Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er godt for miljøet ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 22 jan 2019 06:28

no100 skrev:
22 jan 2019 01:01
I finansverden er der en naturlov der siger
Er der meget af en ting falder prisen og er der lidt stiger prisen
Hvad siger den om regeringen og politik, når det er bad business, så dropper vi det.

Vi har allerede eksempler på det.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 22 jan 2019 06:39

pendec skrev:
21 jan 2019 20:48
Tror du ikke du forveksler kraftværker(el) med kraftvarmeværker (el+fjernvarme) , så er forskellen jo stor,.
Nej

pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 22 jan 2019 06:43

triumph skrev:
22 jan 2019 06:39
Nej
Du blander tingene i dit indlæg, du kalder dem kraftværk og bare lidt henne, så er det varme kraft, så du må beslutte dig for hvad du mener, og så kan det være rigtig.
triumph skrev:
21 jan 2019 19:45
Det er rigtigt at nogle få kraftværker hævder at de udnytter "OP TIL" 90% af varmen. Men det er kun de værker er har et stort fjernvarmenet.
Det er kraftvarmeværker, som leverer til fjernvarme nettet. og ikke krafværkerne.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af triumph » 22 jan 2019 17:05

pendec skrev:
22 jan 2019 06:43
Du blander tingene i dit indlæg, du kalder dem kraftværk og bare lidt henne, så er det varme kraft, så du må beslutte dig for hvad du mener, og så kan det være rigtig.


Det er kraftvarmeværker, som leverer til fjernvarme nettet. og ikke krafværkerne.
Der er (Stort set) ingen kraftværker der kun levere el. Med mindre du medregner vindmøller, og de enkelte vandkraft værker der er.
Alt elproduktion der frembringer varme, benytter varmen til noget. Problemet er bare at forbruget af varme er for lille 2/3 af året. Så når en turbine producere el, har den in virkningsgrad på 40%. Ved at benytte overskudsvarmen til fjernvarme, kan virknings graden hæves til 95%.
Problemet er bare at man ikke kan afsætte varmen hele sommeren, men stadigt har et stort varmetab i rørsystemet. Hvorfor Ingeniøren har ret når de siger at 57% af energien i det indfyrede brændsel tabes inden det bliver nyttiggjort

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 » 23 jan 2019 23:01

Jeg har været på nettet for finde krafvarmeværker der kører som i 2007, det kunne jeg ikke, her er vad der er virkligheden i dag.

http://www.vtv-vildbjerg.dk/varme/feldb ... varmevaerk

Den primære varme produceres af vores gaskedel, som kan producere 1500 kW varme. Gaskedlen kan klare forbruget det meste af året, men specielt i kolde perioder kan det være nødvendigt at starte vores to store gasmotorer op.
Disse to motorer kan hver levere 950 kW varme og samtidig producere ca. 650 kW el, der kan sælges til energiselskaberne når de har behov for det. Prisen gør, at det kan betale sig at starte motorerne op.
Vores overskudsvarme kan lagres i en 800 m3 stor akkumuleringstank, således at vi feks. om sommeren stort set kun kører på solvarme.




http://www.sandved-tornemark-kvv.dk/
• Fyringsstrategi
Når driftslederen skal planlægge næste dags produktion, skal han tage stilling til, om solen kommer til at skinne. I givet fald skal han sørge for, at der er plads i vores varmelager, for som nævnt ovenfor: når solen skinner, kan solfangerfeltet ikke stoppes. Dernæst skal han ind på elbørsen og se, om det kan betale sig at producere strøm. I giver fald skal han melde den mængde ind, som han vil producere og i hvilket tidsrum.
Yderligere kan vi blive startet af Energinet. Så det skal der også tages hensyn til
.
Resten skal så produceres på halmvarmeværket eller gaskedelen.

no100. :)


pendec

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af pendec » 23 jan 2019 23:08

Det lyder da som vi har rigtig godt styr på vores kraftvarmeværker i 2019, og det spild som engang var men ikke er så meget mere idag.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 24 jan 2019 10:01

Den tror jeg ikke på.
Da emnet kom op var jeg inde og kigge på energinets produktions tabeller. I kan selv finde dem derinde!
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen

Og her kan man se at elproduktionen er den samme om det blæser og vi har en kæmpe overproduktion af el, eller om det er vindstille.
Det fortæller mig at el produktionen fra afbrænding er styret af varmebehovet og ikke el behovet (=bunden elproduktion).
Det ligger på 1500-2500MW uanset om det blæser eller er vindstille. Eneste forskel er at vi eksporterer strøm hvis det blæser.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af no100 » 24 jan 2019 16:47

Og så en af de store

2 | VARMELAGER. Varmelager i. Høje Taastrup

Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S (VEKS) og Høje Taastrup Fjernvarme a.m.b.a.


I et fremtidigt energisystem, med signifikant større mængder vindkraft, forventer vi at priserne i elmarkedet vil svinge meget mere end i dag. Det vil gøre det mere attraktivt at investere i varmelagre, fordi værdien af både kraftvarmeværker og af varmepumper kan øges. Som tidligere nævnt, handler det om at anvende elektricitet til fjernvarmeproduktion i perioder med kraftig vind og lave elpriser, og at øge kraftvarmeproduktionen i perioder med lavt varmebehov og høje elpriser.

Øget lagerkapacitet vil skabe værdi for både producenter og forbrugere i hovedstadsområdets samlede fjernvarmesystem.

Beregninger af lagerets værdi i flere scenarier for fjernvarmesystemet viser, at nytteværdien vil være på 5-7 mio. kr. om året. Simple antagelser om varmeprisaftaler indikerer, at nytteværdien fordeles mellem aktørerne, så varmeforbrugerne får mellem ca. 35 % og ca. 60 % af nytten, mens affaldsværkerne får ca. 10-30% og de øvrige kraftvarmeproducenter får 30-35 % af nytten.

Med de anvendte antagelser, er det således alle aktører i systemet, som får en god gevinst af, at varmeselskaberne etablerer et varmelager i Høje Taastrup.

Analysen er udarbejdet af Ea Energianalyse år 2017

Projektet forberedes nu med henblik på idriftsættelse i løbet af 1-2 år.

Tiden hvor der var stort spild er vist over. El & fjernvarme ender med at være det mest miljø venligt. :great:

No100. :)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Troldmand. » 24 jan 2019 17:22

Og fremtiden.

https://ing.dk/artikel/varmepumper-vipp ... res-212177

Et energi tog, der ikke kan stoppes.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hvad er godt for miljøet ?

Indlæg af Hjemme teori » 24 jan 2019 17:32

Det har ikke rigtig noget med sagen at gøre! Det har noget med pris at gøre!

Kraftvarmeværkerne blev lavet fordi det er den eneste måde at får energiudnyttelsen i elproduktionen fra brændsler over 46-47%. Nu kan det ikke skrottes da det har været for dyrt i etablering.
Det de forsøger med varmelageret er at pris optimere så de kan lave el når det er dyrt og aftage den igen når det er billigt.

Skulle det være miljø skulle fjernvarme kunderne hver i sær have en VP så de kunne bruge den når El'en er billig, i stedet for fjernvarme.
(fjernvarmen kan ikke bruge VP, da fremløbs temperaturen er for høj).
Mvh. Sophus


Besvar