Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alternative brændsler

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2011 09:08

"OK. Men hvad med risiko for tilbagebrand?
Og hvad er en rimelig pris for minksavsmuld uden skrabefedt?"

Min makker i Padborg, blandede alt for meget fedt i. Derfor brændte det tilbage i hans gejs. Fedtet lå som flydende olie og brændte. Flot Søren siger jeg bare.... Det kan syr ventilen jo ikke klare.

Jeg får det gratis, fordi jeg hjælper dem med at rydde op i denne tid. Men jeg har hørt at nogle betaler helt op til 6000 kr, for at hente det i store baljer. Men da snakker vi omkring 20 tons. Men du skal så selv bøvle med at finde transportkasserne til det, samt køre det.

Ang tilbagebrand, så skal man blot sørge for at indstille det korrekt, så skal du ikke bekymre dig.
Men det afhænger også meget af hvilket fyr du har.

Omrører bør man næsten have. Jeg er ved mit fyr et par gange om dagen, for at få det til at falde ned igen.

Ang skrabefedt, så er det fint nok, så længe de ikke bruger genbrugs træmel. Mange pelserier deler det nemlig, og så skal jeg hilse og sige der kommer fedt i. Det er ikke så rart at fyre med, da det klumper skrækkeligt meget.
Jeg har prøvet noget helt uden fedt, det var jeg faktisk glad for. Det var fra et terneri, altså hvor de kun rengører skind.

Men ellers er det ganske udmærket at fyre med, bare man er obs på forholdene.
Opbevaring er kritisk. Det SKAL være i en lukket beholder, sække eller container. Ellers har du rotter, måger og vilde katte overalt. En jeg mødte igår, omkring grindsted, havde alt sit i en lukket container, men pt er han ved at fylde den. Igår stod dørene åbne hele dagen... Det betød ca 500 måger omkring den.

Så er der lugten.......... Den kan være slem, og meget slem. Det plejer at fortage sig efter en uges tid, alt efter mængde. Har man flere tons liggende, så forsvinder det aldrig. Denne lugt betyder også fluer,og mange af dem.

Det er hvad jeg lige har om det lige nu.

Men jeg som slut lige nævne, at det pt sparer mig for ca 15 kg piller i døgnet, selvom jeg blander det.
Og får man det rent, så lugter røgen faktisk godt. Det er jo ren bøgetræ.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Bigfoot » 25 nov 2011 10:43

når jeg skriver at ham min makker der i padborg, blandede fedt i, så mener jeg selve minkfedtet, han tog med hjem i store tønder, og varmede dem op, så det blev flydende. Han arbejdede på minkfarmen, og de var jo kun glade for at slippe af med det skidt, for ellers ville det koste dem penge.
Det var ualmindelig ulækkert hvis du spørger mig, men han mente jo der var penge at spare.
Det kostede ham sit fyr og det hele.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Hans » 26 nov 2011 01:42

-Bigfoot. Det vil altså sige at man roligt kan fyre med minksmuld, hvis der bare ikke er hældt ekstra fedt i ?
Hvad må man give for minksmuld i bagbags, hvis jeg aftager 20 tons og selv sørger for transport.
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Bigfoot » 26 nov 2011 08:22

Hans » 26 Nov 2011, 01:42 skrev:-Bigfoot. Det vil altså sige at man roligt kan fyre med minksmuld, hvis der bare ikke er hældt ekstra fedt i ?
Hvad må man give for minksmuld i bagbags, hvis jeg aftager 20 tons og selv sørger for transport.
jamen i bund og grund, skal du jo huske, at det faktisk er et affaldsprodukt for minkfarmerne. De er pålagt fra skindbranchen, at bruge det til pelserierne og ternerierne.
Men hvis de ikke selv fyrer med det, så er det faktisk bare affald. Endda affald der skal køres direkte til forbrænding, da det jo indeholder dyrefedt og sådan.

Jeg har den ordning, at jeg hjælper med at rydde op om eftermiddagen, omkring savsmuldet. Jeg hjælper med at læsse det af, de tre steder som bruger det her, mig selv inklusive.
Men hvis de læsser det i bigbags, så har de jo noget arbejde i det, og det vil de sikkert have noget for. Desuden så ved minkfarmerne godt, hvad der ligger af brandværdi i det smuld.
Så mange af dem øjner også en god forretning, til at betale for gildet de holder når pelsningen er overstået.
Som jeg sagde, så ved jeg at en minkfarm her, de sælger deres for 6000 kr, og det er ca 20 tons. Og vedkommende skal stadig selv hente det. De læsser det bare over i pallekasser.

Så det er svært at sige hvad det lige skal koste hos dig. Hvad har du fået at vide du skal give da?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Steffeno » 26 nov 2011 19:04

Dagens Menu:
Lidt træpiller, 2x fransk hotdog flutes, diverse rester af brød, en sjat guldkorn samt snotpapir og bon'er fra supermarkedet :-)
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Alternative brændsler

Indlæg af Klaus » 26 nov 2011 19:28

Steffeno » 26 Nov 2011, 19:04 skrev:Dagens Menu:
Lidt træpiller, 2x fransk hotdog flutes, diverse rester af brød, en sjat guldkorn samt snotpapir og bon'er fra supermarkedet :-)
:great:
Jeg har krydret med afklip fra juletræet ved vejen.


Besvar