Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvem kender til el-priser?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Hvem kender til el-priser?

Indlæg af Torpet » 14 nov 2018 12:18

Er der mon nogen der har lidt check på el-priserne?

Jeg har lige fået et tilbud fra Seas, som lyder på en fast elpris i to år på 44,95 øre per kilowatt-time inkl moms. Dette er selvfølgelig basic elpris før alle de mange afgifter.
Seas prøver at få mig tilbage, efter jeg skiftede til Nettopower for godt to års tid siden

Som lokkemad giver de også et gavekort på 300 kr til Matas, H&M og mange andre forretninger.

Seas har dog en afgift de kalder for ‘el-abonnement’, noget Nettopower ikke har.

Jeg tror nok dette el-abonnement er omkring 180 kr om året per ejendom. Det er ikke specielt meget, men på et sommerhus, hvor der stort set ikke bruges strøm i vinterhalvåret, er det alligevel belastende. Årsforbruget i sommerboligen er ca. 150 kWh. Forbruget i min helårsbolig er ca. 995 kWh.

Hvad mener I, der kender mere til dette end mig, er den pris på 44,95øre et godt tilbud? Service er det samme i begge selskaber.

Man slipper naturligvis ikke for hverken for transport afgift, PSO afgift, el-afgift eller net-abonnement og så moms på hele balladen. Men det er ens, ligegyldigt hvor man får afregningen fra. Det føles lidt som i gamle dage, hvor en tjener ofte regnede datoen med i beløbet :) + drikkepenge.


pendec

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 13:13

Er det ikke bare at se på din seneste regning fra Nettopower, og se elpris per kwh der?

På Nettopowers opgørelse står det som "El variabel pris (El m/variabel pris)" , og sidste gang jeg fik regning fra dem i april 2018 , var den 0,40 kr inkl. moms. Den er nok steget iflg. deres egen side , så lidt højere idag.

Når du låser den i 2 år, så vil den jo ikke stige, så det kan da godt være en god pris i 2 år frem.
Som du nævner så bliver den dyrere, hvis det er i sommer hus hvor forbruget er lavt, og abonnement er stadig det samme, så har du ret, det gør elprisen dyrere per enhed/kwh.
Det gør din snit pris for kwh per 1,2kr dyrere per kwh forbrugt :) Det er rigtig meget, selvom du taler 150kwh

Så nej, så må NettoPower selvom de måske er dyrere i øre lige nu, være billigere på årsbasis.

Jeg skiftede væk fra Nettopower til vindstød, fik en elpris på 0,044kr i 6 måneder, nu har de så estimeret den til 0,318kr inkl. moms, Det er stadig en del mindre end NettoPower. Men for dig ville det være små 20kr i forskel, og nok ikke værd at ændre på for dit sommerhus.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af Torpet » 14 nov 2018 14:07

Ja, det er el-abonnementet der ødelægger prisen. Jeg kan se, at Nettopower i sidste kvartal var 0,046. El-abonnementet vil være 360 kr for begge huse (år), så med mindre Seas vil fjerne det tillæg, så bliver min konklusion stadigvæk som den var, da jeg skiftede i sin tid. Jeg skriver lige til Seas og lader dem vurdere, hvad der kan betale sig for dem. Når man jagter lidt på nettet, så er der delte meninger om el prisen i de næste par år, specielt fordi det jo er regeringens politik at gøre el billigere. Dog er det ikke ret ofte noget af den slags ender med at blive billigere, når det kommer til stykket. Fint indlæg pendec.

pendec

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 17:30

Torpet skrev:
14 nov 2018 14:07
Ja, det er el-abonnementet der ødelægger prisen. Jeg kan se, at Nettopower i sidste kvartal var 0,046.
I Q2 2018, var de ca. 40 øre(0,40kr) hos nettopowe, så du fik vist et ,0 for meget ind der :)

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af Torpet » 15 nov 2018 17:28

Så kom der et svar fra Seas-NVE. Det el-abonnement, som de opkræver (andre leverendører gør det ikke) er på kr 15 per måned. Så altså 180 kr. per ejendom per år. Ligepludselig er deres tilbud på 2 års fast pris på 44,95 øre per kWh så omkring kr 1,47 til sommerhuset. Altså no go :(
Et el-abonnement er ikke at forveksle med net-abonnement, det tages der penge for oven i. Alle leverandører opkræver rt net-abonnement, men altså kun nogle tager dette ekstra el-abonnement.


pendec

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af pendec » 05 feb 2019 23:40

Jeg sad lige og kiggede på seneste regning fra vindstød.

Her dukker nu en "Nettarif C time" krone pris op , som vel skal lægges oveni elpris som vindstød tager?

Jeg har aldrig set disse tal på nettopower's regninger, har de fleks afregning hos vindstød hvor nettopower er fastpris afregning?
Det gør jo vindstød rigtig meget dyrere end de 0,25kr ex.moms de skriver, hvis man skal lægge 0,22kr oveni.

Jeg må lige grave dybere, for det er da en pæn lille formue oveni i kvartalet de har fundet sig der.

pendec

Re: Hvem kender til el-priser?

Indlæg af pendec » 11 feb 2019 16:46

Så fik vindstød nåde stødet, de synes jeg skal betale 53 øre pr. kwh brugt for okt-dec 2018 , det kan ikke være det billigste lige nu eller dengang.

Så farvel til dem, og deres uden moms regnings opgørelser som ikke gør os private en tjeneste ved at vise beløb u/moms :)

6 måneder til 0,025kr/kwh lød godt, resten var slet ikke særligt godt.


Besvar