Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Klæbrig sod - meget

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Klæbrig sod - meget

Indlæg af coctail » 13 jul 2007 01:52

Der findes også en tredje måde at undgå det på, hvilket vi benytter her i huset, da vores fyr også er en anelse for stort.. At finde noget brændsel med en lavere brændværdi, hvilket resultere i at fyret kører oftere og dermed undgår man de lange (og dårlige) pausetider.


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Indlæg af danni-nielsen » 13 jul 2007 13:11

en anden måde at komme af med sod på er ved og smide et stykke zink tagrende ind i fyret og brænde det af. det er ikke det bedste for miljøet men det virker
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

tnordholt

Indlæg af tnordholt » 23 sep 2007 19:23

Hermed et super raad til at fjerne sod, baade klaebrigt og alm glassod. Oploes kaustisk soda i varmt vand og spray det paa indersiden af fyret med en forstoever saa det er helt vaadt. Det gaar ikke mere end 15 minutter, saa er det lige til at toerre af! Fik raadet at min gamle onkel der udviklede de foerste traepillefyr for mange aar siden:)

Anonymous

Blæser

Indlæg af Anonymous » 27 sep 2007 15:15

Har også prøvet at der pludselig var sod. Det viste sig at blæseren gav alt for lidt luft. Det kan være svært at se om den kører som den plejer - men da der kom en ny på kørte det perfekt igen. Soden blev brændt af af sig selv uden noget arbejde

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Indlæg af Jens » 27 sep 2007 16:46

Det med kaustisk soda lyder da besnærende og nemt :) Har en Passat Atmos gasogen kedel ved siden af Dansk Stokeren, og Passaten er da noget sodet i det øverste brændekammer (meget mildt formuleret :| )

MEN er der nogen som ved noget om kaustisk soda og så en pladejernskedel, - i mine ører lyder kaustisk soda som noget rigtig krads noget, og ville da være meget ked af at fremskynde en gennemtæring af kedelen :(

Såeh, hvis nogen kan sige lidt om risikoen ved at bruge det, så meld endelig ud :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


tnordholt

Re: Klæbrig sod - meget

Indlæg af tnordholt » 08 dec 2007 20:10

Kaustisk soda er staerkt basisk og angriber ikke pladejern. Du kan faa et lag fint hvidt stoev paa overfladen, men det er lige til at vaske af med en vaad klud. Det har vaeret brugt til at fjerne sod i mange aar og er vidt brugt til dette.


Besvar