Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Nyheder og informationer fra Teamet
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af Ulrik » 05 jun 2015 05:53

Halløjsa 8)

Jeg har tænkt lidt over om vi kan gøre det nemmere for kommende fyr ejere.
Altså at gøre valget nemmere og mere overskueligt?

De fora vi har med træpille- og træpilleforhandler afstemninger, ser ud til at fungere fint nok.
Det samme kunne vi gøre med pillefyr og stokerfyr.

Jeg vil gerne overlade ansvaret til en eller flere Stoker Pro'ere.
At finde ud af hvad emnerne skal indeholde. Det kan være lidt produktdata, link til producent osv.
Samt at få lavet alle den nødvendige emner og vælge kontaktpersoner for brugere der gerne vil have oprettet et nyt om et fyr der ikke allerede er på listen.

Meld jer frivilligt til opgaven, eller kom med nogle gode indspark :)
MvH Ulrik©


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af coctail » 05 jun 2015 08:19

Tror desværre ike at det er nogen god ide med afstemninger omkring forhandlere af fyr.

Folk har meget forskellige forventninger forhandlerne/montørerne, så nogle vil være godt tilfredse, hvis affaldet efter montagen af fyret er samlet i et hjørne af fyrrummet, hvorimod andre først er tilfredse når gulvet er vasket etc.

I fht. Pillekøb, så køber mange kun et pillefyr for hver 10.-15. år, sandsynligvis kun en eller 2 gang ei livet, så mange af de erfaringer/anmeldelser der vil blive skrevet, er sansynligvis gamle og passer måske ikke med virksomheden i dag.
Et firma kan godt have haft nogle problemer for 3-4år siden, hvorefter problemet er blevet rettet siden, hvorfor skal firmaet så hænges ud for nogle forlængst overstået issues?

Træpiller køber man ofte, og de fleste har haft købt piller mere end et sted fra gennem tiden, så sammenligningsgrundlaget er væsenligt bedre.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af Ulrik » 05 jun 2015 09:22

coctail skrev:Tror desværre ike at det er nogen god ide med afstemninger omkring forhandlere af fyr.

Folk har meget forskellige forventninger forhandlerne/montørerne, så nogle vil være godt tilfredse, hvis affaldet efter montagen af fyret er samlet i et hjørne af fyrrummet, hvorimod andre først er tilfredse når gulvet er vasket etc.

I fht. Pillekøb, så køber mange kun et pillefyr for hver 10.-15. år, sandsynligvis kun en eller 2 gang ei livet, så mange af de erfaringer/anmeldelser der vil blive skrevet, er sansynligvis gamle og passer måske ikke med virksomheden i dag.
Et firma kan godt have haft nogle problemer for 3-4år siden, hvorefter problemet er blevet rettet siden, hvorfor skal firmaet så hænges ud for nogle forlængst overstået issues?

Træpiller køber man ofte, og de fleste har haft købt piller mere end et sted fra gennem tiden, så sammenligningsgrundlaget er væsenligt bedre.
Det er jeg sådan set enig med dig i.
Men tænker mere på selve pillefyret.
MvH Ulrik©

pendec

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af pendec » 05 jun 2015 10:55

[tag]coctail[/tag] Helt enig, det kan blive svært at vurdere et indkøb ud fra 1 måske 2 indkøb over 10-20år.

Man kan frygte at forum her får en masse nye engangs medlemmer, som går ind og stemmer, og forlader det hurtigt hvor eneste grund er nogen betaler dem for det. Så helt nye problemer kunne opstå, og rigtig mange pillefyr kan jo sælges i den virtuelle verden ;)
Så skal de indlæg jo følges op , som på trustpilot, med original faktura på indkøb som en måde at udelukke falske indlæg (false positives)
Der skal man måske hellere holde fast i at sende nye købere ind på trustpilot, selvom mange måske ikke tror på det, især på grund af ovenstående jeg lige forklarede.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af J-B » 05 jun 2015 11:17

Hej [tag]Ulrik[/tag], det er en god idé du har fået, men der kan nok nemt gå lidt bilforhandler i det :wink:
Mon ikke der skal beskrives op til køb, montering af en selv eller firma og hvordan det var og hvordan det er efter en måned og efter et halvt år?
Dernæst, hvordan er den vedr. rensning og hvis der er driftstop, kan man selv skifte dele eller skal der montør til og hvad er tiden til at han kan komme plus pris?
Jeg synes det vil være en god og nem intro til nye brugere af biobrændsel, dog skal der være meget disciplin i de indlæg der kommer :great:


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af JFinderup » 05 jun 2015 11:36

Jeg syntes det er en god ide med en guide – jeg har selv lige været gennem processen og taget (og omtaget :o) mange beslutninger – på et mere eller mindre oplyst grundlag.
En eller anden form for checkliste eller beslutningstræ hvor man bliver ført igennem de forskellige ting man skal forholde sig til. Pilletank, styring, skorsten, VVB, buffer etc. En guide der beskriver hvilke valg man har, fordele og ulemper samt afhængigheder. Med den i hånden vil de nye fyrbøder bedre kunne bedømme hvilket fyr der passer dem og deres behov – og måske bedre udfordre de leverandører/montører de kommer i dialog med.
Jeg er også helt enig i med at en guide til specifikke fyr ikke er en god ide – dels kommer der ofte nye modeller og der er meget tro og holdning i hvilket er ”bedst”. Man kan dog godt lave en guide hvor de nye fyrbøder ved hvilke dele de skal bede om og de vil stå bedre rustet til at vurdere konkurrerende tilbud.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af MichaelK » 05 jun 2015 11:40

Hvis man nu tog hvert anlæg, inddelt efter type (Stoker- eller pillefyr), og lavede en
beskrivelse, samt et afstemningssystem, hvor StrokerPro brugere kan give anlægget
karaktere i forskellige kategorier?

Man kunne give karaktere for brugervenlighed, samlekvalitet, driftssikkerhed, og
reservedelspriser. Der er helt sikkert flere kategorier, end dem jeg nævner her.

Dertil kunne man gøre plads til at fremhæve en række udsagn om fyret, som kunne
være med til at markere nogle oplevelser brugerne har haft med fyret.

Og så bør trådene låses for yderligere kommentarer, da de hurtigt vil blive meget
omfattende. Så hellere lade brugerne linke til anmeldelsessiden i selvstændige tråde,
så evt. spørgsmål til hvert anlæg kunne besvares separat. Ganske som nye brugere
gør det i dag, når de spørge efter folks erfaringer med diverse anlæg.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af MichaelK » 05 jun 2015 15:02

Desuden bliver listen ikke så lang, idet antallet af anlæg der er godkendte til
salg, og som ejes af StokerPro brugere, ikke er specielt omfangsrig :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af coctail » 05 jun 2015 23:29

MichaelK skrev:Desuden bliver listen ikke så lang, idet antallet af anlæg der er godkendte til
salg, og som ejes af StokerPro brugere, ikke er specielt omfangsrig :wink:
Helt enig Michael, er også bange for at nogle forhandlere/fyr vil blive forfordelt, selvom de måske reelt ikke er bedre end de andre. Det vil jeg mene må være unfair overfor de mindre aktører på markedet.

Om listen er lang eller kort, vil jeg helst ikke blande ind i tråden her, bortset fra at dti's liste ingen måder er retvisende, og derfor - helt generelt - slet ikke bør linkes til, som argument for køb af bestemte fyr. Der rigtigt mange andre fyr som også er godkendte, uden at stå på listen :wink:

At lave en række punkter som brugerne skal vurdere deres fyr udfra, er heller ikke den bedste løsning, da de fleste af brugerne herinde mener at præcis deres fyr er det absolut bedste! De har jo nok heller ikke den store erfaring med andre!
Før man kan give et fyr point, kræves det at man har en tilstrækkelig viden om andre mærker - også kaldet erfaringsgrundlag - før man bør udtale sig.

Jeg vil da gerne indrømme, at i dag vil jeg helt klart have valgt et andet fyr end jeg gjorde dengang. Dermed ikke sagt at jeg ikke er tilfreds med det, for det er jeg, men vil have valgt et High-end fyr, fremfor et budget-fyr.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Gøre det nemmere for kommende fyr ejere?

Indlæg af MichaelK » 06 jun 2015 00:22

Men man kan jo godt give point ud fra en "Tilfredsheds Skala", eller hvad?
Altså lidt i stil med: Nemt at rense? Skala 1-5, hvor 1 er "Meget nemt" og 5 er "Meget bøvlet"

Men ja, objektiviteten er svær at opretholde. Især fordi der ikke er ret
mange brugere med erfaringer fra flere modeller, og som i øvrigt også
skal være godkendte til salg. Det nytter jo ikke at anmelde et anlæg, som
ingen må købe og genopstille.

Jeg tror opgaven er for kompleks at stille til menigmand, der er træpiller
nok alligevel en mere overskuelig opgave? icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar