Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Peter_P3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 okt 2011 16:33
Mit fyr: TASSO 33 (TRÆ) fra 1980 (Odense)
Areal: 175kvm + 100 kvm kld
Brændsel: Træpiller LUx miljøfoder Ikast.
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: ca. 15 kg.
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Ikast

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Peter_P3 » 30 okt 2011 23:22

Hej Derude,

Jeg er igang med at forbedre varmeforbruget (mindske spild) på min gamle mors træpillefyr samt vandrør, så det kan køre ordentligt og driftsøkonomisk herigennem vinteren.

Jeg har dog ingen erfaring what-so-ever herud i, og vil gerne have gode råd fra de dygtige Stoker folk herind.

Pt. anvendes vistnok noget gammelt rockwoll eller gammel eco-blanket (?) som en form for isolering (?) under "låget" på selve fyret (Tasso 33 træfyr fra 1980). Jeg mener at kunne huske at der for mange år tilbage var rester af en form for mere normal isolering Til isolering af rør (såvel omkring fyret som omkring varmtvandsbeholderen) er lavet en rigtig høkerløsning med vistnok en gammel sovepose der er bundet rundt om rørene. Flere steder er rørene slet ikke isoleret. (Det skal lige siges at det ikke er løsning(er) som jeg selv har lavet)

Jeg tænker en form for rørskåle til rørene og ellers det bedst egnede til selve "hatten" af fyret?

Det behøver ikke være den dyreste løsning, det skal bare virke! :great:

Alle råd hilses velkomne.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Flemming DJ » 01 nov 2011 10:13

Hvis det ikke skal være TOPisoleret, og det skal det vel ikke, når kedlen er så gammel og formentlig med en noget lavere virkningsgrad end de nye:

Til rørene ville jeg nok bare finde de billigste rørskåle (det ER jo det første lag af isolering, der gi'r mest) og så få ordnet alle rørene (også returen) med en efter bedste evne tæt isolering, evt. med gaffatape i hjørnerne. Det kan bestemt godt mærkes på temperaturen i vores fyrrum, og mangler endda finpudsning (læs: at arbejdet gøres ordentligt - og færdigt :oops:). Jem & fix har indimellem tilbud på dem, men de får gerne udsolgt i de mest gængse dimensioner her hos os. Rørskåle i skum kan dog ikke holde til mere end 85 grd.

Til toppen af fyret kan du måske bruge brandbatts?

Hvis man sku' gøre det helt rigtige skulle man sgu nok skifte kedlen til en moderne med en virkningsgrad på ca. 90. Men, jeg kender selvfølgelig ikke Tassoens virkningsgrad.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Bigfoot » 01 nov 2011 10:29

Selvom fyret er så gammelt, kan man vel godt isolere sine rør ordentligt. En omgang rockwool rørskåle er vejen frem til Det. Det skum der, er kun som at pisse i bukserne, For at holde varmen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Flemming DJ » 01 nov 2011 10:58

Ja, det kan man da... I min verden gi'r det bare ikke meget mening at betale en arm og et ben for at få f.eks. 2% af varmespildet isoleret væk, hvis fyret/kedlen alligevel høvler f.eks. 25-30% piller af i overforbrug.

Er vi enige om, at lidt isolering er bedre end ingen?
Og er vi enige om, at det første lag gi'r meget mere i besparelse end det sidste? (Læs: At gå fra 0 til 5 cm gi'r flere kroner på bogen end at øge fra 25 til 30 cm).

I mine øjne er de billige rørskåle et helt fint kompromis - hvis det ikke skal være TOPisoleret (hvis jeg har tolket indlægget forkert, beklager jeg)... og de er MEGET hurtigt tjent hjem. :great:

Vores fyrrum er i hvert fald gået fra svedig sauna til et okay varmt rum bare ved den tvivlsomme og mangelfulde rørisolering, jeg har lavet. Så jeg er glad. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Bigfoot » 01 nov 2011 11:51

jeg har isoleret mit fyrrums rør, med rockwool skåle, for rummet er uisoleret, og er der frost udenfor, så er det også indenfor.
Jeg har minimalt varmetab til rummet, da temperaturen er den samme inde, som ude. Selvom fyret kører på fuld drøn.

Det er gevinst for mig, da det er i rørene varmen skal ligge. Fyrrummet, er bare en gammel bygning. Jeg har dog sat en radiator op derovre nu her. Men det skal jo også til.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Peter_P3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16 okt 2011 16:33
Mit fyr: TASSO 33 (TRÆ) fra 1980 (Odense)
Areal: 175kvm + 100 kvm kld
Brændsel: Træpiller LUx miljøfoder Ikast.
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: ca. 15 kg.
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Ikast

Isolering af fyr og isolering af vandrør.

Indlæg af Peter_P3 » 02 nov 2011 21:59

Tak for svarene. Jeg vil lige se hvad tingene koster og have målt op. Muligvis anvende alm. rørskåle til de bredere rør og rockwool rørskåle til de smallere rør og ved samlingerne.


Besvar