Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Murer høj gavl (støtte)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Murer høj gavl (støtte)

Indlæg af Mike N » 27 mar 2011 07:41

Jeg er ved at lave den gamle gavl om på stalden.

Den er muret som dobbeltmur med lega/isolering/mursten (10/10/10) men nu er jeg nået op i 5 meter og kan ikke blive ved med at lave en dobbelt mur da spærrene står i vejen så der er kun plads til mursten. Men den skal op i 6.5meter i alt og er 8 meter bred. Mit spørgsmål er hvordan laver jeg noget støtte til den? der skal vel laves en form for stolpe/støtte i mursten to eller tre steder. Noget med at vende et par stykker ind ad og på den måde lave en søjle. MEn hvordan gør man det helt nødagtigt teknisk for at det også har noget effekt og virkning. Syntes ikke jeg kan finde noget på nettet ellers søger jeg efter det forkerte.

/Mike


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Murer høj gavl (støtte)

Indlæg af Keld » 27 mar 2011 11:40

Du skal forankre muren til dit gavlspær og hanebåndet, det burde ikke være nødvendig med "søjler" ved en dobbeltmur, krafterne fra vægen overføres til gavlspæret og dermed til lægterne der forbinder alle spær, tilslut føres de til vindtræksbåndene og dermed ned til fundamentet. Er der pladebeklædning på skråvæge og lofter, opstår her også en skivevirkning der fordeler krafter over hele taget.

Besvar