Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Parallel kobling af pumper???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Zarge » 22 apr 2011 10:55

Hejsa, fik et spørgsmål fra min gamle fader den anden dag... "Ka wi sæt en pump mir o?"...

Baggrund: Mine forældre bor på en nedlagt gård, hvor markvandings pumpen blev nedtaget for nogle år siden da de solgte jorden fra. De har imidlertidig en enorm have, og jordledningen går på kryds og tværs under haven, så han har gravet ned en mængde steder og koblet haner på (tror der er en 10-12 stykker) som han kan koble havevandere til.
Han har et hustandsvandværk fra HN på ( http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=11 ) og det fungerer egentlig rimeligt, men når solen banker blaver han ofte for "overmodig" med antallet af sprinklere, og så kniber det med vandet...
Så kom vi jo til at diskutere om vi evt bare kunne knalde en tilsvarende pumpe mere på parallelt med den nuværende...
Umiddelbart skulle der jo være vand nok, både sugerør og jordledningen er vel en 4-5" og da brønden var i drift lukkede den så vidt jeg husker over 40m3/t ud...
Det jeg tænkte var noget med et Tee før og efter pumperne, og så 4 klapventiler, en før og en efter hver, og så en kontakt til hver pumpe, så kan nummer to tændes efter behov, og evt på sigt indstille trykhydrostaten (eller hvad sådan en fætter hedder) på den ene til at tænde ved eks 1,5 og slukke ved 2,8 bar, og den anden til tænde ved 1,5 og slukke ved 2,3 eller sådan noget, så pumpe to kun kører hvis den første ikke kan følge med...

Ved godt nummer et var at skifte pumpen til en størrer, men det er ikke så tit det er et problem, og naboen har vist en pumpe til at stå magen til som han ikke bruger, så... ;-)

MEN vil det du? eller kan pumperne ikke finde ud af at suge fra samme brønd?
Vandet skal løftes lidt det meste af sommeren, det sker at brønden løber fuld, men det er sjældent, så så lidt skal det løftes...

Hvad mener eksperterne? er det et forsøg vær, eller er det dømt til at gå galt... icon_cheesygrin.gif


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Landlyst » 22 apr 2011 15:13

Hejsa, fik et spørgsmål fra min gamle fader den anden dag... "Ka wi sæt en pump mir o?"...

Baggrund: Mine forældre bor på en nedlagt gård, hvor markvandings pumpen blev nedtaget for nogle år siden da de solgte jorden fra. De har imidlertidig en enorm have, og jordledningen går på kryds og tværs under haven, så han har gravet ned en mængde steder og koblet haner på (tror der er en 10-12 stykker) som han kan koble havevandere til.

Hvor stor er den have?? :shock:

Han har et hustandsvandværk fra HN på ( http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=11 ) og det fungerer egentlig rimeligt, men når solen banker blaver han ofte for "overmodig" med antallet af sprinklere, og så kniber det med vandet...
Så kom vi jo til at diskutere om vi evt bare kunne knalde en tilsvarende pumpe mere på parallelt med den nuværende...
Umiddelbart skulle der jo være vand nok, både sugerør og jordledningen er vel en 4-5" og da brønden var i drift lukkede den så vidt jeg husker over 40m3/t ud...

Ja der er helt sikkert vand nok til 10 haraldskrald pumper i en sådan boring icon_cheesygrin.gif

Det jeg tænkte var noget med et Tee før og efter pumperne, og så 4 klapventiler, en før og en efter hver, og så en kontakt til hver pumpe, så kan nummer to tændes efter behov, og evt på sigt indstille trykhydrostaten (eller hvad sådan en fætter hedder) på den ene til at tænde ved eks 1,5 og slukke ved 2,8 bar, og den anden til tænde ved 1,5 og slukke ved 2,3 eller sådan noget, så pumpe to kun kører hvis den første ikke kan følge med...

Det skulle der da ikke være noget problem i, da det er samme pricip man bruger på vandværkerne (dog nok pumper med frekvensomformere) Så fremt man ka styre de små vandværker på den måde?

Ved godt nummer et var at skifte pumpen til en størrer, men det er ikke så tit det er et problem, og naboen har vist en pumpe til at stå magen til som han ikke bruger, så... ;-)

MEN vil det du? eller kan pumperne ikke finde ud af at suge fra samme brønd? Jo der er vand nok og de suger ikke hårdt nok til at tage fra den anden
Vandet skal løftes lidt det meste af sommeren, det sker at brønden løber fuld, men det er sjældent, så så lidt skal det løftes... Hvad er det for en brønd? En gravet? Eller hvad? og hvad er løftehøjden(altså sugehøjden)

Hvad mener eksperterne? er det et forsøg vær, eller er det dømt til at gå galt...

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Zarge » 23 apr 2011 09:48

Tja, aner det ikke på m2, men lad mig sige det sådan... Deres c5er løber ikke meget over 10km/l men alligevel er det plæneklipperen der er dyrest i drift... ;-)

Jeg ved ikke så meget om brønden. Det er sådan en fætter der er gravet en 3-4 meter ned med brøndringe, her står pumpen så, og bliver forsynet fra et tee som går en 15-20mtr til hver side til to dybere sugebrønde...
Men jeg aner ikke noget om dybden, men som sagt når grundvandet står højt har det stået en meters penge op i brønden et par gange, dog normalt ikke, men jeg ved ikke hver meget sådan noget stiger og falder...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Landlyst » 23 apr 2011 13:44

Tja, aner det ikke på m2, men lad mig sige det sådan... Deres c5er løber ikke meget over 10km/l men alligevel er det plæneklipperen der er dyrest i drift... ;-)


Tjae så er det jo lige om de køre 4000km om året eller 30000km? icon_cheesygrin.gif Men lyder stort...

Jeg ved ikke så meget om brønden. Det er sådan en fætter der er gravet en 3-4 meter ned med brøndringe, her står pumpen så, og bliver forsynet fra et tee som går en 15-20mtr til hver side til to dybere sugebrønde...

Skal det lille husvandværk suge det fra den andre brønde, eller står dykpumperne der endnu? :shock: Og er det borede brønde eller hvad de sugebrønde?

Men jeg aner ikke noget om dybden, men som sagt når grundvandet står højt har det stået en meters penge op i brønden et par gange, dog normalt ikke, men jeg ved ikke hver meget sådan noget stiger og falder...

Nogen steder ka det ændre sig meget i løbet af året... men lige at sætte tal på tør jeg ikke... :oops:

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Keld » 23 apr 2011 13:59

det lyder som der er 2 boringer der suges fra så det er vel ikke noget problem at tilslutte 2 pumper og derefter at lade dem aflevere vandet i samme ledning pumpe nr.2 kan så bare startes efter behov, der kan også køres vekseldrift for at slide dem ens hvis man kun køre med en af gangen monter klapventiler på afgangene for den ene pumpe ikke skal trykke vandet retur i den anden pumpe.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Zarge » 23 apr 2011 15:36

Der er ingen dykpumper, der er sådan set bare en "samle brønd" som pumpen er monteret i, hvorfra der så går to rør, et til hver side til to andre brønde som er nedgravet hvor sugerørene ender, altså sådan så vandet suges fra to steder nedgravet under plænen i hver side af haven.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Fer » 23 apr 2011 20:48

Du smider bare 2 parallelt. Evt med en med lidt forskudt setpunkt så den ene kun starter ved lavt tryk.

jeg ville nøjes med to kontraventiler, efter pumperne.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Landlyst » 23 apr 2011 22:05

Helt enig med Fer! det er bare igang.... :great:

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Fer » 23 apr 2011 22:45

Det er faktisk ret brugt koncept rundt omkring i industrien... bedst sammenlignelige eksempel jeg lige kender er fra et vandværk :)

Dog uden hyrdrofor, men med 1 frekvensstyret pumpe istedet...

http://www.flvand.dk/
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Parallel kobling af pumper???

Indlæg af Zarge » 23 apr 2011 23:21

ok, altså bare en kotra på udgangen, så den ene ikke kan pumpe baglæns gennem en anden, men ingen på sugesiden?.. ah, når den ene er slukket kan den anden jo ikke suge baglæns gennem den anden da det er "imod" kontraen på udgangen af den... og nå de begge kører skulle de gerne være lige stærke... jajajaja Det gir mening... Det kan vi godt li... Tak for svarene... ;-)


Besvar