Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landbo » 03 maj 2011 21:04

Hej.

Håber vi stadig husker.
Billede 012.jpg
og
Billede 070.jpg
Men nu er jeg sgi da ligeglad. icon_cheesygrin.gif
P5020008.JPG
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af pelle » 03 maj 2011 21:30

Jeg kan godt forstå dit køb.. nu må vi håbe der kommer en masse sne, så du kan få den prøvet af.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landbo » 03 maj 2011 22:14

Det er ret Pelle. Statestikken for det sker igen, inden for en overskuelig årrække, er jo ikke ligefrem med mig. :( Men håber da. icon_cheesygrin.gif

Ellers kan en sådanne karl, vel også bruges til og flytte flisdynger med. Bare en skam, det sikkert er umuligt og styre nedfaldsstedet rimeligt præcist. Det var egenteligt rart, hvis jeg kunne ramme lige ned i magasinet på stokeren. :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af pelle » 04 maj 2011 15:23

Landbo » 03 May 2011, 22:14 skrev:Det er ret Pelle. Statestikken for det sker igen, inden for en overskuelig årrække, er jo ikke ligefrem med mig. :( Men håber da. icon_cheesygrin.gif

Ellers kan en sådanne karl, vel også bruges til og flytte flisdynger med. Bare en skam, det sikkert er umuligt og styre nedfaldsstedet rimeligt præcist. Det var egenteligt rart, hvis jeg kunne ramme lige ned i magasinet på stokeren. :)
Til at flytte flis med... Det lyder da som en god ide.. Det kan jo kun komme an på en prøve. Måske kan der laves en form for tragt, så du kan styre det..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landbo » 04 maj 2011 17:02

pelle skrev:Til at flytte flis med... Det lyder da som en god ide.. Det kan jo kun komme an på en prøve. Måske kan der laves en form for tragt, så du kan styre det..
Både ja og nej. Ham :abe: katten kunne naturligvis ikke dy sig for og tage en bid af stakken. icon_cheesygrin.gif
P5040012.JPG
P5040007.JPG
Ville ikke bare holde på, da jeg så var bakket direkte gennem stakken. Tog kun et par små nyk og forsøgte at tage et billede samtidig. Det blev ikke så vellykket, men giver formodenteligt et 'billede' af hvon og hvordan. Det skal lige indskydes der var stærk sidevind, men det flis der fløj længst væk lander små 8 meter væk fra afgangen. Egentelig ikke ringe da jeg kun havde 1600 omdr. på motoren.

:oops: Og så har jeg bare spredt godt 1 m3 godt brændsel ud over min mark til næsten ingen verdens nytte. :(

Vedrørende det at bruge sneblæseren til og flytte flis. Den kan højst bruges til at læsse en vogn med høje sider da det ikke kan lade sig gøre at få samlet strålen, desværre. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landlyst » 04 maj 2011 20:01

Hmm hvis man nu havde flisen i "kuler" kunne det nok være lettere at flytte det... men det skulle der jo ikke være nogen grund til....

Men hvis du forlænger tuden så ka du styre strålen, den skal være længere, lidt ala en jaguar snitters...

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landbo » 04 maj 2011 22:27

Landlyst skrev:Hmm hvis man nu havde flisen i "kuler" kunne det nok være lettere at flytte det... men det skulle der jo ikke være nogen grund til....

Men hvis du forlænger tuden så ka du styre strålen, den skal være længere, lidt ala en jaguar snitters...
Ja, flisen ligger udemærket oven på jorden. Der vil alligevel komme lidt jord med i ny og næ, når jeg napper det med frontlæsseren. Skulle i stedet se og få lavet en staklade med fast bund. :oops: :wink:

Det er korrekt at hvis tuden bliver snævret ind vil strålen blive samlet mere i bredden, men det vil ikke rigtig løse problemet med spredningen i det vertikale plan. Og slet ikke hvis man bruger flappen på tuden til at 'slå' flisen ned. :) I øvrigt er det også begrænset hvor lille hullet kan blive, da man ellers resikere at stikkere stopper tuden til. Og så bliver det først rigtig sjovt når man skal til at banke sammenpresset flis 'baglæns' ud af tuden.

Nå pyt, det med flisen var også en fix bemærkning i et øjebliks ubetænksomhed, der så efterfølgende absolut måtte efterprøves. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af snubbi » 04 maj 2011 22:36

på min tp flis hugger kan det yderst af tuden vippe op og ned det bestemmer hvor langt den skal smide det ,nå jeg flis hugger
lige ned i vogen bliver det meget kompakt pakket :great:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landlyst » 05 maj 2011 09:51

Landlyst skrev:
Hmm hvis man nu havde flisen i "kuler" kunne det nok være lettere at flytte det... men det skulle der jo ikke være nogen grund til....

Men hvis du forlænger tuden så ka du styre strålen, den skal være længere, lidt ala en jaguar snitters...
Ja, flisen ligger udemærket oven på jorden. Der vil alligevel komme lidt jord med i ny og næ, når jeg napper det med frontlæsseren. Skulle i stedet se og få lavet en staklade med fast bund.
Æh nu mente jeg ikke at du skulle grave en skyttegrav..... :shock: Men ligesom en roekule... En lang stak oven på jorden... icon_cheesygrin.gif :wink:

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: He he, nu kan det bare begynde at sne og kny.

Indlæg af Landbo » 05 maj 2011 16:16

Landlyst skrev:Æh nu mente jeg ikke at du skulle grave en skyttegrav..... :shock: Men ligesom en roekule... En lang stak oven på jorden... icon_cheesygrin.gif :wink:
Hmm, der er sikkert mange måder at lave en kule på. Da jeg var barn lå vores kartofler gravet ind i en skrænt og den kalte vi da kartoffelkulen. icon_cheesygrin.gif

Har i øvrigt været ved at snuse lidt rundt på internettet for at finde ud af hvem der har fabrikeret sneblæseren. Først troede jeg den var lavet ovre i kamerika da der sælges små selvkørende under navnet Bunton. Men de har vist aldrig beskæftiget sig med stærre maskiner/redskaber. Kom så til at kigge på mærkeskiltet. Der står faktisk også JL under Bunton. Jeg tror egentelig den er lavet i Lemvig/Rom af det hedengangene JL-traktor, som vist lukkede midt i halvfjerdserne. Så den har da en hel del år på bagen efterhånden, altså forudsat min formodning holder stik. Det er nu lige pludseligt blevet spændende at studere i oprindelsen af 'flisblæseren'. icon_cheesygrin.gif
P5050014.JPG
P5050015.JPG
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar