højden så det passede 100% med bordet på saven,på med visir og handsker og igang med at skære de længder jeg skulle bruge.

Om resultatet kan jeg kun sige,at det fungerer ganske udmærket,alle snit er 100% lige,det eneste der lige skal afpasses,er hvor hårdt der skal trykkes,men jeg kan ikke se problemet med omdrejningerne,så det er ikke sidste gang den metode bruges,når der skal skæres meget.

Risikoen for at skiven kommer i klemme og splintres,er jo stort set ikke eksisterende,når emnet ligger 100% plant på saven/skæremaskinen,så ulykkesstatistikken vil nok være højere,med en vinkelsliber,end med en kapsav med skæreskive.
Det er vigtigt at skiven passer på akslen,ellers vil det gå galt,men det er ingen problem at finde den ring der passer.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af Havmand »

Med forsigtighed kan jeg godt forestille mig at det vil virke... Men som du siger, skal man passe på, hvor hårdt man presser klingen med - jeg kunne godt forestille mig at den er svær at få føling med...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af Landlyst »

Det der ligger i det er jo at det er hastighede der gør en skive ka skære hurtigt og sikkert.. Det er samme princip som i en gearkasse... Den ka også holde til meget mere hvis den løber hurtigt end den skal yde et stort moment ved lave omdr.

Ingen tviv om at det ka lade sig gøre, alt ka nærmest lade sig gøre, HVIS man ved hvad man laver og passer på...

Men da det er en firmaopgave ville jeg ikke gøre forsøget, da at HVIS der sker noget, har man jo lavet en modifikation på et stykke værktøj som det ikke er godtkendt til....
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Har takket: 2 gange

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af haderslev1234 »

Albert » 18 Jan 2012, 09:24 skrev:Som man kan læse i hovedparten af de foregående indlæg,sker der en del uheld med vinkelslibere,det er i de fleste tilfælde skiver der springer,og i de fleste tilfælde er årsagen at skiven enten kommer i klemme,eller den vrides skævt i skæresporet.

Nu var det jo ikke uheld med vinkelslibere tråden handlede om,men om brugen af en kapsav som vinkelsliber,og det er der tilsyneladende kun teoretiske meninger om hvad ulykker det kunne medføre,men jeg lavede forsøget i går,og fortsætter her i formiddag.

Jeg skal have lavet et fundament til et generatoranlæg,og rammen skal være i 80 x 80 x 10 emnerør,så Zarges ide skulle afprøves.
Af med savklingen på kapsaven,så blev der sat en centreringsring på akslen som passer til en 9" skæreskive af de tynde,såvidt jeg husker er de 1,8 mm i tykkelsen,rullebordet blev justeret i højden så det passede 100% med bordet på saven,på med visir og handsker og igang med at skære de længder jeg skulle bruge.

Om resultatet kan jeg kun sige,at det fungerer ganske udmærket,alle snit er 100% lige,det eneste der lige skal afpasses,er hvor hårdt der skal trykkes,men jeg kan ikke se problemet med omdrejningerne,så det er ikke sidste gang den metode bruges,når der skal skæres meget.

Risikoen for at skiven kommer i klemme og splintres,er jo stort set ikke eksisterende,når emnet ligger 100% plant på saven/skæremaskinen,så ulykkesstatistikken vil nok være højere,med en vinkelsliber,end med en kapsav med skæreskive.
Det er vigtigt at skiven passer på akslen,ellers vil det gå galt,men det er ingen problem at finde den ring der passer.

Super at du bare lige afprøver denne her diskussion :great:
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af Zarge »

Nå, tak til Albert, fordi du tog en for holdet :great:
Sagaen endte med at jeg invisterede i en 9" Makita GA9020RF...
Dejligt apperat icon_cheesygrin.gif
Og jeg fik så "overtalt" chefen til at invistere i en koldsav, med fremtræk og hele skidtet, så det bliver spændende... Det er så dog en "brugt" (læs: Fransjæger...) som lige skal kildes lidt under kontaktorerne men så skal det også nok blive godt...
Var lige ude og lege.... Nøj det er noget andet end den batteridrevne 5" jeg er van til... :shock:
Så om ikke andet så tror jeg jeg er "selvforsynende" med afskårede rør indtil mester "kommer igang"... funnyanimation28.gif

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Vinkelsliberskive i kapsav...

Indlæg af Landlyst »

Zarge » 28 Jan 2012, 22:46 skrev:Nå, tak til Albert, fordi du tog en for holdet :great:
Sagaen endte med at jeg invisterede i en 9" Makita GA9020RF...
Dejligt apperat icon_cheesygrin.gif
Og jeg fik så "overtalt" chefen til at invistere i en koldsav, med fremtræk og hele skidtet, så det bliver spændende... Det er så dog en "brugt" (læs: Fransjæger...) som lige skal kildes lidt under kontaktorerne men så skal det også nok blive godt...
Var lige ude og lege.... Nøj det er noget andet end den batteridrevne 5" jeg er van til... :shock:
Så om ikke andet så tror jeg jeg er "selvforsynende" med afskårede rør indtil mester "kommer igang"... funnyanimation28.gif

:great: :great:

Besvar